Drönare
Flyger du obemannat luftfartyg, så kallat drönare? Då behöver du ha koll på vilka regler som finns och var det är ok att flyga. Här finns allt du behöver veta innan du ger dig ut för att flyga.
Populära länkar
- Registrera operatör
- Utbildning för fjärrpiloter
- Tillstånd för drönare
- Deklarera standardscenario (STS 01/02)
- Drönarsidan (e-tjänst)
- Rapportera händelse med drönare
- Fältregistret
- Information och safety promotion för UAS-användare
- Kontaktuppgifter till flygtrafikledning (GEN 3.3)
Avvikande öppettider för Drönarkundtjänsten
Drönarkundtjänstens chatt och telefon håller stängt:
- Skärtorsdagen 17 april
Öppet som vanligt igen från tisdag 22 april kl. 13:00 - 15:00.
Flyga drönare vid studentflak eller utspring
Sommaren närmar sig och med det även skolavslutningar och studentutspring. Många vill föreviga denna stora dag med hjälp av drönarfoto. Vad är viktigt att tänka på?
Vid evenemang med mycket folk och fordon i rörelse är det viktigt att tänka på att undvika att flyga icke-involverade personer samt att det är förbjudet att flyga över folksamlingar. Även med en 'mini' som väger under 249 gram.
I rullistan nedan kan du läsa om vad som gäller vid olika scenarion:
C-klass | C0 / saknar C-klass <250g |
Underkategori | A1 <250g |
Max flyghöjd | 120m |
Flygningen över icke-involverade person är tillåtet med en C0-klassad eller drönare som saknar C-klass om den väger under 250gram men bör undvikas. Flygning med en C1-klassad drönare över icke-involverade personer är tillåtet om det sker oplanerat men ska undvikas så långt som möjligt.
Definitionen av icke-involverade personer:
Personer som inte deltar i driften av ett UAS eller som inte är medvetna om de instruktioner och säkerhetsprocedurer som utfärdats av UAS-operatören.
Fullständig definition av icke-involverade personer finns i regelverket.
Se: Cover regulation, GM1 Article 2(18) Definitions i Easy Access versionen.
Länk finns i botten på sidan.
I regelverket står:
(a) For UAS in class C1, before starting the UAS operation, the remote pilot should assess the area and should reasonably expect that no uninvolved person will be overflown. This evaluation should be made taking into account the configuration of the site of operation (e.g. the existence of roads, streets, pedestrian or bicycle paths), and the possibility to secure the site and the time of the day. In case of an unexpected overflight, the remote pilot should reduce as much as possible the duration of the overflight, for example, by flying the UAS in such a way that the distance between the UA and the uninvolved people increases, or by positioning the UAS over a place where there are no uninvolved people.
(b) It is accepted that UAS in class C0 or privately built UAS with MTOMs less than 250 g may fly over uninvolved people; however, this should be avoided whenever possible, and where it is unavoidable, extreme caution should be used.
Källa: Annex Part A, AMC1 UAS.OPEN.020(1) and (2) UAS operations in subcategory A1
C-klass | C0, C1, (C2) |
Underkategori | A1, (A2) |
Max flyghöjd | 120m (För C2 gäller även 1:1-regeln, se nedan) |
Flygning över icke-involverade personer |
C0 - Bör undvikas |
Vid flygning i samband med evenemang är det viktigt att tänka på att det aldrig är tillåtet att flyga över folksamlingar inom den öppna kategorin.
Definitionen av folksamling: sammankomster där personer är förhindrade att ta sig därifrån på grund av den tätt packade folkmassan.
Skall du flyga i samband med ett evenemang, t.ex. ett bröllop eller en studentfest är det förmodligen mest lämpligt att använda en C0/C1.
C0 får du flyga över icke-involverade personer även om det bör undvikas av säkerhetsskäl. Har du en C1-klassad drönare får du flyga nära men flygning över icke-involverade personer ska undvikas så långt som möjligt.
(En C2-klassad drönare kan användas om den flygs enligt A2 i lågfartsläge på låg höjd. Se 1:1-regeln nedan.)
