Förbud att parkera fordon på Roslinvägen i Bromma
2017-10-11
Stockholms kommun har 2012 meddelat lokala trafikföreskrifter om förbud att parkera fordon på Roslinvägen. Sökande begärde ändring av parkeringsreglerna.
Transportstyrelsen bedömde att de aktuella lokala trafikföreskrifterna föreskriver ett parkeringsförbud på båda sidor av Roslinvägen. Med anledning av vad som framgick av handlingarna i ärendet föreföll dock avsikten med besluten ha varit, att en viss sida på Roslinvägen skulle vara reglerad så att fordon inte får parkeras och att en viss sida på Roslinvägen skulle vara reglerad så att fordon inte får parkeras under en viss dag mellan ett visst klockslag och under en viss tid på året. De särskilda trafikreglerna har fått en olämplig utformning. Transportstyrelsen ansåg att en föreskrift bör vara klar, tydlig och förutsebar till sina verkningar för den som berörs av den. Det den sökande hade ansökt om gällde således redan och ärendet avskrevs därför. Transportstyrelsen har inget mandat att utöva tillsyn över kommunens utmärkning av lokala trafikföreskrifter men utifrån bilder på eniro.se kunde Transportstyrelsen konstatera att utmärkningen inte stämde överens med de lokala trafikföreskrifterna.
Beteckning: TSV 2017-3061
Beslut: 2017-10-03
Transportstyrelsens beslut
Transportstyrelsen avskriver överklagandet.
Redogörelse för ärendet
Trafik- och renhållningsnämnden i Stockholms kommun har genom beslut daterat den 4 oktober 2012 meddelat lokal trafikföreskrifter (0180 2012-03359) och (0180 2012-03361) om förbud att parkera fordon på Roslinvägen, Stockholms kommun. Du har genom överklagandet av Länsstyrelsen i Stockholms län beslut daterat den 19 juni 2017 med diarienummer 2581-12754-2017 (bilaga 1) fullföljt ditt överklagande av nämndens beslut daterat den 5 april 2016 med diarienummer T2016-00350 (bilaga 2) om att inte ändra parkeringsreglerna på Roslinvägen.
Till stöd för överklagandet har du anfört bland annat att följande. Den motivering som länsstyrelsen anför i beslut för avslag talar enbart om trafikmässiga skäl. Saken har aldrig handlat om trafikmässighet utan om att Roslinvägen 67 nästan dagligen blockeras. Detta är förenat med risk vintertid då snöröjningen plogar snön på den sida av vägen som fastigheten är belägen på. Kombinationen av upplogad snö samt bilar gör att ingången till fastigheten inte kan hållas fri från snö varvid ingången med tillhörig brevlåda blir i det närmaste obrukbar, eller förenad med halkrisker. Även halkbekämpning omöjliggörs då bilarna blockerar. Att exempelvis sanda går inte med förenad risk att skada bilarnas lackering. Det torde vara närmast självklart att bilar inte ska parkeras på så sätt att det medför de ovan nämnda olägenheterna och rättigheten att kunna ha fri access till en fastighets ingång måste respekteras.
Den aspekt att det inte finns trottoar på den del av vägen som har ojämna nummer tar länsstyrelsen ingen notis om. Om även denna överklagande avslås så önskas en förklaring (och en lösning) på hur vi på Roslinvägen 67 ska ha en ingång till överhuvudtaget, eller på vilka sakliga grunder bilar anses ha en bättre rätt till vår access till fastigheten. Ett avslag skulle innebära att vi lika gärna kan ta bort ingången till fastigheten då bilarna gör accessen till fastigheten oftast obrukbar. Bilar får inte blockera garageinfarter till fastigheter och då är det ett rimligt krav att samma sak gäller för boende i fastigheter.
Bilder på utmärkning av parkeringsreglerna från eniro.se den
22 september 2017.
Roslinvägen 72 norra sidan | Roslinvägen 67 södra sidan |
Skäl för beslutet
Du har hos Stockholms kommun ansökt om ändring av parkeringsreglerna på Roslinvägen i Bromma på så sätt att kommunen ska införa parkeringsförbud på den sida av Roslinvägen som är trottoarlös (sidan med udda adressnummer).
Av Stockholms kommuns lokala trafikföreskrifter (0180-2012-3361) om förbud att parkera fordon på Roslinvägen framgår bland annat följande.
På markerade sträckor på Roslinvägen mellan Hasselbergsvägen och Zornvägen enligt kartbild får fordon inte parkeras.
Som den särskilda trafikregeln är formulerad uppfattar Transportstyrelsen den som att på Roslinvägen får fordon inte parkeras.
Med anledning av vad som framgår av handlingarna i ärendet förefaller dock avsikten med beslutet ha varit, att en viss sida på Roslinvägen ska vara reglerad så att fordon inte får parkeras och att den ska vara begränsad till den sida av vägen som har jämna adressnummer.
Av Stockholms kommuns lokala trafikföreskrifter (0180-2012-3359) om förbud att parkera fordon på Roslinvägen framgår bland annat följande.
På markerad sträcka på Roslinvägen mellan Martinvägen och Zornvägen enligt kartbild får fordon inte parkeras tisdag klockan 08.00 - 16.00 under tiden 1 november - 15 maj.
Som den särskilda trafikregeln är formulerad uppfattar Transportstyrelsen den som att på en viss vägsträcka av Roslinvägen får fordon inte parkeras tisdag klockan 08.00 - 16.00 under tiden 1 november - 15 maj.
Med anledning av vad som framgår av handlingarna i ärendet förefaller dock avsikten med beslutet ha varit, att en viss sida på Roslinvägen ska vara reglerad så att fordon inte får parkeras tisdag klockan 08.00 - 16.00 under tiden 1 november - 15 maj och att den ska vara begränsad till den sida av vägen som har udda adressnummer.
En föreskrift bör vara klar, tydlig och förutsebar till sina verkningar för den som berörs av den. Av Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2015:60) och allmänna råd om lokala trafikföreskrifter m.m. framgår hur lokala trafikföreskrifter, bland annat om parkering, lämpligen kan utformas. Mot bakgrund av ovanstående har de särskilda trafikreglerna fått en olämplig utformning. Transportstyrelsen bedömer att de aktuella lokala trafikföreskrifterna föreskriver ett parkeringsförbud på båda sidor av Roslinvägen. Det du har ansökt om gäller således redan och ärendet ska därför avskrivas.
Transportstyrelsen har inget mandat att utöva tillsyn över kommunens utmärkning av lokala trafikföreskrifter men utifrån bilder på eniro.se kan Transportstyrelsen konstatera att utmärkningen inte stämmer överens med de lokala trafikföreskrifterna.
Överklagande
Detta beslut får inte överklagas enligt 6 § lagen (1978:234) om nämnder för vissa trafikfrågor.