Sammanfattning branschträff 18 september

2024-10-15

Den 18 september hölls höstens digitala branschträff där fokus låg på vårt tillsynsarbete, företagskontroller i Umeå och tillsyn av trafiktillståndet som görs i Göteborg. Här är några av de viktigaste punkterna som diskuterades:

Företagskontroller av kör- och vilotider

Umeå redogjorde för processgången vid företagskontroller av kör- och vilotider. Första steget är urvalet av företag där man främst riktar sig mot företag med höga riskvärden, men även information från andra myndigheter och interna underrättelser tas i beaktande. Överträdelser som rör användning eller innehav av fler än ett förarkort ses extra allvarligt på och något som väger tungt i urvalsprocessen. Företag som inte skickar in material för en kontroll tas ut till en ny tillsyn inom en snar framtid.

Processen för en företagskontroll gicks igenom steg för steg där kommunikationen med företaget är en viktig, dels för att få in ett komplett material men också för att skapa en förståelse hos företagen. Underrättelser och beslut har utvecklats och är nu mer beskrivande kring det som hittas i kontrollerna och vad företagen brustit i för att uppfylla sitt ansvar.

Polisen rapporterar

Sektion vägkontroll presenterade lite siffror från året och de vanligaste överträdelserna. För de svenska företagen är obesiktigad färdskrivare, körning utan förarkort och överskriden körtid de vanligast. När det kommer till utländska företag toppas listan av veckovila i hytten och obesiktigad färdskrivare.

Tillsyn av trafiktillståndet

Branschen fick även en genomgång om vilka tillståndskrav som fortlöpande måste vara uppfyllda för att ha kvar sitt tillstånd, samt vilka urvalsmetoder som används vid urval i Göteborg. Det underströks att tillsyner genomförs regelbundet, särskilt mot företag med högt riskvärde men även på grund av andra impulser från exempelvis Polisen, Skatteverket och Kronofogden. Det informerades om att ett arbete som en intern urvalsgrupp gjort lett till att urvalet i större grad träffar rätt företag. Vi lägger mer tid på företagen med högre grad av misskötsamhet, vilket har effektiviserat tillsynsarbetet.

Föranmälda frågor

Frågor som lyftes under mötet rörde bland annat problem med anmälan av fordon för olika tillståndsslag hos samma tillståndshavare och kring vilken typ av dokumentation som krävs vid en internationell transporter med buss till Turkiet. Svaren på dessa frågor gavs under mötet och så som den nuvarande digitala lösningen ser ut så går det inte att anmäla olika tillståndsslag på samma fordon utan men behöver använda sig av blanketter för detta. Vidare meddelades att endas gemenskapstillstånd och kontrolldokument krävs vid transporter till Turkiet.

Transportstyrelsens roll

Avslutningsvis pratades det om Transportstyrelsens roll och att den främst är att se till att tillståndshavarna följer regelverken och inte utbildare för företagen. Att hålla sig uppdaterade kring regelverken är något som faller på åkerier och inte minst trafikansvariga själva, det finns ändamålsenliga utbildningar kring detta som ska tillfredsställa eventuella behov. Transportstyrelsen försöker dock vara så informativ som möjligt genom hemsida, beslut och via branschträffar samt delta och synas i andra sammanhang där det är relevant.

Övrigt

Tillståndsmätningen för godstrafik publicerades 30 september. Rapporten hittas på den här sidan: Rapporter inom vägtrafik - Transportstyrelsen

Umeå informerade också om att en remiss gällande ett varningsinstitut avseende kör- och vilotider är ute och att sista svarsdag för den är 18 oktober.