Fråga om parkeringsavgift på Krankajen i Malmö

Publicerad 15 aug 2017

Malmö kommun har meddelat lokala trafikföreskrifter om parkering på Krankajen endast mot avgift enligt taxa 1 Röd biljett. Transportstyrelsen ansåg att de lokala trafikföreskriföreskrifterna inte frångick kommunens trafikpolicy eller att den inte skulle behövas för att ordna trafiken.

Beteckning: TSV 2017-1691

Beslut: 2017-08-08

Transportstyrelsens beslut

Transportstyrelsen avslår överklagandet.

Redogörelse för ärendet

Malmö kommun meddelade den 8 september 2016 Malmö kommuns lokala trafikföreskrifter (1280 2016:01668) om parkering på Krankajen (bilaga 1). Enligt de lokala trafikföreskrifterna får fordon parkeras endast mot avgift på Krankajens västra sida, enligt kartbild. Avgift enligt taxa 1 Röd biljett.

Samtliga bostadsrättsföreningar längs med Krankajen har, genom bostadsrättsföreningen Piren, överklagat beslutet till Länsstyrelsen i Skåne län. Länsstyrelsen avslog överklagandet den 30 mars 2017 i ärende med diarienummer 258-32490-2016 (bilaga 2 ). Bostadsrättsföreningen Kaj 33 har överklagat länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen och begärt att Transportstyrelsen ska ändra Malmö kommuns beslut om parkeringsavgifter på Krankajen och införa samma avgiftspolicy som gäller i centrala Malmö, det vill säga avgiftsfritt på nätter och helgdagar.

Till stöd för överklagandet anför föreningen bland annat följande.

Trafiknämnden i Malmö stad har inte på något sätt visat att parkeringsavgifterna på nätter och helger behövs för att ordna trafiken på Krankajen. Vi anser att det är rimligt att ta ut avgift dagtid på vardagar när alla jobbpendlare ska parkera i området. Men på nätter och helger drabbar avgifterna personer som besöker oss boende. Vi har svårt att se det som annat än djupt orättvist att det är gratis parkering mitt i city på helger och nätter men på Krankajen kostar det 480 kronor om dygnet. En familj som besöker oss på Krankajen över en helg från fredag kväll till söndag kväll får betala nästan 1 000 kronor för att parkera. Vi anser inte att Principen för att ordna trafiken är tillämpningsbar på Krankajen och trafiknämnden i Malmö stad har heller inte visat detta. 

Malmö kommun har tagit del av överklagandet och getts möjlighet att inkomma med synpunkter.

Skäl för beslut

Det är kommunen som har det övergripande ansvaret för samhällsplaneringen i tätorter och således även i frågor som avser trafikreglering. De överväganden som därvid görs, och de beslut som fattas, sker efter en avvägning mellan olika intressen. Trafikreglering hänger nära samman med kommunens byggnads-, plan- och miljöpolitik och är således en i hög grad kommunal angelägenhet. Att finna lösningar som tillgodoser alla de önskemål som framställs från skilda intressegrupper torde inte vara möjligt. Det är mot den bakgrunden Transportstyrelsens prövning av frågor om beslut om lokala trafikföreskrifter ska ses.

Under år 2010 beslutade kommunfullmäktige i Malmö om gällande parkeringspolicy. Av denna parkeringspolicy framgår att bland annat att i Västra Hamnen har parkeringspolicyn syftat till att bilanvändningen långsiktigt ska minskas. För boendeparkeringen gäller att anordna en egen p-plats per lägenhet för att bilägande boende ska kunna lämna bilen hemma och välja andra färdsätt till arbetet.

Enligt lag (1957:259) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, m.m. anges i 2 § att i den omfattning som behövs för att ordna trafiken får en kommun ta ut ersättning i form av en avgift för rätten att parkera på sådana offentliga platser som står under kommunens förvaltning och som kommunen har upplåtit för parkering.

Malmö kommun har den 2 april 2013 meddelat Malmö kommuns lokala trafikföreskrifter (1280 2013-00373) om villkor för parkering vid avgiftsbelagd parkering i Malmö kommun. Enligt de lokala trafikföreskrifterna ska Taxa 1 (röd biljett) 20 kr/tim inkl moms betalas vid avgiftsbelagd parkering.

Malmö kommun har den 8 september 2016 meddelat Malmö kommuns lokala trafikföreskrifter (1280 2016:01668) om parkering på Krankajen. Enligt de lokala trafikföreskrifterna får fordon parkeras endast mot avgift på markerade sträckor på Krankajens västra sida. Avgift enligt taxa 1 Röd biljett.

Transportstyrelsen anser att det av handlingarna i ärendet inte framkommit att den lokala trafikföreskriften (1280 2016:01668) frångår kommunens parkeringspolicy eller att den inte skulle behövas för att ordna trafiken. Med hänvisning härtill och vad som i övrigt anförts finner Transportstyrelsen inte skäl att ändra länsstyrelsens beslut att avslå överklagandet av kommunens beslut. Överklagandet ska därför avslås.