Väg 568 i Tunbyn, Sundsvall
Publicerad 16 dec 2011
Transportstyrelsen avslår överklagandet.
Beteckning: TSV 2012-222
Beslutsdatum: 2011-12-16
Redogörelse för ärendet
Ni har överklagat Länsstyrelsens i Västernorrlands län beslut den 16 december 2011 med diarienummer 258-2604-11 (bilaga) att avslå er begäran om begränsning av den högsta tillåtna hastigheten på väg 568 vid Tunbyn, Sundsvalls kommun.
Till stöd för överklagandet anförs bland annat att i skäl för ställningstagandet anges att hela vägsträckningen har en likartad utformning. De likartade sträckor längs denna väg har diken, avgrunder och/eller högsta tillåten hastighet 50 kilometer i timmen. Ni hävdar att den i ärendet angivna sträckan är unik gentemot resterade väg med vägräcken på båda sidor om vägen. Höga vallar bildar ett effektivt stopp för snön och minskar vägbredden markant. Inga indikationer finns för bilförare om att en busshållplats för skolelever finns. Ni anser att ärendet inte har setts över grundligt och saknar överhuvudtaget ett mer omfattande svar i ställningstagandet utifrån samtliga fakta som ni tidigare presenterat. Endast ett axplock av samtliga argument om en farlig vägsträcka har valts ut för att sedan avslås. Ni anser att ställningstagandet är byggt på godtycklighet i stället för de kriterier som faktiskt finns (Vägverkets publikation 2009:58 Vägverkets interna råd för lokala trafikföreskrifter om hastighet utom tättbebyggt område).
Skäl för beslut
Bestämmelser om högsta tillåtna hastighet och kriterier för meddelande av lokala trafikföreskrifter om högsta tillåtna hastighet
Bestämmelser om högsta tillåtna hastighet på väg finns i 3 kapitlet 17 § trafikförordningen (1998:1276). Utom tättbebyggt område får fordon, enligt 3 kapitlet 17 § tredje stycket trafikförordningen, inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet). Länsstyrelsen har därvid möjlighet att på grund av lokalt betingade förhållanden besluta om hastighetsbegränsning till lägre hastighet för viss vägsträcka. Sådana särskilda trafikregler får meddelas genom lokala trafikföreskrifter om det är motiverat med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön, se 10 kapitlet 1 § andra stycket 15 trafikförordningen.
Med stöd av 13 kap. 7 § andra stycket 2 trafikförordningen får Transportstyrelsen meddela föreskrifter med riktlinjer för hur olika värden i lokala trafikföreskrifter bör användas. Transportstyrelsen har inte meddelat några sådana föreskrifter. Någon skyldighet eller någon rekommendation i allmänna råd att beakta Vägverkets publikation 2009:58 (nu ersatt av Trafikverkets publikation 2011:46) Interna råd om hastighet utanför tättbebyggt område, finns inte. Bedömningen ska istället göras utifrån de ovan angivna bestämmelserna i trafikförordningen samt med ledning av Transportstyrelsens praxis i liknande ärenden.
Transportstyrelsens bedömning
Frågan i ärendet är om det föreligger något förhållande på den aktuella sträckan som gör det motiverat att begränsa den högsta tillåtna hastigheten. Inom ramen för högsta tillåtna hastighet åligger det föraren av ett fordon att med hänsyn till rådande förhållanden anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver. En sådan anpassning på grund av exempelvis vägens utformning, utfarter samt andra trafikanter på eller vid vägen, ska ske oberoende av vilken hastighet som är den högsta tillåtna på platsen. Om det finns anledning att anta att en rimlig hastighetsanpassning inte sker på grund av att förhållandena är dolda eller kan missbedömas, kan det finnas anledning att genom lokala trafikföreskrifter begränsa den högsta tillåtna hastigheten.
Vid en samlad bedömning finner Transportstyrelsen att förhållandena på aktuell vägsträcka inte är sådana att de motiverar en sänkning av den högsta tillåtna hastigheten enligt ansökan. Överklagandet ska därför avslås.
Överklagande
Transportstyrelsens beslut får inte överklagas, enligt 15 kapitlet 1 § trafikförordningen.