Vägledning - utbildningsplan fortbildning persontransporter
På den här sidan har vi samlat information som ger vägledning i utformningen av en utbildningsplan för fortbildning persontransporter.
Vad en utbildningsplan ska innehålla
En utbildningsplan ska innehålla
Syftet med fortbildningen är att ge föraren möjlighet att uppdatera de viktigaste kunskaperna för att utöva yrket samt att repetera och fördjupa förarens kunskaper i vissa av de ämnen som hör till följande områden:
- avancerad träning i rationell körning med beaktande av säkerhetsbestämmelser
- tillämpning av för transporten relevanta bestämmelser, och
- hälsa, trafiksäkerhet, miljösäkerhet, service och logistik.
Varje område innehåller ett antal ämnesområden som i sin tur innehåller ett antal ämnen.
En plan för genomförande av fortbildning ska innehålla uppgifter om
- undervisningsmetoder för de områden som ska ingå i fortbildningen, inklusive körning, simulatorträning och distansundervisning om sådan ingår i fortbildningen
- hur utbildningsanordnaren ska säkerställa att deltagaren tillgodogör sig utbildningen
- hur fordon, om sådana ingår, ska användas i undervisningen, och
- en särskild beskrivning för de ämnen som kräver det där det förklaras hur
- undervisningen ska genomföras
- vad deltagaren får göra för att utföra och tillämpa sina kunskaper, och
- hur undervisningen leder till att deltagaren uppnår målet för ämnesområdet.
Exempel på undervisningsmetoder kan vara
- fallstudier
- föreläsningar
- gruppdiskussioner där läraren är närvarande
- praktiska färdighetsövningar.
Ämnesområden och ämnen
I en fortbildning för persontransporter är några av ämnesområdena obligatoriska, och de andra är då inte obligatoriska.
I tabellerna för varje ämnesområde nedan framgår
- mål för ämnesområdet, som föraren ska uppnå efter avslutad utbildning
- vilka ämnen som kräver den särskilda beskrivningen (BSK).
Obligatoriska ämnesområden
Nedan listan de ämnesområden som vid fortbildning är obligatoriska vid fortbildning för persontransporter.
Ämne | |
1.2.1 Bromsarnas och retarderns begränsningar. | |
1.2.2 Kombinerad användning av bromsar och retarder. | |
1.2.3 Optimalt utnyttjande av förhållandet fart – växellåda, användning av fordonets tröghet. | |
1.2.4 Metoder för att sakta ner och bromsa i nedförsbacke. | |
1.2.5 Agerande om fel uppstår. | |
1.2.6 Användning av elektroniska och mekaniska anordningar som antisladd (ESP), avancerade nödbromssystem (AEBS), ABS-bromsar och Antispinnsystem (TCS). | |
1.2.7 Övervakningssystem i bilar och andra förarstödssystem och automatsystem som är godkända för användning. |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren känna till säkerhetsanordningarnas tekniska egenskaper och funktion för att behärska fordonet, minska slitaget och förebygga störningar.
Ämne | |
1.3.1 Optimering av bränsleförbrukningen genom att tillämpa de kunskaper som anges i punkterna 1.1 och 1.2. | BSK |
1.3.2 Vikten av att kunna förutse trafikflöden. | |
1.3.3 Lämpligt avstånd till andra fordon och användning av fordonets rörelseenergi. | |
1.3.4 Jämn hastighet. | |
1.3.5 Mjuk körstil och lämpligt däcktryck. | |
1.3.6 Kännedom om intelligenta transportsystem som möjliggör effektivare körning och hjälper till med planering av resvägen | BSK |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren kunna optimera bränsleförbrukningen.
BSK
Ämne som kräver en särskild beskrivning om
- hur undervisningen ska genomföras
- vad deltagaren får göra för att utföra och tillämpa sina kunskaper
- hur undervisningen leder till att deltagaren uppnår målet för ämnet.
Ämne | |
1.3a.1 Att vara medveten om och kunna anpassa sig till olika väg-, trafik- och väderförhållanden. | |
1.3a.2 Att förutse kommande händelser. | |
1.3a.3 Att ha förståelse för hur man förbereder och planerar en resa under onormala väderförhållanden. | |
1.3a.4 Att ha kunskap om användningen av tillhörande säkerhetsutrustning och förstå när en resa måste senareläggas eller ställas in på grund av extrema väderförhållanden. | BSK |
1.3a.5 Att anpassa sig till risker i trafiken, farligt trafikbeteende eller distraherad körning (genom användning av elektronisk utrustning, förtäring av mat eller dryck, etc.). | |
1.3a.6 Att upptäcka och anpassa sig till farliga situationer och att kunna hantera stress som uppstår ur dessa, särskilt situationer som har att göra med fordonets storlek och vikt och sårbara trafikanter, t.ex. fotgängare, cyklister och förare av tvåhjuliga motorfordon. | BSK |
1.3a.7 Att identifiera potentiellt farliga situationer och korrekt tolka hur dessa potentiellt farliga situationer kan leda till situationer där olyckor inte längre kan förhindras. | |
1.3a.8 Att välja ut och genomföra åtgärder för att öka säkerhetsmarginalerna i sådan utsträckning att en olycka kan undvikas om en potentiellt farlig situation uppstår. | BSK |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren kunna förutse, bedöma och anpassa sig till risker i trafiken.
