Gemensamma undantag inom EU

Enligt artikel 3 i förordning (EG) nr 561/2006 ska förordningen inte tillämpas på vägtransporter med:

a) Fordon som används för persontransporter i linjetrafik, om linjens längd inte överstiger 50 kilometer. Linjens längd räknas som tillryggalagd vägsträcka. Linjens längd räknas mellan första och sista hållplats. För ringlinje räknas hela sträckan från utgångspunkten och tillbaka till utgångspunkten. Om samma linjenummer har varierande körsträcka för olika turer, räknas linjelängden för den längsta körsträckan som linjens längd. Byte av chaufför och/eller längre uppehåll räknas inte som att ny linje påbörjas.

aa) Fordon eller kombinationer av fordon med en högsta tillåten vikt som inte överstiger 7,5 ton, och som används för
i) transport av material, utrustning eller maskiner som föraren använder i sitt arbete, eller
ii) för leverans av gods som har producerats hantverksmässigt,
endast inom en radie av 100 km från den plats där företaget är beläget, på villkor att körningen av fordonen inte utgör förarens huvudsakliga uppgift och att transporten inte utförs mot betalning eller annan ersättning. Observera att radien om 100 km gäller för transporter både enligt i) och ii).

b) Fordon vars högsta tillåtna hastighet inte överstiger 40 kilometer i timmen. Undantaget omfattar fordon och fordonskombinationer som får framföras med en högsta tillåtna hastighet av 40 kilometer i timmen. Undantaget avser ett enskilt fordon vid den aktuella transporten och inte samtliga fordon i en viss fordonskategori. Det innebär t.ex. att en transport med ett motorredskap klass I som har begränsats till en högsta tillåten hastighet på 40 kilometer i timmen kan vara undantagen trots att fordonstypen normalt sett får köras i 50 kilometer i timmen.

c) Fordon som ägs eller hyrs, utan förare, av försvarsmakten, räddningstjänsten, brandförsvaret och styrkor som är ansvariga för upprätthållande av allmän ordning, om transporten utförs till följd av de uppgifter som ålagts dessa yrkeskårer och genomförs under deras kontroll. Undantaget gäller både egna och inhyrda fordon i dessa situationer. 

d) Fordon som används i nödsituationer eller för räddningsarbete, inbegripet fordon som används för icke-kommersiella transporter av humanitärt bistånd. Undantaget är generellt för alla fordon när de brukas i samband med katastrofer eller räddningsoperationer. Fordonen behöver inte vara specialutrustade för ändamålet. Transporter i samband med humanitärt bistånd måste vara icke-kommersiella.

e) Specialfordon som används för sjukvårdsändamål. Undantaget är knutet till att fordonet är specialutrustat för sjukvårdsändamål. Det vill säga, ambulanser, djurambulanser, blodbussar, skärmbildsbussar och andra specialfordon som används i samband med medicinsk behandling. Transport av sjuka, till eller från vårdinrättning, som inte innefattar något vårdmoment under transporten, som till exempel sjuktransporter (lättambulanser), omfattas inte av undantaget.

f) Specialfordon för bärgning som används inom en radie av 100 km från den ort där fordonet är stationerat. Undantaget gäller fordon som speciellt utrustats för fordonsbärgning (karosserikod 76 eller 91). Sådana specialutrustade fordon kan även vara utrustade med lastutrymme där det är möjligt att placera och transportera gods. Observera att undantaget är knutet till fordonets konstruktion och inte till dess användningssätt.

g) Fordon som prövas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll och nya eller ombyggda fordon som ännu inte tagits i drift. Texten måste läsas som två separata stycken: ”Fordon som provas på väg i samband med tekniskt utvecklingsarbete, reparation eller underhåll” avser enbart provning i samband med ovanstående, och ”nya eller ombyggda fordon som ännu inte tagits i drift” avser fordon som ännu inte tagits i bruk. Ett fordon är att betrakta som taget i bruk då beställaren eller brukaren övertar fordonet driftfärdigt från försäljningsställe eller ombyggnadsplats. Ett fordon som brukas i demonstrationssyfte, lastat eller olastat, eller lånas ut i kunds transportverksamhet ska anses ha tagits i drift. Detta oavsett registreringen vid tillfället eller om fordonet framförs med saluvagnsskylt.

h) Fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke-kommersiell transport av gods. Det är två villkor som måste vara uppfyllda för undantaget. Det vill säga, icke-kommersiell och maximalt 7,5 tons högsta tillåtna vikt för fordonet eller fordonskombinationen vid tillkopplat släp. Med begreppet icke-kommersiell avses att det omfattar transport av gods som enskild utför för sin egen räkning och/eller uteslutande inom ramen för en hobbyverksamhet, även när denna verksamhet delvis finansieras genom ekonomiska bidrag från utomstående och någon ersättning inte utgår för transporten. Fordonets ägarförhållande har ingen betydelse för om transporten är kommersiell eller inte. Med maximalt 7,5 tons högsta tillåtna vikt för fordonet eller fordonskombinationen, vid tillkopplat släp avses den sammanlagda totalvikten för de sammankopplade fordonen. Detta gäller även om fordonet eller fordonskombinationen för tillfället är olastat.

i) Kommersiella fordon som betraktas som veteranfordon enligt lagstiftningen i den medlemsstat där de körs och som används för icke-kommersiell transport av personer eller gods. Observera att det kan skilja mellan klassningen av ”veteranfordon” mellan länder. I den engelska förordningstexten hänvisas till fordon som har en historisk status. Detta likställs i Sverige med de fordon som är skattebefriade på grund av ålder, alltså att de är 30 år eller äldre.