Säkerhetsinformation för sjöfarten (Safety Alert)
29 nyhetsartiklar
-
Kontrollera livflottar i snö och is
Transportstyrelsens sjöfartsavdelning kan konstatera att tillsynen brister då det gäller att hålla flottar och annan livräddningsutrustning fria från snö och is.Publicerades 2010-12-17
-
Allvarliga brister på hydrostatutlösare för livflottar
Transportstyrelsens Sjöfartsavdelning har identifierat brister på ett visst fabrikat av hydrostatutlösare. Innehavare av hydrostatutlösare rekommenderas att kontrollera om fabrikatet Fenner finns ombord och i så fall byta ut dem.Publicerades 2010-05-25
-
Beredskapsbåt föll
Vid övning ombord på ett tankfartyg föll en beredskapsbåt från dess position när funktionen av utlösningsmekanismen skulle demonstreras.Publicerades 2010-01-19
-
Uppdaterad information om defekta livbojar och hur de testas
Intresset för defekta livbojar ombord på fartyg har ökat markant här i Sverige och internationellt. Här kommer en redogörelse för vad som har hänt sedan dess och hur man kontrollerar livbojar ombord.Publicerades 2009-12-10
-
Livboj sjönk
Vid underhållsarbete på ett svenskt fartyg upptäcktes att livbojar var vattenfyllda.Publicerades 2009-11-06
-
Felaktiga cylinderventiler orsakar oavsiktlig utlösning av koldioxid
Berörd produkt är ANSUL Marine High Pressure C02 systems. Flera rapporterade fall har inkommit till tillverkaren av dessa högtryckskoldioxidsystem om att vissa cylinderventiler har orsakat oavsiktlig utlösning av koldioxid.Publicerades 2009-09-22
-
Slarv vid ompackning av flottar kan bli livsfara
Det har flera gånger tidigare framkommit att det ibland fuskas vid ompackning av uppblåsbara livflottar.Publicerades 2009-07-09
-
Felaktiga djupuppgifter leder till återkallande av sjökort
Vissa av Garmins sjökort innehåller fel och återkallas nu av producenten. Felet består främst i att djupkurvor är felaktigt utlagda.
Publicerades 2009-06-05
-
Förfalskade hydrostatutlösare
Det har upptäckts att det finns falska hydrostatutlösare på marknaden. En redare köpte nyligen ett antal utlösare av en skeppshandlare i Indien. Redaren lät testa fem av dessa genom att sänka dem i vatten, men bara två löstes ut. Efter att ha kontaktat företaget som man förutsatte hade gjort utlösarna, kunde företaget, CM Hammar AB i Göteborg, konstatera att utlösarna inte är gjorda av dem, utan rena förfalskningar. Inte en enda av utlösarna fungerade enligt SOLAS-standard.Publicerades 2009-01-26