Kommande körkortsregler
Europeiska unionen (EU) har beslutat om ett nytt körkortsdirektiv som gäller för samtliga medlemsländer. De nya reglerna kommer att påverka dig som har körkort eller planerar att ta körkort i framtiden.
Det nya körkortsdirektivet innehåller gemensamma regler för körkort inom hela EU. Det dröjer flera år innan reglerna börjar gälla. Först ska Regeringen ta ställning till hur direktivet ska införlivas svensk lagstiftning. Vi på Transportstyrelsen kommer att arbeta med att analysera direktivet för att sedan kunna se över föreskrifter, anpassa it-system och handläggningsrutiner.
Nedan beskrivs några av de större förändringarna i direktivet som kan påverka dig som har körkort eller planerar att ta körkort i Sverige i framtiden. Vissa regler är obligatoriska att införa för alla medlemsstater och vissa regler är frivilliga.
När börjar reglerna att gälla?
Medlemsstaterna ska införliva majoriteten av de nya reglerna senast tre år efter att direktivet beslutats och tillämpa dem efter ytterligare ett år. Det här innebär att merparten av reglerna börjar gälla från 26 november 2029.
Kommande körkortsregler
Digitalt körkort
Ett EU-gemensamt digitalt körkort ska införas i alla medlemsländer inom EU. Kortet ska finnas tillgängligt i form av ett elektroniskt intyg i kombination med en digital plånbok. Den som vill ska fortfarande kunna få ett traditionellt, fysiskt körkort utfärdat.
Det är ännu oklart när Sverige kommer att införa digitala körkort.
Enligt direktivet ska medlemsstaterna ha infört det senast år 2031.
Körkortsbehörighet (B1)
Körkortsbehörighet B1 ska ge rätten att köra ett fordon med totalvikt upp till 2 500 kg och där högsta hastigheten är begränsad till 45 km/h. Transportstyrelsens preliminära bedömning är att nuvarande fordonsbestämmelser behöver anpassas genom att det införs en ny fordonstyp i Sverige.
Körkortsbehörigheten B1 kommer att kräva godkänt kunskapsprov och körprov. Grundregeln är att man kan få behörigheten när man är 16 år. Medlemsstaterna har möjlighet att sänka åldern till 15 år men behöver då tillåtelse från EU-kommissionen. Innan kommissionen ger samtycke till detta ska de ha bedömt att en sådan sänkning av minimiåldern inte inverkar negativt på trafiksäkerheten.
B1-behörigheten riktar sig till ungdomar och ska vara giltig som längst till personen har fyllt 21 år.
Beledsagad körning
I direktivet finns ett nytt begrepp: beledsagad körning. Det betyder att det kommer att bli möjligt att ta B-körkort redan vid 17 års ålder. Men fram tills att ungdomen fyllt 18 år får de endast köra om de beledsagas av en person i det främre passagerarsätet, som kan ge dem vägledning under körningen. Beledsagaren ska vara minst 24 år,ha haft EU-körkort i minst fem år och inte fått det återkallat under den tiden.
Utöver det kan Sverige välja att införa beledsagad körning från 17 års ålder också för behörigheterna C1 och C (medeltung och tung lastbil). Det är i nuläget oklart hur Sverige väljer att göra med de högre behörigheterna.
Reglerna för beledsagad körning börjar gälla från och med den 26 november 2028.
Tyngre fordon ska kunna köras med behörighet B
Bilar upp till 4 250 kg (ej campingbilar/husbilar)
Om du haft B-körkort i minst två år kommer du att få köra en bil med totalvikt upp till 4 250 kg, om fordonet drivs helt eller delvis med alternativa bränslen, till exempel el eller biogas.
Efter en särskild utbildning, godkänt körprov eller både och får släpvagn kopplas till dessa fordon, förutsatt att totalvikten inte överstiger 5 000 kg.
Varje land bestämmer själva om man vill ha krav på utbildning, prov eller både och. Det är inte klart vad Sverige väljer ännu.
Reglerna för bilar upp till 4 250 kg tillämpas från och med den 26 november 2027.
Utökning för campingbilar/husbilar
Direktivet möjliggör även en utökning av B-behörigheten för husbilar upp till 4 250 kg efter en särskild utbildning eller ett godkänt körprov. Till husbilen kan även släp kopplas på, förutsatt att fordonskombinationens totalvikt inte överstiger 5 000 kg. Även här kan varje land själv välja om man vill ha krav på utbildning, prov eller både och. Det är inte klart vad Sverige väljer ännu.
Flera möjligheter att häva automatvillkor
I dag får den som kör upp med automatväxlat fordon ett villkorat körkort som innebär att körkortet enbart gäller för automatväxlade fordon. För att bli av med villkoret krävs ett nytt godkänt körprov med ett fordon som har manuell växellåda. Samma grundkrav finns kvar i det nya direktivet, men där finns också ett nytt alternativ som gör det möjligt att slippa automatvillkoret genom att gå en särskild utbildning på ett fordon med manuell växellåda. Det är i nuläget oklart om Sverige väljer att införa en sådan utbildning eller inte.
Medicinska krav och undersökningar
Genom direktivet ställs krav på läkarintyg vid förnyelse av körkort för buss och lastbil (behörigheterna C, CE, C1, C1E, D, D1, DE eller D1E). I dag ställer vi i Sverige krav på läkarintyg vid förnyelse när körkortsinnehavaren har fyllt 45 år. I det nya direktivet gäller dock kravet på läkarintyg oavsett ålder.
Medlemsstater ska informera varandra om återkallade körkort
EU beslutade även om ”återkallelsedirektivet” i samband med beslutet om det fjärde körkortsdirektivet. Reglerna i återkallelsedirektivet innebär att medlemsstaterna inom EU ska informera varandra när någon får sitt körkort återkallat på grund av allvarliga trafikbrott, om återkallelsen gäller minst 3 månader. Medlemsstaten som utfärdat körkortet ska sedan se till att påföljden genomförs och gäller inom hela EU.
Medlemsstaterna ska informera varandra vid:
- hastighetsöverträdelse (över 50 km/h för fort)
- rattfylleribrott (alkohol eller droger)
- andra trafiksäkerhetsrelaterade brott som orsakat allvarlig kroppsskada eller dödsfall.
Vad innebär ett EU-direktiv?
Ett EU-direktiv är en typ av bindande lagstiftning som medlemsländerna måste införa. Varje land får själva bestämma hur reglerna ska införas i nationell lagstiftning.
Vad är syftet med det nya körkortsdirektivet?
Det nya körkortsdirektivet syftar till att öka trafiksäkerheten och stärka den fria rörligheten inom EU.
Mer specifikt vill man med det nya körkortsdirektivet
- göra reglerna mer framtidssäkra med tanke på till exempel digitalisering och hållbarhet
- förenkla vissa bestämmelser för dem som tar körkort.
Läs mer i pressmeddelande från Europaparlamentet:
Modernare trafikregler för att öka trafiksäkerhet | Nyheter | Europaparlamentet
Läs mer i pressmeddelande från Regeringen:
EU-parlamentet röstar igenom nytt körkortsdirektiv - Regeringen.se