BSK (särskild beskrivning)
Ämne som kräver en särskild beskrivning om
- hur undervisningen ska genomföras
- vad deltagaren får göra för att utföra och tillämpa sina kunskaper
- hur undervisningen leder till att deltagaren uppnår målet för ämnet.
Ämne | |
1.5.1 Justering av rörelser i längd- och sidriktningen. | |
1.5.2 Gemensamt bruk av vägnätet. | |
1.5.3 Placering på körbanan. | |
1.5.4 Mjukhet vid inbromsning. | |
1.5.5 Behärskning av överhänget. | BSK |
1.5.6 Användning av särskild infrastruktur (offentliga platser och reserverade körfält). | BSK |
1.5.7 Hantering av konflikter mellan ett tryggt körsätt och andra uppgifter som förare. | BSK |
1.5.8 Kommunikation med passagerarna. | BSK |
1.5.9 Särskilda egenskaper hos vissa passagerargrupper (personer med funktionsnedsättning, barn). | BSK |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren kunna säkerställa passagerarnas säkerhet och bekvämlighet.
BSK (särskild beskrivning)
Ämne som kräver en särskild beskrivning om
- hur undervisningen ska genomföras
- vad deltagaren får göra för att utföra och tillämpa sina kunskaper
- hur undervisningen leder till att deltagaren uppnår målet för ämnet.
Ämne | |
2.1.1 Maximala arbetstider inom transportsektorn. | |
2.1.2 Tillämpning och konsekvenser av Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 561/20062 och (EU) nr 165/20143 . | BSK |
2.1.3 Påföljder vid bristande eller felaktig användning eller manipulering av färdskrivaren. | BSK |
2.1.4 Kunskaper om sociala förhållanden inom vägtransportområdet: rättigheter och skyldigheter för förare i fråga om grundläggande kompetens och fortbildning. | |
2.1.5 Tillämpning och konsekvenser av
|
BSK |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren känna till de sociala förhållandena inom vägtransportområdet och de bestämmelser som reglerar dessa.
BSK (särskild beskrivning)
Ämne som kräver en särskild beskrivning om
- hur undervisningen ska genomföras
- vad deltagaren får göra för att utföra och tillämpa sina kunskaper
- hur undervisningen leder till att deltagaren uppnår målet för ämnet.
2 Europa och rådets förordning (EG) nr 561/2006 av den 15 mars 2006 om harmonisering av viss sociallagstiftning på vägtransportområdet och om ändring av rådets förordningar (EEG) nr 3821/85 och (EG) nr 2135/98 samt om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 3820/85 (EUT L 102, 11.4.2006, s. 1).
3 Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 165/2014 av den 4 februari 2014 om färdskrivare vid vägtransporter, om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 3821/85 om färdskrivare vid vägtransporter och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 561/2006 om harmonisering av viss sociallagstiftning på vägtransportområdet (EUT L 60, 28.2.2014, s. 1).
Ämne | |
3.1.1 Olika typer av arbetsrelaterade olyckor inom transportsektorn. | |
3.1.2 Statistik över trafikolyckor. | |
3.1.3 Lastbilars och bussars olycksfrekvens. | |
3.1.4 Personskador. | |
3.1.5 Materiella skador. | |
3.1.6 Ekonomiska konsekvenser. | |
3.1.7 Risker med alternativa energikällor. |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren vara medveten om riskerna i trafiken och med arbetsrelaterade olyckor.
Ämne | |
3.3.1 Riskfyllda rörelser och arbetsställningar. | BSK |
3.3.2 Fysisk kondition. | |
3.3.3 Hanteringsövningar. | BSK |
3.3.4 Personlig säkerhet. |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren kunna förebygga fysiska risker.
BSK (särskild beskrivning)
Ämne som kräver en särskild beskrivning om
- hur undervisningen ska genomföras
- vad deltagaren får göra för att utföra och tillämpa sina kunskaper
- hur undervisningen leder till att deltagaren uppnår målet för ämnet.
Ämne | |
3.4.1 Principer för en hälsosam och balanserad kost. | |
3.4.2 Effekter av alkohol. | |
3.4.3 Läkemedel och andra ämnen som kan påverka beteendet. | |
3.4.4 Symtom på, orsaker till och effekter av trötthet och stress. | |
3.4.5 Den grundläggande arbets- och vilocykelns betydelse. |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren vara medveten om vikten av fysisk och psykisk förmåga.
Ämne | |
3.5.1 Bedömning av situationen. | |
3.5.2 Hindra att olyckssituationen förvärras. | |
3.5.3 Kalla på hjälp. | |
3.5.4 Komma till skadades undsättning och ge första hjälpen åt skadade. | BSK |
3.5.5 Vidta åtgärder vid brand. | BSK |
3.5.6 Evakuera dem som befinner sig i lastbilar/passagerare i bussar. | BSK |
3.5.7 Garantera alla passagerares säkerhet. | |
3.5.8 Reaktioner vid överfall. | |
3.5.9 Grundläggande principer för hur en olycksrapport ska utformas. |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren kunna bedöma krissituationer.
