Väg 568 i Tunbyn, Sundsvall

Publicerad 16 dec 2011

Transportstyrelsen avslår överklagandet.

Beteckning: TSV 2012-222

Beslutsdatum: 2011-12-16

Redogörelse för ärendet

Ni har överklagat Länsstyrelsens i Västernorrlands län be­slut den 16 de­cember 2011 med diarie­nummer 258-2604-11 (bilaga) att avslå er begäran om begräns­ning av den högsta tillåtna hastigheten på väg 568 vid Tunbyn, Sundsvalls kommun.

Till stöd för överklagandet anförs bland annat att i skäl för ställningstagan­det anges att hela vägsträckningen har en likartad utformning. De likartade sträckor längs denna väg har diken, avgrunder och/eller högsta tillåten has­tighet 50 kilometer i timmen. Ni hävdar att den i ärendet angivna sträckan är unik gentemot resterade väg med vägräcken på båda sidor om vägen. Höga vallar bildar ett effektivt stopp för snön och minskar vägbredden markant. Inga indikationer finns för bilförare om att en busshållplats för skolelever finns. Ni anser att ärendet inte har setts över grundligt och saknar överhu­vudtaget ett mer omfattande svar i ställningstagandet utifrån samtliga fakta som ni tidigare presenterat. Endast ett axplock av samtliga argument om en farlig vägsträcka har valts ut för att sedan avslås. Ni anser att ställningsta­gandet är byggt på godtycklighet i stället för de kriterier som faktiskt finns (Vägverkets publikation 2009:58 Vägverkets interna råd för lokala trafikfö­reskrifter om hastighet utom tättbebyggt område).

Skäl för beslut

Bestämmelser om högsta tillåtna hastighet och kriterier för medde­lande av lokala trafikföreskrifter om högsta tillåtna hastighet

Bestämmelser om högsta tillåtna hastighet på väg finns i 3 kapitlet 17 § tra­fik­förordningen (1998:1276). Utom tättbebyggt område får fordon, enligt 3 kapitlet 17 § tredje stycket trafikförordningen, inte föras med högre hastig­het än 70 ki­lometer i timmen (bashastighet). Länsstyrelsen har där­vid möj­lighet att på grund av lokalt betingade förhållanden besluta om hastighets­begränsning till lägre hastighet för viss väg­sträcka. Sådana särskilda trafik­regler får meddelas genom lokala trafikföreskrifter om det är motiverat med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön, se 10 kapitlet 1 § andra stycket 15 trafikförordningen.

Med stöd av 13 kap. 7 § andra stycket 2 trafikförordningen får Transportsty­relsen meddela föreskrifter med riktlinjer för hur olika värden i lokala trafik­föreskrifter bör användas. Transportstyrelsen har inte meddelat några sådana föreskrifter. Någon skyldighet eller någon rekommendation i allmänna råd att beakta Vägverkets publikation 2009:58 (nu ersatt av Trafikverkets publi­kation 2011:46) Interna råd om hastighet utanför tättbebyggt område, finns inte. Bedömningen ska istället göras utifrån de ovan angivna bestämmel­serna i trafikförordningen samt med ledning av Transportstyrelsens praxis i liknande ärenden.

Transportstyrelsens bedömning

Frå­gan i ärendet är om det föreligger nå­got förhållande på den aktuella sträckan som gör det motiverat att begränsa den högsta til­låtna hastigheten. Inom ramen för högsta tillåtna hastighet åligger det föraren av ett fordon att med hänsyn till rådande förhållanden anpassa hastigheten till vad trafiksä­kerheten kräver. En sådan anpassning på grund av exempelvis vägens ut­formning, utfarter samt andra trafikanter på eller vid vägen, ska ske obero­ende av vilken hastighet som är den högsta tillåtna på platsen. Om det finns anledning att anta att en rimlig hastighetsanpassning inte sker på grund av att förhållandena är dolda eller kan missbedömas, kan det finnas anled­ning att genom lokala trafikföreskrifter begränsa den högsta tillåtna has­tigheten.

Vid en samlad bedömning finner Transportstyrelsen att förhållandena på aktuell vägsträcka inte är sådana att de motiverar en sänkning av den högsta tillåtna hastigheten enligt ansökan. Över­klagan­det ska därför avslås.

Överklagande

Transportstyrelsens beslut får inte överklagas, enligt 15 kapitlet 1 § trafik­förordningen.