Oxenstiernsgatan, Stockholm
Publicerad 15 nov 2011
Regeringen har i trafikförordningen föreskrivit att lokala trafikföreskrifter om högsta tillåtna hastighet får meddelas om det är motiverat med hänsyn till trafiksäkerhet, framkomlighet eller miljö.
Även om kommunen har det övergripande ansvaret för samhällsplaneringen och således även i frågor om trafikreglering ska därför länsstyrelsen i sin överprövning av en kommuns beslut om högsta tillåtna hastighet utgå från dessa kriterier.
Beteckning: TSV 2009-15866
Beslutsdatum: 2010-11-15
Transportstyrelsens beslut
Transportstyrelsen upphäver det överklagade beslutet och återförvisar ärendet till länsstyrelsen för fortsatt handläggning.
Redogörelse för ärendet
Du har överklagat Länsstyrelsens i Stockholms län beslut den 3 november 2009 med diarienummer 2581-2009-58435 om att avslå din begäran om sänkning av högsta tillåtna hastighet på Oxenstiernsgatan, i backen mellan Valhallavägen och Garnisonen, Stockholms kommun.
Du har begärt att högsta tillåtna hastighet ska vara 30 km/tim i stället för som nu 50 km/tim. Till stöd för överklagandet har du bland annat skrivit att Oxenstiernsgatans omständigheter inte ska jämföras med andra gators. Försämringen för Oxenstiernsgatan berodde på att den amerikanska ambassaden fick igenom sitt önskemål om att stänga av all trafik på Gärdesgatan/Skarpögatan.
Skälen för beslutet
Stockholms kommun är väghållare för den aktuella vägen, Oxenstiernsgatan i backen mellan Valhallavägen och Garnisonen, i Stockholms kommun. Vägsträckan ligger inom tättbebyggt område. Inom tättbebyggt område får fordon enligt 3 kapitlet 17 § första stycket trafikförordningen (1998:1276) inte föras med högre hastighet än 50 km/tim om inte annat är föreskrivet. Med stöd av 10 kapitlet 1 § andra stycket 14 och 3 § första stycket 1 c får kommunen på vägar inom tättbebyggt område meddela särskilda trafikregler genom lokala trafikföreskrifter om begränsning till lägre hastighet än 50 km/tim. Bemyndigandet att meddela sådana trafikregler gäller om det är motiverat med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. Länsstyrelsen anser, såsom Transportstyrelsen förstår skälen till beslutet, att beslut av en kommun om lokala trafikföreskrifter inte bör ändras annat än om i första hand trafiksäkerhetsmässiga skäl med styrka talar härför och att detta är mot bakgrund av kommunens övergripande ansvar för samhällsplanering och således även i frågor som avser trafikreglering.
Regeringen har i trafikförordningen särskilt föreskrivit att lokala trafikföreskrifter om hastighetsbegränsning får meddelas om det är motiverat med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. Det innebär enligt Transportstyrelsens mening att det ska göras en samlad bedömning av om de särskilda trafikreglerna behövs med hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön. Såvitt framgår av beslutet har länsstyrelsen inte gjort en sådan bedömning. Detta borde länsstyrelsen enligt styrelsens mening ha gjort. Länsstyrelsens beslut ska därför upphävas och ärendet återförvisas till länsstyrelsen för fortsatt handläggning. Vid denna utgång saknas skäl att pröva ärendet i sak.