BSK (särskild beskrivning)
Ämne som kräver en särskild beskrivning om
- hur undervisningen ska genomföras
- vad deltagaren får göra för att utföra och tillämpa sina kunskaper
- hur undervisningen leder till att deltagaren uppnår målet för ämnet.
Ämnesområden som inte är obligatoriska
Nedan listan de ämnesområden som inte är obligatoriska vid fortbildning för persontransporter.
Ämne | |
1.1.1 Kurvorna över motorns vridmoment, effekt och bränsleförbrukningen. | |
1.1.2 Optimal användning av varvräknare. | |
1.1.3 Diagram över växellådans utväxling. |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren känna till kraftöverföringens egenskaper för optimal användning av dessa.
Ämne | |
1.6.1 Krafter som påverkar fordon i rörelse. | |
1.6.2 Hur växellådan bäst utnyttjas i förhållande till fordonets last och vägförhållanden. | |
1.6.3 Användning av automatiska transmissionssystem. | BSK |
1.6.4 Beräkning av fordonets eller fordonstågets nyttolast. | BSK |
1.6.5 Fördelning av lasten. | BSK |
1.6.6 Effekter av överbelastning på en axel. | |
1.6.7 Fordonsstabilitet och fordonets tyngdpunkt |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren kunna ombesörja lastning och samtidigt uppfylla säkerhetskraven och använda fordonet på ett korrekt sätt.
BSK (särskild beskrivning)
Ämne som kräver en särskild beskrivning om
- hur undervisningen ska genomföras
- vad deltagaren får göra för att utföra och tillämpa sina kunskaper
- hur undervisningen leder till att deltagaren uppnår målet för ämnet.
Ämne | |
2.3.1 Transport av särskilda passagerargrupper. | |
2.3.2 Säkerhetsutrustning i bussen. | |
2.3.3 Säkerhetsbälten. | |
2.3.4 Lastning av fordonet |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren känna till bestämmelserna för persontransporter.
Ämne | |
3.2.1 Allmän information. | |
3.2.2 Konsekvenser för föraren. | |
3.2.3 Förebyggande åtgärder. | |
3.2.4 Checklista. | |
3.2.5 Lagstiftning om transportföretagens ansvar. |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren kunna förebygga brottslighet och människosmuggling.
Ämne | |
3.6.1 Hur kvaliteten på förarens tjänster är av betydelse för företaget. | |
3.6.2 Förarens olika roller. | |
3.6.3 Personer som föraren kan komma i kontakt med. | |
3.6.4 Fordonsunderhåll. | |
3.6.5 Uppläggning av arbetet. | BSK |
3.6.6 Kommersiella och ekonomiska konsekvenser av tvister. |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren kunna uppvisa ett sådant beteende som bidrar till att företagets profil höjs.
BSK (särskild beskrivning)
Ämne som kräver en särskild beskrivning om
- hur undervisningen ska genomföras
- vad deltagaren får göra för att utföra och tillämpa sina kunskaper
- hur undervisningen leder till att deltagaren uppnår målet för ämnet.
Ämne | |
3.8.1 Persontransporter på väg i förhållande till olika transportsätt för persontransport (järnväg, personbilar). |
|
3.8.2 Olika typer av vägtransportverksamhet för persontransport. |
|
3.8.3 Medvetenhet om funktionsnedsättningar. | |
3.8.4 Gränspassage (internationella transporter). | |
3.8.5 De vanligaste persontransportföretagens organisation. |
Mål för ämnesområdet
Efter avslutad utbildning ska föraren känna till de ekonomiska villkor som finns för persontransporter på väg och för organisationen av marknaden för persontransporter.
Branschgemensam utbildningsmodell
Utbildningsbranschen har kommit fram till en utbildningsmodell för fortbildning. Läs mer på Transportföretagen.se.
Tips att tänka på
- du fått med alla obligatoriska ämnesområden
- du angett den särskilda beskrivningen (BSK) för de ämnen som kräver det, vilket framgår av tabellen för respektive ämnesområde ovan
- du har beskrivit hur ni gör er kunskapskontroll för att säkerställa att deltagaren tillgodogör sig utbildningen
- du tagit med de ämnesområden som branschen tagit fram - om du väljer att följa den branschgemensamma utbildningsmodellen.
Tänk också på att ämnesområdena har olika kunskapsnivåer i målen, som att:
- känna till
- vara medveten om
- kunna.
Målen känna till och vara medveten om kan beskrivas övergripande. Det innebär att deltagaren ska ha kännedom om ämnesområdet.
Målen kunna kräver ofta en utförligare beskrivning i genomförandet och säkerställandet av utbildningen.
Författningar
På följande sidor kan du läsa mer om regler gällande utbildning för yrkesförarkompetens:
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!