Över en motorväg eller motortrafikled
C-klass |
Vad är tillåtet |
Förutsättningar |
C0, C1 eller saknar C-klassning <250g |
- Tillåtet att korsa vägen |
- Minst 20 meter över marken och hinder (t.ex. gatulyktor) |
C2 |
- Tillåtet att korsa vägen |
- Minst 20 meter över marken och hinder (t.ex. gatulyktor) |
C3, C4 |
- Ej tillåtet att korsa eller hovra över vägen |
|
Saknar C-klassning och släppt på marknaden före 1 januari 2024 (250g eller mer) |
- Ej tillåtet att korsa eller hovra över vägen |
*1:1 regeln gäller vid flygning längs med eller vid hovring i nära anslutning till vägen
Övriga vägar
C-klass | Vad är tillåtet* | Förutsättningar |
C0-C4 |
- Tillåtet att korsa vägen |
- Minst 20 meter över marken och hinder (t.ex. gatulyktor) |
Saknar C-klassning och släppt på marknaden före 1 januari 2024 (250g eller mer) |
- Tillåtet att korsa vägen |
- Minst 20 meter över marken och hinder (t.ex. gatulyktor) |
*1:1 regeln gäller vid flygning längs med eller vid hovring i nära anslutning till vägen
Tänk på att ordinarie avståndsregler enligt A1, A2 & A3 gäller till icke-involverade personer och omkringliggande bostads-, industri- och rekreationsområden.
Källa: EASA | Guidelines on operations in the open and specific category
C-klass | C0, C1, (C2) |
Underkategori | A1 (A2) |
Max flyghöjd | 120m (För C2 gäller även 1:1-regeln, se nedan) |
Flygning över icke-involverade personer |
C0 - Bör undvikas |
I stadsmiljö där det är mycket människor och tät bebyggelse kan det vara svårt att inte flyga över icke-involverade personer. Därför är det förmodligen mest lämpligt att flyga en drönare med C-klassen C0. Det finns inga begränsningar i att flyga över icke-involverade personer med en C0 drönare (under 250 gram). Däremot är det förbjudet att flyga över folksamlingar.
En C2-klassad drönare kan användas om den flygs enligt A2 i lågfartsläge på låg höjd. Se 1:1-regeln.
Tänk på att det i stadsmiljö kan finnas exempelvis närliggande sjukhus med helikopterplatta. Flygning närmare än 1 000 m från helikopterflygplats får endast ske i samråd med berörd helikopterflygplats. De är utmärkta på drönarkartan.
Tänk även på att ta hänsyn till boende, speciellt nattetid vid flygning nära öppna bostadsfönster.
Ska du flyga en drönare från ett fordon i rörelse, t.ex. en båt eller en bil är det tillåtet inom den öppna kategorin, du får däremot inte framföra fordonet du färdas i samtidigt. Fordonet får heller inte färdas fortare än att du hela tiden kan hålla din drönare inom synhåll.
Tänk på att ordinarie avståndsregler enligt A1, A2 och A3 gäller.
Inom den specifika kategorin får du inte flyga en drönare från fordon i rörelse inom ramen för PDRA, då får du ansöka om tillstånd enligt SORA.
Du kan läsa mer om vad som gäller vid olika scenarion samt 1:1-regeln på Drönarflygguiden.
Årlig registerhållningsavgift för operatörs-ID
Registerhållningsavgiften för 2025 började skickas ut torsdag 27 februari.
Har du fått en faktura gällande årlig registerhållningsavgift för drönaroperatörer?
Om du har fått en faktura på den årliga registerhållningsavgiften betyder det att du varit registrerad som drönaroperatör den 1 januari 2025. Enligt transportstyrelsens föreskrifter om avgifter TSFS 2024:78, 9 kap., § 8 (s. 20) måste den som varit registrerad som drönaroperatör 1 januari betala den årliga registerhållningsavgiften.
Om du vill avregistrera dig som drönaroperatör kan du göra det via e-tjänsten Drönarsidan. Om du avregistrerar dig senast 31 december 2025 behöver du inte betala någon registerhållningsavgift 2026.
Om du avregistrerar ditt operatörs-ID under 2025 skall registerhållningsavgiften för 2025 betalas.
Höjning av registerhållningsavgiften
Avgifter från och med 2025-01-01:
7 § För registrering av UAS-operatörer tas en ansökningsavgift på 190 kronor ut. |
8 § För varje operatör registrerad i operatörsregistret tas en årsavgift om 250 kronor ut. Den som är registrerad som operatör den 1 januari det år avgiften avser är betalningsskyldig. |
Läs mer i Transportstyrelsen föreskrifter om avgifter (TSFS 2024:78).
