Förbud att parkera fordon med en bruttovikt överstigande 3,5 ton på Lidingö

2016-03-01

Kommunen har beslutat om förbud att parkera fordon med en bruttovikt över 3,5 ton. Kommunens motiv till förbudet var att tunga fordon orsakar buller, är siktskymmande och kan orsaka trafikfara samt framkomlighetsproblem.

Transportstyrelsen ansåg att trafikförordningens bestämmelser om stannande och parkering kan tillämpas när fordon parkeras så de skymmer sikten, orsakar trafikfara eller framkomlighetsproblem.

Beteckning: TSV 2015-3031

Beslut: 2016-03-01

Transportstyrelsens beslut

Transportstyrelsen bifaller överklagandet och upphäver länsstyrelsens och kommunens beslut.

Redogörelse för ärendet

Länsstyrelsen har den 3 augusti 2015 i ärende med diarie­nummer 2581-28227-2015 (bilaga) beslutat avslå överklagandet av Lidingö kommuns beslut om lokala trafikföreskrifter om stannande och parkering för fordon med en bruttovikt över 3,5 ton. Lidingö Sprängteknik KB har genom överklagandet fullföljt överklagandet av kommunens beslut.

Till stöd för överklagandet anförs bland annat följande.

Beslutet diskriminerar en hel yrkesbransch, då andra firmabilar i fortsättningen får parkera fritt över Lidingö, inklusive bussar som är lika alternativt mer bullriga, samt både längre och högre än som flesta lastbilar. Även diskrimineras små åkerier mot dom här stora företagen på denna ö som inte har råd att lägga 10-tals miljoner på att äga egen mark, alternativt att hyra mark som är en omöjlighet eftersom de stora företagen ej släpper in oss pga konkurrensen. Kommunen upplåter ej heller någon plats på Lidingö där lastbilar kan hyra plats. Det är ej påvisat att lastbilar är parkerade sämre än andra fordon på Lidingö. Det är mycket få officiella klagomål som finns på lastbilar på Lidingö, och de har då framkommit att de allra flesta av dom som har parkerat kan således kan till följd av detta utfärda en parkeringsbot med nuvarande parkeringsregler.

Skäl för beslut

Tillämpliga bestämmelser

Av 10 kap. 1 § trafikförordningen (1998:1276) framgår att särskilda trafikregler får, utom i de fall som avses i 10 och 14 §§, meddelas genom lokala trafikföreskrifter för en viss väg eller vägsträcka eller för samtliga vägar inom ett visst område eller för ett område eller en färdled i terräng. Sådana lokala trafikföreskrifter får enligt 10 kap. 1 § 9 punkten avse särskilda trafikregler om bland annat förbud mot trafik med fordon. De kan även med stöd av 16 punkten avse förbud mot att stanna parkera fordon eller tillåtelse att stanna eller parkera fordon med avvikelse från bestämmelserna i 3 kap. 48 §, 49 a § första stycket, 52 §, 53 § första stycket 2–5, 9 och 10, 54 §, 55 § första stycket 3–5 eller 8 kap. 1 §.

Enligt 10 kap. 3 § får en kommun meddela lokala trafikföreskrifter enligt följande.

a) i fråga om vilket område som enligt 1 § andra stycket 3 skall utgöra tättbebyggt område,
b) för andra vägar inom tättbebyggt område än allmänna vägar för vilka staten är väghållare,
c) för samtliga vägar inom tättbebyggt område om föreskrifterna rör färdhastighet, stannande eller parkering,
d) för vägar utom tättbebyggt område för vilka kommunen är väghållare, samt
e) för terräng.

Av 3 kap. 47 § trafikförordningen framgår bland annat att ett fordon inte får stannas eller parkeras på en sådan plats eller på ett sådant sätt att fara uppstår eller trafiken onödigtvis hindras eller störs och på ett sådant sätt att vägmärken eller trafiksignaler skyms. Av 53 § framgår bland annat att ett fordon inte får stannas eller parkeras

1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe, en cykelpassage eller en cykelöverfart,
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
3. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
4. i en vägport eller tunnel,
5. på eller i närheten av ett backkrön eller i eller i närheten av en kurva där sikten är skymd.

Av 3 kap. 48 § framgår att inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.

