Sammanfattning av Digitalbranschträff 17 april 2024
Publicerad 22 apr 2024
Den 17 april höll vi på Yrkestrafik en digital branschträff som riktade sig mot gods- och bussbranschen. Här följer en sammanfattning av den träffen.
Agendan för träffen var:
- Välkomnande
- Presentation av branschföreträdare
- Slutrapportering regeringsuppdraget kring Mobilitetspaketet
- Information/nyheter inom yrkestrafik
- Tips från företagskontroll
- Rutin för att kontrollera klockan i färdskrivaren
- Rutin för kopiering av inhyrda fordon och förare
- Framkörning i samband med undantagna transporter
- Kommande sanktionsväxlingar
- Tips från företagskontroll
- Statistik inom yrkestrafiken
- Tillstånd
- Vägkontroll
- Företagskontroll
- Frågor
Sammanfattning
Under mötet presenterade sig branschföreträdarna och speciellt Maria Brandt som nyligen gått in som företrädare mot gods. Maria pratade om att fortsättningsvis ha en god dialog med branschen och ser fram emot framtida samarbeten.
Under punkten soom handlade om mobilitetspaketet presenterade Maria Åkerlund slutrapporten av det regeringsuppdrag som vi haft, där vi analyserat och följt upp genomförandet. I grova drag kan den sammanfattas med att vi sett en positiv effekt på marknaden men med lite olika genomslag då det rör många olika områden. Rapporten går igenom fem områden:
- Godstransportmarknaden
- Cabotagetransporter
- Kombinerade transporter
- Utlandsregistrerade fordon
- Skärpta etableringskrav
- Kör- och vilotider
- Vägarbetstid
- Utstationering av förare
Följ länken för att läsa rapporten i sin helhet Uppdrag att analysera och följa upp mobilitetspaketets genomförande i Sverige
Mattias fortsatte sedan under punkten Information/nyheter att tipsa om tre rutiner som företag kan tänka på och införa för att minimera framtida överträdelser. Dessa tips var:
- Inför en rutin för att kontrollera klockan i färdskrivaren rutinmässigt. Detta då vi sett en viss ökning av fall där klockan gått fel där följden blir många dyra överträdelser.
- Rutin för kopiering av inhyrda fordon och förare. Många gånger missas det att kopiera uppgifter från de inhyra fordonen eller förarna då en tydlig rutin saknas med saknad data som följd.
- Framkörning i samband med undantagna transporter. Det har framkommit i en del ärenden en uppfattning att framkörning av utrustning som används vid en undantagen transport även den är undantagen. Detta kan vara sant om det sker i direkt anslutning till den undantagna transporten men generellt så rekommenderar vi att förarkort används vid denna typ av transport då det många gånger inte faller under undantag.
Maria informerade om sanktionsväxlingar som är på gång att införas. Det gäller kravet på att anmäla antalet anställda/förare och anmälan av fordon. Införandet av sanktionsavgift för detta skulle då gälla från 1 januari 2025 och orsaken till införandet är att man tror att det kommer vara ett effektivare sätt att ingripa mot fusk och slarv.
Statistik presenterades från områdena tillstånd, vägkontroll och företagskontroll.
Inom tillstånd kan man se att färre tillstånd utfärdats och att andelen avslag har ökat. En orsak till att antalet avslag har ökat är att vi de senaste året haft ett högre fokus på tillsyn och att vår utredning blivit bättre på att identifiera missförhållanden.
Vägkontroll visade på statistik för de vägkontroller som kommit in gällande Kör- och vilotider samt cabotage. De visade också på de vanligast förekommande överträdelserna inom de olika områdena.
- Kör- och vilotider (svenska företag)
- Körning utan kort
- För lång oavbruten körtid
- Otillåtet avlägsnande av förarkort
- Kör- och vilotider (utländska företag)
- Vila i hytten
- För lång oavbruten körtid
- Otillåtet avlägsnande av förarkort
- Cabotage
- Bristande bevismaterial
- Utfört fler cabotagetransporter än tillåtet
- Utfört cabotagetransporter under karensperioden
- Påbörjat cabotagetransporter innan man levererat den inkommande internationella godstransporten
Företagskontroll visade statistik för antal genomförda kontroller och andelen där det funnits fusk (överträdelserna körning på annans förarkort, kort har tagits ut när det påverkar registrering, användning av mer än ett förarkort och förarkort erhållits på oriktiga uppgifter), både antalet kontroller och andelen fuskärenden har ökat under 2023 än tidigare år. Även andelen kontroller där företaget helt eller delvis ansvarsbefriats har ökat under 2023.
Träffen avslutades med frågor.
En fråga som lyftes var 'Hur ska företag redovisa när ett TMA-fordon används vid undantagen transport?'. Företag ska göra det troligt vid en företagskontroll att fordonet har använts vid en undantagen transport. Det finns inte ett givet sätt detta ska göras på men det ska styrkas på nått sätt genom dokumentation, det kan till exempel vara fakturor, avtal eller liknande där det framkommer vilken typ av transport det gäller och vilket fordon som har utför detta.
Vi från Transportstyrelsen lyfte även en fråga rörande hur företag säkerställer att personal som de hyr in är klara för att utföra det arbete som planerats och så att inga överträdelser kommer att uppstå. Ingen direkt diskussion i samband med detta men en notis om att det kan vara en ide att återkomma i ämnet framöver vore bra.