Väg 715 i Linköping

Publicerad 26 jun 2008

Skäl ansågs finnas för den högsta tillåtna hastigheten 70 kilometer i timmen på väg inom tättbebyggt område. På vägen fanns utbyggda busshållplatser, separata gång- och cykelbanor samt gång- och cykeltunnlar.

Beteckning: TR10A 2007:21597

Beslutsdatum: 2008-06-26

Beslut

Vägverket avslår överklagandet.

Bakgrund

Samfälligheten Rökmolnet har överklagat Länsstyrelsens i Östergötlands län beslut den 5 september 2007 med diarienummer 258-1868-07 (bilaga) avseende hastighetsbegränsning på del av länsväg 715 (Vistvägen), Linköpings kommun.

Samfälligheten yrkar hastighetsbegränsning från 70 till 50 kilometer i timmen på del av Vistvägen, sträckan mellan Aspnäsvägen och Blästad Gård. Till stöd för överklagandet anför ni att vägen inte uppfyller kraven för hastighetsbegränsning 70 kilometer i timmen och hastigheten bör därmed sänkas tills det att alla åtgärder vidtagits för att förbättra säkerheten på vägsträckan.

Representanter för Vägverket har tagit del av förhållandena på plats.

Skäl

Kommunen får meddela lokala trafikföreskrifter om att ett område ska vara tättbebyggt område. Aktuell vägsträcka ligger inom tättbebyggt område. Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen, 3 kap. 17 § trafikförordningen (1998:1276). Med stöd av 10 kap. 1 § andra stycket 14 och 3 § trafikförordningen har kommunen möjlighet genom att meddela lokala trafikföreskrifter besluta om avvikelse från tätortshastigheten 50 kilometer i timmen om det är motiverat med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. På aktuell vägsträcka har Teknik- och samhällsbyggnadsnämnden i Linköpings kommun beslutat genom lokal trafikföreskrift 0580-2006-0164 0 att på länsväg 715 (Vistvägen), delen 400 meter väster om länsväg 687 (Brokindsleden) till cirka 100 meter sydost om anslutningen med länsväg 710 (Haningevägen), får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen.

Enligt de generella varsamhetsreglerna i 3 kap. 14-15 §§ trafikförordningen ska ett fordons hastighet anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Det här innebär att den lämpliga hastigheten ofta är lägre än den som anges på vägmärken. Hänsyn ska tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållanden, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Det är Vägverkets uppfattning att lagstiftaren lägger ett stort ansvar på den enskilda föraren att bedöma vad som är lämplig hastighet.

Frågan är om det på den aktuella vägsträckan som ligger inom tättbebyggt område är motiverat med hastighetsbegränsning 70 kilometer i timmen med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. På den aktuella vägsträckan finns utbyggda busshållplatser, separata gång- och cykelbanor samt gång- och cykeltunnlar. Vägverket anser att förhållandena på den aktuella sträckan är sådana att hastighetsbegränsning 70 kilometer i timmen är motiverat och en hastighetsanpassning bör kunna göras utifrån de allmänna varsamhetsreglerna i trafikförordningen. Överklagandet ska avslås.