Dubbdäcksförbud Hornsgatan Stockholm

2010-10-20

Skäl har inte ansetts finnas för att medge undantag från lokala trafikföreskrifter om dubbdäcksförbud på Hornsgatan i Stockholm.

Beteckning: TSV 2010-4852

Besluts datum: 2010-10-20

Transportstyrelsens beslut

Transportstyrelsen avslår överklagandet.
Yrkandet om inhibition av det överklagande beslutet om undantag tas inte upp till prövning.

Redogörelse för ärendet

Du har överklagat Länsstyrelsens i Stockholms län beslut 5 maj 2010 med diarienummer 2581-2010-3834 (bilaga) om dispens från dubbdäcksförbudet på Hornsgatan. 

Du yrkar därtill att beslutet ska inhiberas. Till stöd för överklagandet vidhåller du tidigare framförda skäl samt följande. Du anser att förbudet drabbar dig och din verksamhet negativt med allvarliga lönsamhetsproblem som följd.

Du vill att Transportstyrelsen prövar om det ska föreligga särskilda skäl för att få dispens från förbudet och vad som då inryms i de skälen. De skäl som du anför tycker du ska vara absolut tillräckliga för att bedömas som särskilda.  

Skäl för beslutet

Då kommunen, i sitt beslut, avslagit ansökan om dispens blir avslagsbeslutet inte föremål för verkställighet varför frågan om inhibition inte blir aktuell. Inhibitionsyrkandet ska därför inte tas upp till prövning.

Undantag får enligt 13 kap. 4 § trafikförordningen (1998:1276) föreskrivas eller medges om det behövs av särskilda skäl och det kan ske utan fara för trafiksäkerheten, skada på vägen eller någon annan avsevärd olägenhet.
Särskilda skäl är skäl som på något vis avviker från det normala och som inte är vanligt förekommande. Tanken med bestämmelsen bör ha varit att den som begär ett undantag ska ha ett skäl som – utöver att med styrka tala för undantaget – även är särskilt för honom eller henne eller en grupp som är avgränsad och så liten att det inte fanns anledning att ta hänsyn till den gruppen när föreskriften meddelades. Om skälen är särskilda så behöver det också bedömas om de är tillräckliga med hänsyn till det ändamål undantaget ska gälla för och om undantaget kan medges utan fara för trafiksäkerheten, skada på vägen eller någon annan avsevärd olägenhet.

Vissa särskilda trafikregler kan enligt 10 kap. 1 § trafikförordningen meddelas genom lokala trafikföreskrifter för en viss väg eller vägsträcka eller för samtliga vägar inom ett visst område eller för ett område eller en färdled i terräng. Av 10 kap. 2 § trafikförordningen följer att lokala trafikföreskrifter om förbud mot trafik med fordon får avse fordon av vissa slag. Fordon utrustade med dubb är inte ett fordonsslag enligt lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner. I 10 kap. 2 § andra stycket samma förordning utvidgar regeringen möjligheten att begränsa förbud mot trafik med fordon genom att ge kommunerna möjlighet att låta lokala trafikföreskrifter för en viss väg eller vägsträcka avse förbud mot trafik med fordon med dubbdäck. Möjligheten infördes genom förordningen (2010:221) om ändring i trafikförordningen (1998:1276).

Av bemyndigandets utformning följer att de lokala trafikföreskrifterna om förbud mot trafik med fordon med dubbdäck kommer att avse endast en viss väg eller vägsträcka. Fordon används i allmänhet på mer än en viss väg eller vägsträcka. Motorfordon används i allmänhet på mer än en ort. Det förhållandet att ett fordon används även på andra vägar och vägsträckor inom och utom orten kan därför inte anses vara ett särskilt skäl. Det saknas mot bakgrund härav anledning att gå in på en prövning av om undantag kan medges utan fara för trafiksäkerheten, skada på vägen eller någon annan avsevärd olägenhet. Mot bakgrund av ovanstående ska överklagandet avslås.