E18 trafikplats Roslags Näsby

2010-12-13

Länsstyrelsen hade i ett ärende om lokala trafikföreskrifter om högsta tillåtna hastighet på avfartsvägar till motorväg inte beaktat att avfartsvägarna ingick i motorvägen och att motorvägshastigheten därigenom gällde. Länsstyrelsen hade därför prövat ärenden utifrån fel förutsättningar.

Beteckning: TSV 2009:16034

Beslutsdatum: 2010-12-13

Transportstyrelsens beslut

Transportstyrelsen avslår överklagandet såvitt avser avfartsvägen från den södergående körbanan av väg E18 i trafikplats Roslags Näsby. I övrigt upphäver Transportstyrelsen länsstyrelsens beslut och återförvisar ärendet för fortsatt handläggning.

Redogörelse för ärendet

Täby kommun har överklagat Länsstyrelsens i Stockholms län beslut den 18 november 2009 med diarienummer 2581-2009-009816 att avslå kommunens begäran om sänkning av den högsta tillåtna hastigheten på avfarterna från E18 i Roslags Näsby och Viggbyholms trafikplatser i Täby kommun.

Täby kommun har begärt att den högsta tillåtna hastigheten ska vara 50 kilometer i timmen i stället för som nu 70 och 110 kilometer i timmen. Till stöd för överklagandet har kommunen bland annat skrivit att köerna i trafikplatserna ibland kan vara kortare och då syns de inte från avfartens början och trafikanterna kan överraskas av köslutet.

Skälen för beslutet

Vid bedömningen av om det bör meddelas lokala trafikföreskrifter om högsta tillåten hastighet är vilken hastighetsbegränsning som gäller på platsen av betydelse. I nu aktuellt fall är

• föreskrifter om motorväg på sträckorna, med hänsyn till att 9 kap. 1 § första stycket 6 trafikförordningen (1998:1276) innehåller en regel om högsta tillåten hastighet på motorväg,
• föreskrifter om högsta tillåten hastighet enligt 3 kap. 17 § fjärde stycket trafikförordningen och
• lokala trafikföreskrifter om högsta tillåten hastighet av intresse.

Enligt 2 och 4 §§ Länsstyrelsens i Stockholms län lokala trafikföreskrifter (01FS 2008:307) om motorväg på påfartsvägar till respektive avfartsvägar från E18 i trafikplats Roslags Näsby, Täby kommun ska avfartsvägen från E18, norrgående körbanan och avfartsvägen från E18 södergående körbanan vara motorväg. Enligt 2 och 4 §§ Länsstyrelsens i Stockholms län lokala trafikföreskrifter (01FS 2008:308) om motorväg på påfartsvägar till respektive avfartsvägar från E18 i trafikplats Viggbyholm, Täby kommun ska avfartsvägen från E18, nordostgående körbanan och sydvästgående körbanan vara motorväg.

Enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 2008:189) om hastighetsbegränsning på väg E18 i Stockholms län ska den högsta tillåtna hastigheten på väg E18 i Stockholms län vara 90 kilometer i timmen på bland annat vägsträckan mellan Stockholmsvägen trafikplats Inverness och väg 274, trafikplats Arninge.

Enligt Länsstyrelsens i Stockholms län lokala trafikföreskrifter (01 FS 2008:317) om hastighetsbegränsning på påfartsväg respektive avfartsväg från E18 i trafikplats Roslags Näsby, Täby kommun får fordon inte föras med högre hastighet än
• 90 kilometer i timmen på påfartsvägen till E18, norrgående körbanan, i trafikplats Roslags Näsby och
• 70 kilometer i timmen på avfartsvägen från E18, södergående körbanan, i trafikplats Roslags Näsby.

Bestämmelserna i 9 kap. 1 § för motorväg blir genom länsstyrelsens ovan nämnda föreskrifter om motorväg gällande på på- och avfartsvägarna i den utsträckning de är motorväg enligt föreskrifterna. En följd av föreskrifterna är att länsstyrelsen med stöd av 10 kap. 1 § första stycket trafikförordningen kan meddela lokala trafikföreskrifter om begränsning till lägre hastighet än som följer av 9 kap. 1 § första stycket 6 trafikförordningen för på- och avfartsvägarna. Av 9 kap. 1 § första stycket 6 framgår att på motorväg får fordon inte föras med högre hastighet än 110 kilometer i timmen. Begränsning till de lägre hastigheterna 90 och 70 kilometer i timmen enligt de ovan nämnda lokala trafikföreskrifterna om hastighetsbegränsning gäller på de på- och avfartsvägar som regleras i dem medan hastighetsbegränsningen enligt 9 kap. 1§ första stycket 6 blir tillämplig på de på- och avfartsvägar som inte omfattas av lokala trafikföreskrifter med särskilda trafikregler om begränsning till lägre hastighet.

Genom Vägverkets föreskrifter om hastighetsbegränsning på väg E18 i Stockholms län blir den högsta tillåtna hastigheten 90 kilometer i timmen på den väg som påfartsvägarna ansluter till och avfartsvägarna utgår från. 

För avfartsvägen i trafikplats Roslags Näsby, södergående körbana, har länsstyrelsen funnit skäl att sänka den högsta tillåtna hastigheten till 70 kilometer i timmen. Enligt Transportstyrelsens mening finns inget skäl till en ytterligare sänkning till 50 kilometer i timmen. Problemet med att en trafikant kan överraskas av köbildning bör kunna åtgärdas på annat sätt än genom en sänkning av den högsta tillåtna hastigheten. Transportstyrelsen avslår därför i denna del överklagandet.

Länsstyrelsen har i sitt beslut hänvisat till bestämmelserna om den högsta tillåtna hastigheten, 70 kilometer i timmen, bashastighet, på väg utom tättbebyggt område enligt 3 kap. 17 § tredje stycket trafikförordningen. Då de avfartsvägar, som inte omfattas av de lokala trafikföreskrifterna om högsta tillåten hastighet omfattas av motorvägsbestämmelserna om hastighetsbegränsning till 110 kilometer i timmen, har länsstyrelsen prövat framställningen utifrån felaktiga förutsättningar. Transportstyrelsen upphäver därför länsstyrelsens beslut i denna del och åter-förvisar ärendet för förnyad handläggning.