Betalning via e-avi för infrastrukturavgift

Om du vill ha e-avi för infrastrukturavgift anmäler du hos din internetbank att du vill få avin för infrastrukturavgift elektroniskt via bankens tjänst e-faktura.

Du anmäler hos din internetbank att du vill få avin för infrastrukturavgift elektroniskt via bankens tjänst e-faktura. Transportstyrelsen skickar då avin direkt till din internetbank i stället för med vanlig post hem till dig. Tänk på att du måste betala e-avin själv som en vanlig faktura. Den är inte att förväxla med autogiro.

Observera att om du önskar avsluta din e-avisering gör du det genom att kontakta ditt bankkontor eller din internetbank. Gäller det bankbyte bör du göra det med hjälp av den nya banken för att undvika uppehåll i aviseringen.  

Vad kan jag få som e-avi? 

Det är bara det månatliga avgiftsbeslutet för infrastrukturavgiften som vi kan skicka med e-avi. Vid försenings- och tilläggsavgift för infrastrukturavgift kommer en pappersavi att skickas hem till dig.

Observera att din anmälan inte gäller för skatter (till exempel fordonskatt), tilläggsavgifter eller andra avgifter.

Vem kan anmäla sig för e-avi?

För att tjänsten ska kunna användas krävs det att den som står som ägare till fordonet är samma person som är kund hos banken. Fordonsägarens personnummer eller organisationsnummer måste alltså överensstämma med den som har internetbanken.

Kom i håg att du som fordonsägare själv ansvarar för att betala infrastrukturavgiften i tid, även om du inte har fått någon avi. 

Läs mer om vilka banker som erbjuder e-faktura.

Är du nöjd med informationen på sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!

Om du vill kan du också lämna förbättringsförslag.

Kontakta kundtjänst

Har du ytterligare frågor kan du kontakta kundtjänst 0771-29 29 29 eller använda vårt kontaktformulär för infrastrukturavgift.