Väg 912 i Tjusta
2010-03-20
Beteckning: TSV 2009-7598
Beslutsdatum: 2010-03-20
Transportstyrelsens beslut
Transportstyrelsen avslår överklagandet.
Redogörelse för ärendet
Upplands-Bro kommun har överklagat Länsstyrelsens i Stockholms län beslut den 20 februari 2009 med beteckningen 2581-2008-59360 (bilaga) om hastighetsbegränsning på del av väg 912 vid Tjustaskolan, Upplands-Bro kommun. I överklagandet har kommunen, som det får förstås, vidhållit sin begäran om en förlängning av tiden då den högsta tillåtna hastigheten ska vara 50 kilometer i timmen, från klockan 07.00–08.30 måndag–fredag under terminstid till klockan 07.00–17.00 samma dagar.
Till stöd för överklagandet har kommunen anfört bland annat följande. Skolelever som på morgonen möter trafik som färdas i den måttliga hastigheten 50 kilometer i timmen kan senare under dagen möta trafik som färdas i den betydligt högre hastigheten 70 kilometer i timmen. Under skoldagen rör sig barn i området och kan knappast förväntas förstå att hastighetsbegränsningen kan variera. Under dagen förekommer även resor mellan skolan och den näraliggande förskolan med cirka 40 barn.
Skäl för beslutet
Utom tättbebyggt område får enligt 3 kapitlet 17 § tredje stycket i trafikförordningen (1998:1276) fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen. Särskilda trafikregler får enligt 10 kapitlet 1 § meddelas genom lokala trafikföreskrifter. De särskilda trafikreglerna får enligt 15 punkten i andra stycket gälla begränsning till lägre hastighet än som följer av bland annat 3 kapitlet 17 § tredje stycket, om det är motiverat med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. Det är viktigt att en hastighetsbegränsning uppfattas som motiverad och därmed respekteras av förare. En högsta tillåten hastighet som upplevs för låg riskerar att efterlevas dåligt och minska respekten för hastighetsbegränsningar i allmänhet.
Frågan i ärendet är om det föreligger något förhållande som gör det motiverat att begränsa den högsta tillåtna hastigheten till 50 kilometer i timmen klockan 08.30–17.00 på sträckan. Transportstyrelsen konstaterar inledningsvis att Tjustaskolan och de barn som rör sig i dess område i sig inte är ett skäl för en sådan förlängning eftersom skolan inte ligger i närheten av sträckan.
Av handlingarna i ärendet framgår vidare att det finns hållplatser för linjebussar på båda sidorna om vägen vid infarten till skolan. Bussarna stannar vid hållplatserna som oftast en gång i timmen under skoldagarna. Av skolans elever är det i dagsläget endast två eller tre som använder dessa hållplatser för att ta sig till och från skolan. De övriga eleverna får skjuts privat eller av skolbussen, som kör ända fram till skolan. Det är således endast i liten utsträckning som hållplatserna används av eleverna på skolan. Vidare används hållplatserna av förskolan, i grupper på mellan fem och femton barn. Det måste emellertid förutsättas att dessa barn hålls under sådan uppsikt när de vistas vid vägen att deras säkerhet kan garanteras.
Transportstyrelsen vill i sammanhanget påpeka att det i trafikförordningen ställs särskilda krav på förare att anpassa hastigheten där det finns barn. Enligt 2 kapitlet 1 § ska varje trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna och särskild hänsyn ska visas mot bland annat barn. Av 3 kapitlet 15 § 11 framgår dessutom att en förare ska hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen.
Med det sagda anser Transportstyrelsen att förhållandet att det ligger hållplatser för linjebussar på sträckan inte är ett skäl för en begränsning av den högsta tillåtna hastigheten till 50 kilometer i timmen klockan 08.30–17.00. Något förhållande i övrigt som talar för en sådan begränsning har inte framkommit. Överklagandet ska därför avslås.