Nationellt Branschråd Yrkestrafik

Publicerad 6 dec 2024

Den 27 november genomförde vi ett Nationelt branschråd och vi vill tacka alla deltagare för bra diskussioner och glad stämning. Vi uppskattar allas delaktighet som bidrog till en bredare förståelse av varandras förutsättningar vad gäller informationsutbyte och vi hoppas detta kommer öka framöver.

Här kommer en sammanfattning av de diskussioner som fördes under träffen.

Nyheter, uppdateringar och tips

Färdskrivare

Vi följde upp hur det går med installering av smarta färdskrivare G2V2 som har dragits med en del förseningar och påminde om vikten att boka eftermonteringen hos en ackrediterad verkstad i god tid om man kör internationellt med fordon som berörs i den första etappen.

Transportföretagen har nämnt att fordonstillverkare har vid något tillfälle upplevt brist på nya färdskrivare, vilket vi varken kunde bekräfta eller dementera. Vi har i vart fall inte några uppgifter om att det saknas färdskrivare att montera och inte heller några indikationer om att tillgången på verkstadstider är dålig i ett större perspektiv.

Tips till branschen att sprida vidare till sina medlemmar

I takt med att allt fler fordon utrustas med smarta färdskrivare kan vi i större utsträckning se, vid exempelvis en företagskontroll, att byten av förare i fordon sker på annan plats än företagens stationeringsort eller hemmet. Vid dessa tillfällen ska föraren redovisa hur denne tagit sig till platsen för bytet. Om föraren i fråga kört själv till platsen ska annat arbete registreras på förarkortet annars registreras tillgänglighet. Det samma gäller för föraren som kliver ur fordonet och tar sig från platsen.

Konsekvensen som blir om detta inte görs korrekt är att hela arbetsdagen inte registreras för föraren och felaktiga uppgifter används för att beräkna kör- och vilotider. Följden om detta upptäcks, är att det blir en överträdelse för att föraren inte gjort en manuell inmatning (H16), vilket är en mycket allvarlig överträdelse som kan kosta 2 000 kr. Syftet med att förares arbetsdagar ska redovisas i sin helhet är för att säkerställa att förarna har goda arbetsförhållanden och öka trafiksäkerheten på våra vägar.

Branschen uppmanades att sprida detta till sina medlemmar.

Branschföreträdare menade på att det i stor grad handlar om okunskap snarare än att man medvetet gör fel. Ett av förslagen som kom upp var att göra kunskapshöjande informationsinsatser och även samla olika scenarier som beskriver denna problematik som sedan kan publiceras på olika platser.

Klampningspaketet

Vi informerade om delar i klampningspaketet som ska börja gälla efter årsskiftet. Det handlade om att 36 timmarsgränsen på hur länge ett fordon får stoppas, tas bort. Innan kunde ett bolag vänta ut de 36 timmarna utan att betala avgiften och sedan fortsätta sin färd, vilket har hänt i ca 80 fall under året (ca 10%). Med den nya lagen kommer polisen kunna säkra att sanktionsavgifter betalas och troligtvis förhindra fortsatta överträdelser. Detta sanktionsbeslut kommer vara överklagningsbart.

Samtliga deltagare kände igen detta, och hade en positiv inställning till denna del av paketet. En fråga som lyftes var vad som hände med trailers och godset i de fallen där fordonet stoppats, då själva klampningen sker av dragfordonet. Vi kunde inte besvara detta från vår sida och vi saknade uppgifter kring detta från polisen.

Yrkeskompetensbevis (YKB)

Från och med den 1 januari 2025 så återinförs en avgift för yrkeskompetensbeviset. Avgiften har varit borttagen under en 5 års period på grund av ett tidigare överskott. Dess 5 år har nu passerat och avgiften kommer nu ligga på 275 kr. En betalningsavi kommer att skickas ut till förare efter att fullgjord utbildning har rapporterats in till oss. Först efter att avgiften är betald påbörjas tillverkningen av beviset.

ERRU 3.0

Vi informerade om ERRU 3.0 (som står för European Road Register of Unfitness) och det utökande informationsutbyte som denna tjänst kommer möjliggöra.

De utökade funktionerna innebär att vi nu också kommer kunna skicka mindre kör- och vilotids överträdelser (endast antal och datum för överträdelserna) till andra medlemsstater då ett utländskt yrkestrafikbolag har begått överträdelser i Sverige.

Vi kommer även kunna rapportera ”gröna kontroller” som är kontroller utan anmärkning enligt kör- och vilotider. Därutöver kommer vi kunna rapportera om bolagets riskvärdesintervall, antal anställda, registreringsnummer och registrerat land inklusive utländska registreringsnummer för hyrda fordon.

Informationen om den trafikansvarigas olämplighet lämnas som frivillig uppgift att rapportera om.

Informationsutbyte

Vår diskussionspunkt som engagerade samtliga deltagare, handlade om hur vi kan samverka mer. Mer konkret, pratade vi om vilken nytta vi kan dra av varandra, vad görs redan/vad vi kan göra mer utav och avslutningsvis vilka svårigheter som finns. Vi informerade om att det just nu pågår en utredning kring ökat informationsutbyte mellan myndigheter, där myndighetens yttrande ska lämnas in senast den 17 december, och att TS är positiva till ett ökat utbyte.

Vi lyfte exemplen på kunskapshöjande insatser med vägpolisen, där vi försökt i olika forum berätta vilka uppgifter som är viktiga för oss att ha från en vägkontroll. Arbetsmiljöverket utryckte sin önskan att strukturera upp samarbetet med Transportstyrelsen och få tydlighet kring vilka uppgifter som skulle hjälpa oss i vår utredning. Denna diskussion är redan påbörjad och kommer fortsätta i ett annat forum.