Av 3 kap. 55 § framgår bland annat att ett fordon inte får parkeras på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordonstrafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras.

Lidingö kommun har den 1 oktober 1999 meddelat Lidingö kommuns lokala trafikföreskrifter om tättbebyggt område. I dessa anges att "område inom Lidingö stads kommungräns ska vara tättbebyggt område".

Transportstyrelsens bedömning

Förbudets omfattning

Aktuellt område har i lokala trafikföreskrifter angetts vara tättbebyggt område.

Kommunens bemyndigande att meddela förbud mot parkering är inte avgränsat till enbart gator enligt detaljplan. Kommunen kan således förbjuda parkering bland annat även på allmänna vägar inom tättbebyggt område och på enskilda vägar inom tättbebyggt område. De särskilda trafikreglerna i kommunens lokala trafikföreskrifter lyder enligt följande.

1 § På Lidingö får fordon med bruttovikt över 3,5 ton inte parkeras mellan klockan 19-06. Förbudet ger inte rätt att stanna där det är förbjudet att stanna eller parkera enligt trafikförordningen (1998:1276).

2 § Förbudet gäller inte särskilt utmärkta platser där parkering av fordon med bruttovikt över 3,5 ton är tillåten enligt lokal trafikföreskrift.

Det finns ingen begränsning i förbudet till viss väg eller vägnät. Förbudet, så som kommunen föreskrivit, omfattar även enskilda vägar och terräng som inte är allmän plats inom tättbebyggt område. Det framgår inte av kommunens handlingar att detta varit avsikten. Om undantaget i 2 § i kommunens föreskrifter ska kunna tillämpas, kräver det att kommunen meddelar lokala trafikföreskrifter och att dessa märks ut även i terräng och på enskilda vägar. Det är vidare oklart om kommunen i föreskrifterna avser Lidingön, tätorten Lidingö eller hela det tättbebyggda området inom Lidingö kommun. Det tättbebyggda området omfattar mer än enbart Lidingön med tätorten Lidingö.

Om avsikten med kommunens beslut varit att förbjuda parkering på vissa gator har kommunens föreskrifter fått en felaktig utformning. Om kommunen haft för avsikt att förbjuda parkering även på enskilda vägar och i terräng som inte är allmän plats borde enskilda vägars ägare och markägare ha beretts tillfälle att yttra sig enligt 10 kap. 6 § trafikförordningen. Det framgår inte att så har skett.

Utifrån att det är oklart vad kommunen velat reglera har föreskrifterna fått en olämplig utformning. I Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2015:60) om lokala trafikföreskrifter m.m. finns allmänna råd om utformningen av särskilda trafikregler.

Kommunens skäl till förbudet

Möjligheten att meddela särskilda trafikregler om stannande- eller par­keringsförbud enligt 10 kap. 1 § andra stycket 16 trafikförordningen (1998:1276) ska enligt Transportstyrelsens mening tillämpas i trafikmiljöer där det framstår som motiverat att särskilda trafikregler ska gälla istället för de allmänna i trafikförordningen.

Av handlingarna i ärendet framgår att kommunen velat förbjuda parkering bland annat för att aktuella fordon orsakar buller, är siktskymmande och kan orsaka trafikfara samt framkomlighetsproblem.

De problem som kommunen beskriver beträffande siktskymmande, orsaka fara och framkomlighetsproblem regleras bland annat i 3 kap. 47 och 53 §§ trafikförordningen. Transportstyrelsen kan inte se att dessa regler inte skulle kunna tillämpas där kommunen föreskrivit om aktuellt förbud att parkera.

Ett parkerat fordon, även fordon med en bruttovikt överstigande 3,5 ton, torde inte generera buller i någon större utsträckning. Om kommunens syfte med förbudet är att lösa problem med buller görs detta lämpligen på annat sätt. Exempelvis kan detta vara att förbjuda färd med de fordon som orsakar buller eller att vidta andra bullerdämpande åtgärder som inte behöver innebära reglering.

Mot bakgrund av det ovan anförda om bristerna i utformningen av de lokala trafikföreskrifterna och att det inte framgår av handlingarna att ett förbud, så som det formulerats, är motiverat ska överklagandet bifallas. Länsstyrelsens och kommunens beslut ska därför upphävas.