Väg 601 i Tiarpsallén

2009-07-03

Skäl har inte ansetts finnas för att sänka den högsta tillåtna hastigheten från 70 till 50 kilometer i timmen i en smal allé. Märke Varning för avsmalnande väg med tilläggstavla med vägbredden fanns vid alléns båda ändar.

Beteckning: TSV 2009-1471

Beslutsdatum: 2009-07-03

Transportstyrelsens beslut

Transportstyrelsen avslår överklagandet.

Redogörelse för ärendet

Du har överklagat Länsstyrelsens i Hallands län beslut den 3 oktober 2008 med diarienummer 258-14379-07 (se bilaga) om hastighetsbegränsning på väg 601 vid Tiarps slott i Halmstads kommun. Du har i överklagandet vidhållit din begäran om sänkt hastighetsgräns från 70 till 50 kilometer i timmen i den cirka 500 meter långa Tiarpsallén.

Till stöd för överklagandet har du angett bland annat att vägen smalnar av i allén men att detta, trots befintlig skyltning, är svårt att upptäcka för trafikanter som kommer västerifrån. Vidare har du efterlyst en analys av fördelar respektive nackdelar med en sänkning av hastighetsgränsen.

Skäl för beslutet

Inom ramen för gällande högsta tillåten hastighet är föraren av ett fordon skyldig att med hänsyn till rådande förhållanden anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver. Föraren ska anpassa hastigheten utifrån bland annat vägens utformning, utfarter och andra trafikanter på eller vid vägen, och detta ska göras oberoende av den högsta tillåtna hastigheten. Det är viktigt att de gällande hastighetsgränserna uppfattas som motiverade och därmed respekteras av förare. En hastighetsgräns som upplevs för lågt satt riskerar att efterlevas dåligt och minska respekten för hastighetsgränser i allmänhet.

Om det finns anledning att anta att en rimlig hastighetsanpassning inte sker, på grund av att förhållandena är dolda eller kan missbedömas, kan det finnas anledning att genom lokala trafikföreskrifter sänka hastighetsgränsen.

Transportstyrelsen anser att lokala trafikföreskrifter om sänkt hastighetsgräns ska meddelas endast när det finns ett behov av det, eftersom förståelsen annars kan minska för förarens skyldighet att oberoende av föreskrifter anpassa hastigheten utifrån förhållandena på vägen. Med hänsyn till genomsikten samt de befintliga varningsmärkena för avsmalnad väg och tilläggstavlorna som anger vägbredden vid allén bör det vara uppenbart för förare att vägen smalnar av och att hastigheten ska anpassas till detta och till andra trafikanter. Det saknas således ett behov av en lokal trafikföreskrift om sänkt hastighetsgräns i allén. Överklagandet ska därför avslås.