Ättehögsvägen i Granlo

2008-12-15

Förbud mot genomfartstrafik på en väg har inte ansetts lämpligt då det enligt detaljplanen inte fanns några uppgifter om begränsningar i användandet av vägen.

Beteckning: TR10A 2008:7775

Beslutsdatum: 2008-12-15

Beslut

Vägverket avslår överklagandet

Bakgrund

Du har överklagat Länsstyrelsens i Västernorrlands län beslut den 25 mars 2008 med diarienummer 258-1924-07 (se bilaga) om förbud mot genomfartstrafik med motorfordon på Ättehögsvägen inom Sundsvalls kommun. Du har vidhållit ditt yrkande om förbud och har anfört som stöd att trafiken är omfattande och medför att bullernivåerna i området överstiger med stor marginal vad som anses som hälsosamt. Du har bland annat inkommit med resultaten från bullermätningar som du har låtit genomföra.

Sundsvalls kommun har getts tillfälle att yttra sig över överklagandet men har inte inkommit med något svar.

Skäl

Genom lokala trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1§ trafikförordningen (1998:1276) kan en kommun meddela särskilda trafikregler om bland annat förbud mot trafik med fordon. Förbud mot trafik med fordon får enligt 10 kap. 1 § andra stycket 9 trafikförordningen meddelas genom lokala trafikföreskrifter. Av 10 kap. 2 § första stycket 2 följer att föreskrifterna får avse ett visst eller vissa fordonsslag.

Plan- och bygglagen (1987:10) (PBL) innehåller bestämmelser om planläggning av mark. Regleringen av markens användning inom en kommun sker genom detaljplaner. I fråga om allmänna platser, såsom bland annat gator, ska enligt 5 kap. 3 § plan- och bygglagen den avsedda användningen och utformningen anges i detaljplaner. Bestämmelserna skulle, enligt ett uttalande av departementschefen i specialmotiveringen till 5 kap. 3 § i propositionen 1985/86:1 Ny plan- och bygglag sidan 563, innebära att de organ som svarar för att gatumarken ställs i ordning och för trafikföreskrifterna skulle svara för planens genomförande av den avsedda användningen och utformningen. Departementschefen ansåg vidare att kravet på angivande av den avsedda användningen innebär att det i detaljplan ska redovisas om en gata ska avses för något speciellt trafikslag, t.ex. kollektivtrafik, varutransporter, cykel- eller gångtrafik.

Mot bakgrund av ovanstående anser Vägverket att den kommunala planeringen sådan den kommer till uttryck i planer enligt PBL och dess motsvarighet i äldre lagstiftning i princip bör läggas till grund för meddelande av lokala trafikföreskrifter som förbjuder trafik med ett visst slag av fordon. I stadsplanen för området finns inga uppgifter om några begränsningar i användandet i Ättehögsvägen. Den planmässiga användningen kan när förändrade förhållanden, såsom större bulleremissioner eller trafikmängder, motiverar det ändras genom meddelande av nya detaljplaner. Någon ny detaljplan har inte meddelats.

Mot bakgrund av att ett förbud skulle kunna antas påverka förutsättningarna för såväl boende som för att bedriva näringsverksamheter och annan verksamhet i området menar Vägverket att ett sådant förbud bör föregås av ställningstagande i detaljplan att Ättehögsvägen inte ska användas för genomfartstrafik mellan gatorna. Då något sådant inte finns ska överklagandet avslås.