Väg 981 i Kungsbacka
Publicerad 10 maj 2010
Beteckning: TSV 2009-10717
Beslutsdatum: 2010-05-10
Transportstyrelsens beslut
Transportstyrelsen avslår överklagandet.
Redogörelse för ärendet
[L.Å.] har med dig som ombud överklagat Länsstyrelsens i Hallands län beslut den 9 mars 2009 med diarienummer 258-14543-08 (bilaga) om hastighetsbegränsning på del av väg 981 i Kungsbacka kommun. Hon har i överklagandet begärt begränsning av den högsta tillåtna hastigheten till 50 kilometer i timmen på en sträcka på väg 981 från 325 meter söder om Västra Götalands länsgräns till 260 meter norr om Rökerivägen. Hon har även begärt begränsning av den högsta tillåtna hastigheten till 30, alternativt 50 kilometer i timmen vid ridskolan Stall Lisa.
Till stöd för överklagandet har [L.Å.] anfört bland annat följande. På sträckan vistas barn, rullstolsburna, blinda, döva och människor med andra funktionshinder. Varningsmärkena om personer med nedsatt hörsel och syn sitter vid vägmärkena som anger hastigheten 70 kilometer i timmen, något som känns lite stick i stäv då fordonsförarna uppmanas att gasa på samtidigt som de uppmärksammas på att det kan finnas handikappade personer vid vägen. Det är inte roligt att möta en bil som kör i 70 kilometer i timmen när man är ute och promenerar. Kannebäcksskolan köper tjänster av ridskolan vilket innebär att det bedrivs skolverksamhet där. På största delen av väg 891 är den högsta tillåtna hastigheten 50 kilometer i timmen och det vore därför bra ur miljösynpunkt med en enhetlig hastighetsbegränsning på hela vägen.
I en skrivelse den 30 juli 2009 har du ytterligare belyst behovet av en sänkning av den högsta tillåtna hastigheten.
Transportstyrelsen besökte platsen den 17 november 2009.
Skäl för beslutet
Det är viktigt att en hastighetsbegränsning uppfattas som motiverad och därmed respekteras av förare. En högsta tillåten hastighet som upplevs för låg riskerar nämligen att efterlevas dåligt och minska respekten för hastighetsbegränsningar i allmänhet, något som skulle påverka trafiksäkerheten mycket negativt.
Utom tättbebyggt område får enligt 3 kapitlet 17 § tredje stycket i trafikförordningen (1998:1276) fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastigheten). Särskilda trafikregler får enligt 10 kapitlet 1 § meddelas genom lokala trafikföreskrifter. De särskilda trafikreglerna får enligt 15 punkten i andra stycket gälla begränsning till lägre hastighet än bashastigheten, om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. Enligt 3 kapitlet 14 § ska föraren anpassa fordonets hastighet till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn ska tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt.
Transportstyrelsen konstaterar inledningsvis att sträckan är så lång att det är omotiverat med en begränsning av den högsta tillåtna hastigheten till 50 kilometer i timmen i syfte att göra hastighetsbegränsningen på vägen enhetlig. Frågan i ärendet är således om trafiksäkerheten eller miljön längs sträckan är godtagbar med bashastigheten som gällande hastighetsbegränsning. Om inte kan det vara motiverat med en föreskriven begränsning till lägre hastighet.
Sträckan är enligt Transportstyrelsen att beskriva som en typisk landsbygdsväg i ett område med randbebyggelse. Den är rak och sikten på den är god. Trafikflödet är i genomsnitt cirka 600 fordon per dygn och de oskyddade trafikanterna bedöms vara förhållandevis få. Transportstyrelsen anser med hänsyn till dessa förhållanden att en förare utan svårigheter bör kunna upptäcka de människor och djur som befinner sig på vägen och anpassa hastigheten till detta. Det får vidare förutsättas att ridskolans personal håller sådan uppsikt över de ridande att säkerheten kan garanteras. Något förhållande i övrigt som visar att trafiksäkerheten eller miljön på sträckan inte är godtagbar med bashastigheten har inte framkommit. Överklagandet ska därför avslås.