Transportstyrelsen genomför årligen en översyn av myndighetens avgifter i syfte att säkerställa att intäkterna motsvarar kostnaderna och därmed uppnår självkostnadstäckning och i övrigt stämmer överens med gällande principer för avgiftsuttag. Detta påverkar bland annat registerhållningsavgiften.
Förslag till förändringar går alltid ut på remiss innan de träder i kraft.
Avgiftsnivån baserades ursprungligen på en uppskattning av volymen av blivande drönaroperatörer samt en beräknad kostnad för utvecklingen av det IT-system som krävdes. Antalet registrerade drönaroperatörer har blivit färre än uppskattat och IT-utvecklingskostnaderna blivit högre än beräknat. Det medför att avgifterna höjs i syfte att säkerställa att intäkterna motsvarar kostnaderna och därmed uppnår självkostnadstäckning och i övrigt stämmer överens med gällande principer för avgiftsuttag. Detta är även ett krav enligt Transportstyrelsens regleringsbrev.
Transportstyrelsens regleringsbrev kap 6.3
"Inom offentligrättslig verksamhet där intäkterna inte disponeras av Transportstyrelsen och för vilken krav på full kostnadstäckning råder ska Transportstyrelsen inom områdena sjöfart, luftfart och vägtrafik beräkna avgifterna så att intäkterna senast 2028 täcker samtliga med verksamheten direkt eller indirekt förenade kostnader."
Källa: Regleringsbrev 2025 Myndighet Transportstyrelsen
Utgångspunkter för att sätta avgifter
Transportstyrelsen får besluta om avgifter men pengarna går in i statskassan. Regering och riksdag bestämmer sedan hur pengarna ska fördelas i samhället. Vi disponerar alltså inte över intäkterna utan tilldelas istället ett anslag varje år, även för den del av verksamheten som är avgiftsbelagd.
Det innebär att hela Transportstyrelsens verksamhet finansieras med ett årligt anslag. För tillståndsprövning, tillsyn och registerhållning har vi krav på att ta in intäkter som motsvarar våra kostnader. I de fall vi höjer våra avgifter innebär det inte att vi får mer pengar, och det finns heller inget sådant motiv bakom de avgiftsjusteringar som vi gör. Tvärtom har vi hela tiden krav på att effektivisera eftersom vårt anslag inte räknas upp i samma takt som prisförändringar.
Vi sätter våra avgifter utifrån ett antal principer. Varje år ser vi över principerna och stämmer av dem med vår styrelse.
Har du frågor om den årliga registerhållningsavgiften för drönaroperatörs-ID?
Gå till frågor om svar om Transportstyrelsens registerhållningsavgifter
Hittar du inte svar på dina frågor kan du ställa dina frågor till våra handläggare via vår chatt.
När chatten är öppen ser du en klickbar chatt-ikon på sidans högra kant.
Du når oss även på telefonnummer: 0771-779 779
Drönarkundtjänsten är öppen mån-tors kl. 13.00-15.00
Regeringsuppdrag: En konkurrenskraftig drönarbransch i Sverige
Drönare har snabbt visat stor potential i samhällets utveckling, både inom offentlig och privat sektor. Syftet med rapporten är bland annat att utreda vad som krävs för att stärka förutsättningarna för en konkurrenskraftig drönarbransch i Sverige och inom EU.
Öppen kategori
En drönare som väger under 25kg kan flygas inom ramarna för den öppna kategorin. I den öppna kategorin gäller generellt:
- Flyg inom synhåll
- Följ gällande avståndsregler till icke-involverade personer beroende på drönarens C-klass
- Max 120 meter över marken, kolla alltid Drönarkartan vad som gäller just där du befinner dig
- Flyg aldrig över folksamlingar
- Operatörsregistrering (alla som har en kamera, oavsett storlek eller C-klass)
- Drönarkort (drönare som väger 250g eller mer)
Däremot kan tillstånd krävas från andra även inom öppen kategori. Exempelvis från den lokala flygtrafikledningen vid närmsta flygplats för flygning inom kontrollzon. Skall du publicera/dela foto eller film som du tagit från en drönare krävs spridningstillstånd från Lantmäteriet.