Skatteverket ställer sig positivt till ett utökat samarbete och informationsutbyte, vilket de också har nu fått möjligheten till.  Samtidigt flaggade de för att det troligtvis kommer ta tid innan förändringen får genomslag och alla handläggare vet vad de får och ska lämna ut. Det ställer också krav på mottagaren vad gäller att definiera sitt behov av en viss uppgift.

Arbetet inom partsamråd, även kallad för Lilla branschgruppen nämndes som ett framtida forum, där man kommer kunna diskutera frågor som även är aktuella för arbetslivskriminalitet- och organiserad brottslighetsatsningen, men också trenderna man ser inom transportnäringen.

Avslutningsvis nämnde vi att Transportstyrelsen begränsas av lagmässiga barriärer vad gäller vilka  uppgifter vi får lämna ut. Också det faktum att vi inte är med i arbetslivskriminalitet- och organiserad brottslighetsatsningen, utan är med som nätverksmyndighet, begränsar oss från att använda hela verktygslådan.

Transportarbetsförbundet

Vår gäst som skulle berättat vilka tender som de ser inom transportbranschen blev tyvärr sjuk och denna punkt sköts på framtiden.

Statistik

Olika sektioner presenterade sin statistik. Det vi lyfte från sektionerna i Göteborg, gods och buss,  är att vi under de senaste åren haft ett högre fokus på tillsyn och att vi även i denna del har blivit bättre på att utreda och identifiera missförhållanden.  Vi kan också se att antal olämplighetsförklarade trafikansvariga ligger på en hög nivå.

Antal utfärdade tillstånd och antal tillståndshavare ligger ganska konstant över tid, dock ser vi en liten minskning av utfärdade tillstånd under senaste tre åren. En av anledningarna kan vara lågkonjunkturen, men också att vi har fått skärpta etableringsregler med mobilitetspaketet.  Vi ser också en stor ökning av tillstånd som återkallas på grund av ekonomi/skulder vilket kan förklaras med att detta inte längre regleras under kravet på gott anseende, utan hamnar under ekonomikravet.

Från Umeå visades statistik från företagskontrollerna där man ser en fortsatt ökning i antal genomförda kontroller och med följden att man också ökat antalet kontrollerade arbetsdagar ute i branschen. Tyvärr ser vi ingen direkt minskning av antalet kontroller där vi fått in för lite material för att kunna genomföra en kontroll. Däremot ser vi en ökning av tillfällen där vi sett att företagen uppfyllt sitt ansvar och vi ansvarsbefriat företagen i kontrollerna helt eller delvis.

Även sektion Vägkontroll visade statistik över sina ärenden. Här visades statistik över antalet ärenden som inkommit från polisens vägkontroller och de vanligast förekommande överträdelserna uppdelat på de olika typerna. Vi ser bland annat att veckovila i hytt är den vanligaste rapporterade överträdelsen gällande utländska ekipage och obesiktigad färdskrivare bland de svenska ekipagen. Tittar vi på ärendena rörande cabotage handlar det i de flesta fall om brister i bevismaterialet.

Övrigt

En intressant information som delades av en deltagare från Kommunal är att man på EU nivå har fört diskussioner om den växande förarbristen som drabbar både buss- och godsbranschen i hela EU och möjligheten att öppna upp för att ta in förare från tredje land.

Detta inspel väntar vi med att kommenterat tills vi får mer information till oss.

Föranmälda frågor

Vi har också fått några föranmälda frågor till rådet och en av dessa kom från Sveriges Åkeriföretag. Frågan rörde etableringskravet vad gäller anställda förare i proportion till transportvolymen och hur Transportstyrelsen ser på alternativa former för ett företag att uppfylla det kravet givet dagens brist på förare.

Här är vår inställning att ett företag, förutom alternativen som finns via bemanningsföretag och andra svenska bolag, samt F- skattare, även kan använda sig av utstationerade förare, men inte i oproportionerlig stor omfattning. Dessa förare kan dock inte räknas in i det antal förare som ska stå i proportion till transportvolymen.

Transportstyrelsen gör därför en bedömning utifrån det enskilda fallet. Det bör dock inte anses rimligt att ett transportföretag enbart, eller i stort sett uteslutande, använder sig av utstationerade förare i sin verksamhet. Transportstyrelsen kan dock i sin bedömning ta hänsyn till att företag under en begränsad tid kan ha svårigheter att få tillgång till förare som normalt är stationerade i Sverige och att andelen sådana förare kan variera över tid, exempelvis vid produktionstoppar. Eftersom bestämmelserna anger att det ska röra sig om en regelbundenhet bör det dock kontrolleras att sådana situationer inte permanentas.

Utanför träffen, men så viktigt

Dagen efter branschrådet, den 28 november 2024, har regeringen beslutat att Transportstyrelsen och Trafikverket ska ingå bland de myndigheter som är skyldiga att lämna uppgifter vid samverkan mot viss organiserad brottslighet.

Beslutet innebär att vi tas med bland andra 20 myndigheter (Arbetsför­medlingen, CSN, Försäk­rings­kassan, Kro­nofogdemyndigheten, Polismyndigheten och Skatte­verket för att nämna några)  i förordningen om uppgiftsskyldighet vid samverkan mot viss organiserad brottslighet. Inom ramen för samverkan kan de därmed effektivare och enklare utbyta information i syfte att förebygga, förhindra eller upptäcka organiserad brottslighet. Förordningsändringen träder i kraft den 1 januari 2025.

Det vi kan säga idag är att Transportstyrelsen kommer påbörja ett internt arbete kring vad det innebär för oss.

Transportstyrelsen och Trafikverket ska dela information med andra myndigheter för att motverka organiserad brottslighet - Regeringen.se