Drönare

Flyger du obemannat luftfartyg, så kallat drönare? Då behöver du ha koll på vilka regler som finns och var det är ok att flyga. Här finns allt du behöver veta innan du ger dig ut för att flyga.

Nya föreskrifter om auktoriserade drönarskolor (ADS)

Transportstyrelsen har beslutat om nya föreskrifter om auktoriserade drönarskolor (ADS), TSFS 2020:96, som träder i kraft den 11 januari 2021. Föreskrifterna riktar sig till dig som vill bedriva utbildning inom drönarområdet.

Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2020:96) om auktoriserade drönarskolor (ADS)

Nya regler från 1 januari 2021

För att underlätta utvecklingen av drönare och samtidigt behålla den höga säkerheten i takt med att trafiken ökar, gäller nu från och med den 1 januari 2021 nya regler för drönare. Reglerna är gemensamma inom hela EU.

Läs mer om de nya regler

För att göra övergången till de nya reglerna lite lättare för dig som redan flyger drönare fortsätter därför de tidigare svenska reglerna för drönarflygning att gälla ända fram till den 31 januari. Du kan registrera dig som operatör och ta ditt drönarkort redan nu. Du registrerar dig och tar ditt drönarkort digitalt via vår externa Drönarsida.

Observera - när du loggar in anger du om du är privatperson eller firmatecknare för en organisation. Tjänsten Ta drönarkort är bara tillgänglig om du är inloggad som privatperson. Ett drönarkort är personligt och proven kan inte utföras av en organisation.

Till dig som har påbörjat ett prov för att ta drönarkort

  • Om du har betalat för provet men blivit utloggad så finns betalningen registrerad hos oss. Du som tar ett drönarkort har nu en vecka istället för 24 timmar på dig att slutföra varje provdel.
  • Om du har klickat på "rätta prov" och får upp ett felmeddelande, eller att sidan blir vit, kan det tyvärr betyda att en del av provsvaren inte har registrerats. Om du loggar ut och loggar in igen behöver du ange svara igen på de frågor som inte registrerades. Du ser vilka frågor som är obesvarade. Säkerställ gärna att du har en stabil uppkoppling innan du startar ett prov. Vi arbetar på att lösa detta problem. Hör gärna av dig till vår kundtjänst om du är en av dem som får detta problem.
  • Om du har klickat på "Hämta drönarkort" och får en längre väntetid innan drönarkortet visas på skärmen, kommer du få ett mejl när ditt digitala drönarkort är utfärdat. Det finns tillgängligt på Drönarsidan. Då det är högt tryck på tjänsten kan det förekomma en viss fördröjning i mejlutskicket. Har du klickat på "Hämta drönarkort" kan du stänga ner Drönarsidan.

Till dig som ska registrera dig själv eller ditt företag som operatör

  • För att hämta ut OperatörsID för enskild firma, behöver du vara inloggad som privatperson, dvs. inte som firmatecknare för organisation.
  • Om du har betalat för OperatörsID:t men blivit utloggad så finns betalningen registrerad hos oss. När ditt OperatörsID är utfärdat kommer du att få ett bekräftelsemejl. Du hittar ditt OperatörsID på Drönarsidan.

På drönarsidan finns även en guide som du kan gå för att på ett enkelt sätt få reda på dig vad som gäller för just dig och din drönare. Klicka på knappen nedan om du vill starta guiden direkt.

Övergångsregler för dig som redan har en drönare

I det nya regelverket introduceras nya krav på att drönare ska vara CE-märkning och C-klassning.

Har du, eller tänkt köpa, en äldre drönare som inte har någon C-klassning, och som du flyger med inom de begränsningar som finns i den öppna kategorin kan du ändå fortsätta flyga under speciella villkor från 1 januari 2021.

Mer information om övergångsreglerna

Kontakta oss om du har frågor om de nya reglerna

Du kan kontakta vår kundtjänst för drönarfrågor via telefon 0771-779 779. Kundtjänsten är öppen vardagar kl. 12.00-16.00.

Du är också varmt välkommen att ställa frågor till våra handläggare via vår chatt. Även chatten är öppen vardagar kl. 12.00-16.00. Du hittar chatten ute på högerkanten på sidan.

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!

Om du vill kan du också lämna förbättringsförslag.