Att flyga inom den öppna kategorin
När du flyger med din drönare behöver du ha koll på vilka regler som finns och var det är tillåtet att flyga.
Varje flygning har en ansvarig operatör
Vid all flygning med drönare måste det finnas en ansvarig operatör. Operatören ansvarar för att flygningen genomförs på ett säkert sätt och att fjärrpiloten som utför flygningen har rätt kompetens.
Operatören ska registrera sig hos Transportstyrelsen och kan vara antingen en person eller en organisation. Vid registrering tilldelas operatören ett specifikt operatörsnummer, ett så kallat operatörs-ID. Drönare som kräver operatörsregistrering ska alltid vara märkta och programmerade med operatörs-ID när detta är möjligt. En operatör kan ansvara för en eller flera fjärrpiloter.
Om du som privatperson eller organisation ansvarar för en drönare eller modellflygplan, måste den vara märkt med ett operatörs-ID om flygningen sker utomhus och drönaren:
- väger minst 250 gram, eller
- kan överföra över 80 joule kinetisk energi vid en kollision mot en människa, eller
- är utrustad med kamera, ljudupptagning eller annan sensor, eller
- tillhör flygning i kategori specifik.
För att flyga en drönare som väger 250g eller mer är det krav på drönarkort.
Det är även krav på utbildning om du ska flyga drönare i specifika kategorin.
Via vår interaktiva guide kan du på ett enkelt sätt ta reda på om du behöver operatörsregistrering eller drönarkort för att flyga just din drönare. Du kan även ta reda på om hur du tänkt flyga kräver tillstånd.
Den som flyger drönaren är en fjärrpilot
Den som flyger drönaren är en så kallad fjärrpilot. Beroende på hur drönaren ska flygas och användas kommer den att delas in i en av följande tre kategorier:
I den öppna kategorin är risken som lägst, eftersom man inte får flyga utom synhåll, inte högre än 120 meter och inte heller på ett sätt som utgör en risk för andra luftfartyg, människor, djur, miljö eller egendom. Drönare får inte heller väga mer än 25 kg.
För ett obemannat luftfartyg som flygs inom ett avstånd på 50 meter i sidled från ett artificiellt hinder som är mer än 105 meter högt får den maximala höjden på flygningen höjas upp till 15 meter ovanför hindret, om den som ansvarar för hindret begär det.
Inom den öppna kategorin finns det tre underkategorier för olika typer av flygningar som kräver olika kompetenser: A1, A2 och A3.
För mer information om avståndsregler och flygning i öppen kategori, besök drönarflygguiden.
Alla flygningar som överskrider begränsningarna i den öppna kategorin innebär en större risk för utomstående, vilket kräver tillstånd och ska genomföras antingen i den specifika kategorin eller certifierade kategorin.
Flygningar med hög risk för utomstående kräver både certifiering och registrering av själva drönaren. Exempel på sådana flygningar är transporter av personer eller flygningar över folksamlingar.
Flygningar i den certifierade kategorin kräver ett tillstånd från Transportstyrelsen.
För att få flyga inom dessa kategorier kräver det att fjärrpiloten har ett giltigt behörighetsbevis. Beviset får man genom att utbilda sig och genomför ett teoriprov som motsvarar den kategori som flygningen avser.
Mer information om utbildning för fjärrpiloter
Observera - när du loggar in anger du om du är privatperson eller firmatecknare för en organisation. Tjänsten "Ta drönarkort" är bara tillgänglig om du är inloggad som privatperson. Ett drönarkort är personligt och proven kan inte utföras av en organisation.
Drönare som saknar C-klassning
Drönare som har släppts ut på marknaden före 1 januari 2024 och som saknar C-klassning kan endast flyga enligt
- A1 om de väger mindre än 250 g, eller
- A3 om de väger mindre än 25 kg.
Drönare som släpps ut på marknaden efter 1 januari 2024 och saknar C-klassning kan enbart fortsätta flyga antingen med tillstånd från Transportstyrelsen inom den specifika kategorin eller inom ramen för en modellflygklubb.
