Kör- och vilotider

Våra vägar ska vara trafiksäkra, förare ska ha goda arbetsförhållanden och transportföretag ska kunna konkurrera på lika villkor. Därför finns det regler för kör- och vilotider. Här har vi samlat information om kör- och vilotider samt färdskrivare. 

Informationen på de här sidorna riktar sig främst till förare och företag i transportbranschen. Den vänder sig även till dig som planerar eller köper transporter, exempelvis speditörer, industrier och resebyråer, eftersom du har ansvar för att transporten läggs upp på ett sätt så att den stämmer med reglerna om kör- och vilotider. 

Reglerna har tre huvudsyften:

  • De ska säkerställa en sund konkurrens mellan aktörerna i vägtransportsektorn.
  • De ska ge förarna en god social situation.
  • De ska bidra till ökad trafiksäkerhet.

För fordon och fordonskombinationer som har högre sammanlagd totalvikt än 3,5 ton samt bussar oavsett vikt gäller EU:s regelverk om kör- och vilotider, om man inte omfattas av något undantag från kör- och vilotider. För dessa transporter används färdskrivare för att säkerställa att reglerna följs. Liknande regler gäller också i ett stort antal länder utanför EU. För lätta fordon gäller vilotidsregler för lätta fordon.

Transportföretagen är skyldiga att planera transporterna så att reglerna kan följas. Läs mer om transportföretagets ansvar

Kontroll av att reglerna följs sker genom både nationella och internationella kontroller av färdskrivare, diagramblad och förarkort. Kontrollerna sker både på väg och genom företagskontroll. Läs mer om företagskontroll av kör- och vilotider

Intyg om uppgifter saknas

Vissa medlemsstater kräver att föraren ska kunna redovisa saknade aktiviteter med ett intyg. Det gäller om föraren varit ledig, tillgänglig, arbetat med andra arbetsuppgifter, sjukskriven, haft semester eller kört ett fordon som inte omfattas av reglerna om kör- och vilotider. Intyget ska vara maskinellt utskrivet och undertecknat före resan. Det ska förvaras i original tillsammans med färdskrivaruppgifterna. Intyget finner du nedan:

Intyg om aktiviteter (som omfattas av förordning (EG) nr 561/2006 eller AETR) 

På gång

Varning i stället för sanktionsavgift – nu införs lättnader för transportföretagen

Från den 1 januari 2026 införs lättnader för företag vid tillämpningen av reglerna om kör- och vilotider och färdskrivare. Vid överträdelser ska transportföretaget meddelas en varning istället för att påföras en sanktionsavgift, om en varning är tillräcklig med hänsyn till överträdelsens allvar och omständigheterna i övrigt.

Varning ger transportföretagen en möjlighet att rätta till brister och förväntas ge bättre förutsättningar för företagen att förstå vilka misstag som har begåtts. Genom att få en förståelse för hur regelverket fungerar kan företagen vidta åtgärder för att förhindra nya överträdelser i framtiden.

Varning kan meddelas för enstaka överträdelser, för en grupp av överträdelser eller för samtliga överträdelser i ett tillsynsärende. De överträdelser som har konstaterats i en kontroll kommer även i fortsättningen att påverka företagets riskvärde, även om sanktionsavgiften har ersatts med varning.

En varning ska meddelas istället för sanktionsavgift om det är tillräckligt med hänsyn till överträdelsens allvar och omständigheterna i övrigt. En varning anses dock inte tillräcklig om företaget tidigare har fått varning eller sanktionsavgift för en överträdelse av samma slag eller om det är fråga om en särskilt stor mängd överträdelser. Varning ska vidare inte vara tillräckligt om det finns ett systematiskt åsidosättande av regelverket, försök att kringgå regelverket eller väsentligen försvåra en kontroll. Varning ska heller inte meddelas om överträdelser innebär fara för trafiksäkerheten eller tyder på olämpliga arbetsförhållanden för förare.

Varning kan endast meddelas gentemot transportföretag för överträdelser mot regler om kör- och vilotider samt färdskrivare. Det gäller även transportföretag från andra länder inom EU/EES som kontrolleras i Sverige och som omfattas av reglerna om kör- och vilotider samt färdskrivare. Förare kan däremot inte få en varning i samband med en vägkontroll.

Varning kan komma att meddelas efter en vägkontroll eller i en företagskontroll. Det är endast Transportstyrelsen som kan besluta att en varning är en tillräcklig åtgärd. Det innebär att Polismyndigheten vid vägkontroll fortsättningsvis kan besluta om förskott för sanktionsavgift. Om Transportstyrelsen därefter beslutar om varning i stället för att påföra sanktionsavgift återbetalas förskottsbeloppet.