Väg 822 i Ringaby
Publicerad 19 jun 2008
Beteckning: TR10A 2008:11056
Beslutsdatum: 2008-06-19
Beslut
Med bifall till överklagandet upphäver Vägverket Länsstyrelsens i Örebro län beslut.
Bakgrund
Vägverket Region Mälardalen (VMN) har överklagat Länsstyrelsens i Örebro län beslut den 6 maj 2008 med diarienummer 258-07659-2007 (se bilaga) om lokala trafikföreskrifter om hastighetsbegränsning på väg 822 vid Ringaby, Örebro kommun. VMN har också begärt att beslutet tills vidare inte ska gälla (inhibition) i avvaktan på ärendets slutliga avgörande.
Till stöd för överklagandet anför VMN följande. Förhållandena på aktuell vägsträcka avviker inte i något särskild avseende från flertalet andra vägar av samma slag där bashastigheten gäller. Det är tydligt för en förare att denna kan förvänta sig hästar och ryttare utmed vägen eftersom varningsmärke A18, varning för ridande, finns från båda håll. Detta är en omständighet som föranleder en anpassning av hastigheten.
Företrädare för Vägverket har tagit del av förhållandena på plats.
Skäl
Vägverket tar upp ärendet till slutlig prövning.
Aktuell vägsträcka ligger utom tättbebyggt område. Utanför tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet) enligt 3 kap. 17 § tredje stycket trafikförordningen (1998:1276). Med stöd av 10 kap. 1 § andra stycket 15 och 3 § 2 trafikförordningen har länsstyrelsen möjlighet genom att meddela lokala trafikföreskrifter besluta om avvikelse från bashastigheten 70 kilometer i timmen om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön.
På aktuell vägsträcka har Länsstyrelsen i Örebro län beslutat genom lokal trafikföreskrift 258-07659-2007 att på väg 822 mellan en punkt omedelbart norr om bro över Arbogaån vid Ringaby till en punkt 400 meter norr om samma bro, får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
Enligt de generella varsamhetsreglerna i 3 kap. 14-15 §§ trafikförordningen ska ett fordons hastighet anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Det här innebär att den lämpliga hastigheten ofta är lägre än den som anges på vägmärken. Hänsyn ska tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållanden, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Det är Vägverkets uppfattning att lagstiftaren lägger ett stort ansvar på den enskilda föraren att bedöma vad som är lämplig hastighet. Särskild hänsyn ska tas till barn, äldre och funktionshindrade.
Frågan är om det på den aktuella vägsträckan som ligger utom tättbebyggt område är motiverat med hastighetsbegränsning 50 kilometer i timmen med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. Vägverket förmodar att verksamheten vid aktuell ridanläggning inte har så stor omfattningen att det i kombination med lågt trafikflöde motiverar hastighetsbegränsning 50 kilometer i timmen. Verket anser att förhållandena i övrigt utmed vägsträckan inte är så särskilda att de motiverar hastighetsbegränsning 50 kilometer i timmen. En anpassning av hastigheten utifrån de allmänna varsamhetsreglerna i trafikförordningen anses vara tillräckligt. Med bifall till överklagandet upphäver Vägverket Länsstyrelsens i Örebro län beslut.