Drönare lättare än 250g
Underkategori | A1 <250g |
Vikt | 0-250g |
Avståndsregler |
- Undvik flygning över ej involverade personer |
Kompetenskrav |
- Läs användarmanualen |
Operatörsregistrering | - Operatörs-ID är ett krav om drönaren har en kamera eller annan sensor som kan inhämta/lagra personlig data |
Drönarkort | Nej |
Drönare tyngre än 250g
Underkategori | A3 |
Vikt | 250g-25kg |
Avståndsregler |
- Minst 150m horisontellt från bostads-, industri- och rekreationsområden |
Kompetenskrav |
- Läs användarmanualen |
Operatörsregistrering | Ja |
Drönarkort | A1/A3 |
Som privatperson eller registrerad firmatecknare i Bolagsverket kan du enkelt registrera operatörs-ID via Transportstyrelsens e-tjänst Drönarsidan.
Du kan även ta drönarkort via Drönarsidan.
Under 250 gram
Privatbyggda drönare som väger mindre än 250 gram och som inte flyger snabbare än 19 meter/sekund får flygas över utomstående personer som finns i området, men aldrig över folksamlingar.
Underkategori | A1 <250g |
Vikt | 0-250g |
Avståndsregler |
- Undvik flygning över ej involverade personer |
Kompetenskrav |
- Läs användarmanualen (när det är tillämpligt) |
Operatörsregistrering | - Operatörs-ID är ett krav om drönaren har en kamera eller annan sensor som kan inhämta/lagra personlig data |
Drönarkort | Nej |
Från 250 gram
Privatbyggda drönare som väger mellan 250 gram och 25 kg eller som flyger snabbare än 19 meter/sekund kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A3-drönarkort. De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs, industri- eller rekreationsområden.
Underkategori | A3 |
Vikt | 250g-25kg |
Avståndsregler |
- Minst 150m horisontellt från bostads-, industri- och rekreationsområden |
Kompetenskrav |
- Läs användarmanualen (när det är tillämpligt) |
Operatörsregistrering | Ja |
Drönarkort | A1/A3 |
Fältregistret
SMFF och RCFF tillhandahåller ett register över svenska registrerade modellflygfält.
Gå till lista över registrerade fält
Tillstånd för drönare
För drönare över 25 kg, och/eller som man vill flyga utom synhåll, högre än 120 meter och i närheten av människor måste man söka tillstånd hos Transportstyrelsen. Dessa drönare omfattas av antingen den specifika eller certifierade kategorin.
Mer information om tillstånd för drönare
Information och safety promotion för UAS-användare
Här hittar du material från bland annat genomförda informationstillfällen och extern säkerhetsinformation som kan användas som safety promotion material för UAS-användare.
Gå till information och safety promotion för UAS-användare
Tillverkning och märkning av drönare
Drönare som får användas inom EU ska vara tillverkade enligt vissa specifikationer, och olika symboler visar skillnader i vikt och prestanda. Utöver CE-märkningen finns för närvarande följande certifieringsklasser: C0, C1, C2, C3, C4, C5 och C6.
Mer information om tillverkning och försäljning av drönare
Spridningstillstånd
Foto över land
Läs mer om spridningstillstånd på Lantmäteriets webbplats
Foto som avbildar havsbotten
Innan du sprider undersökningar, fotografier och annat material som avbildar förhållanden på eller under havsbotten inom Sveriges territorium behöver du ansöka om spridningstillstånd från Sjöfartsverket. Syftet är att skydda information som är viktig för totalförsvaret.
Bra att tänka på innan du köper en drönare på nätet
Marknadskontrollrådet har tagit fram information om vad som är bra att tänka på innan du handlar varor på nätet.
Information från Marknadskontrollrådet för dig som handlar på nätet.
Informationsfilm om vad du behöver tänka på när du flyger drönare
Den här informationsfilmen beskriver vad du behöver tänka på när du flyger drönare i den öppna kategorin. Filmen är framtagen av EASA (European Union Aviation Safety Agency).
EU-förordningar
Easy Access Rules för UAS (EASA) | Genomförandeförordning (EU) 2019/947 och Förordning (EU) 2019/945 |
Försäkringskrav för lufttrafikföretag och luftfartygsoperatörer | Förordning (EU) 785/2004 |
Lär dig använda och navigera i EASA Easy Access (Interaktiv guide)
eller ladda ned guiden som PDF
Avgifter för drönare
Har du frågor om vilka avgifter som gäller inom området drönare?