Hudiksvalls tingsrätt
Publicerad 26 apr 2016
Skäl fanns att vägvisa till tingsrätt på namngiven gata i tätort.
Beteckning: TSV 2015-2754
Beslutsdatum: 2016-04-26
Transportstyrelsens beslut
Transportstyrelsen upphäver länsstyrelsens beslut och Hudiksvalls kommuns beslut och återförvisar ärendet till kommunen för fortsatt handläggning.
Redogörelse för ärendet
Hudiksvalls kommun har den 25 februari 2015 i ärende med diarienummer
2015-080-513 (bilaga 1) beslutat att avslå Hudiksvalls tingsrätts ansökan om uppsättande av lokaliseringsmärke för vägvisning till Hudiksvalls tingsrätt. Tingsrätten har genom överklagandet av Länsstyrelsen i Gävleborgs län beslut daterat den 16 juli 2015 i ärende med diarienummer 258-2455-15 (bilaga 2) fullföljt överklagandet av Hudiksvalls kommuns beslut.
Till stöd för överklagandet anför tingsrätten följande:
Tingsrätten vidhåller de grunder som anförts vid överklagandet av väghållningsmyndighetens beslut. Om antalet vägvisningsmål i aktuella korsningar blir för stor kan syftet med regleringen i 8 kap. 7 § TSFS 2010:172 enligt tingsrättens mening tillgodoses på ett mer ändamålsenligt sätt om kommunen tillser att uppenbarligen olovliga vägvisningsmärken anbringade av enskilda tas bort.
Hudiksvalls kommun har tagit del av överklagandet och getts tillfälle att inkomma med synpunkter, vilket kommunen inte har gjort.
Transportstyrelsen har tagit del av detaljplanen.
Skäl för beslutet
Tillämpliga bestämmelser
Syftet med vägvisning är enligt 1 kap. 3 § vägmärkesförordningen (2007:90) att ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik.
På väg inom tättbebyggt område som inte är enskild ansvarar kommunen för att sådana anordningar och tecken för anvisning för trafiken sätts upp, tas bort, underhålls och utförs i den omfattning som anges för respektive plats, se 1 kap. 6 § vägmärkesförordningen. Anordningar enligt vägmärkesförordningen får inte sättas upp, underhållas eller tas bort av någon annan än den som enligt 1 kap. 6 § ansvarar för åtgärden eller av den som han eller hon anlitar. Sådana åtgärder får inte heller utföras på något annat sätt än som anges i vägmärkesförordningen eller i föreskrifter som meddelats med stöd av den. Vidare får inte heller någon sätta upp en anordning som kan förväxlas med eller har samma innebörd som en anordning enligt denna vägmärkesförordningen, se 8 kap. 4 § vägmärkesförordningen.
Närmare bestämmelser om uppsättning av lokaliseringsmärken för vägvisning finns i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2007:305) om vägmärken och andra anordningar (senast ändrad genom TSFS 2010:172).
Enligt 2 kap. 1 § VVFS 2007:305 ska text på upplysningsmärken och andra lokaliseringsmärken för vägvisning än lokaliseringsmärken för vägvisning av gång- och cykeltrafik ha följande storlekar
I 8 kap. 6 § första stycket VVFS 2007:305 anges att lokaliseringsmärke för vägvisning till inrättningar eller anläggningar eller turistiskt intressanta mål m.m. får inte sättas upp för vägvisning till en inrättning eller anläggning
- vid namngiven gata inom tätort,
- inom industriområde, handelsområde eller liknande som är namngivet och vägvisat,
- som är väl synligt med tydlig anslutning till vägen eller
- i tätort där aktuell anläggning kan förväntas.
Om det behövs med hänsyn till trafiksäkerheten, mängden trafik till målet eller om det behövs av särskilda skäl får märket dock sättas upp, 8 kap. 6 § andra stycket VVFS 2007:305.
Enligt 8 kap. 7 § VVFS 2007:305 anges att om antalet vägvisningsmål i en vägkorsning blir för stort, bör lokaliseringsmärken för vägvisning främst sättas upp till mål av större allmänt intresse.
Lokaliseringsmärke för upplysning om allmän inrättning får endast sättas upp till mål av stort värde för allmänheten som kan vara svåra att hitta till, se 10 kap. 1 §, VVFS 2007:305.
Enligt 10 kap. 2 § VVFS 2007:305 anges att lokaliseringsmärken för vägvisning med den färgsättning och texttyp som anges för inrättningar eller anläggningar i 2 kap. 14 § vägmärkesförordningen får sättas upp för vägvisning till
- sjukhus utan akutmottagning,
- vårdcentral,
- bilprovning,
- återvinningscentral,
- skola,
- kommunhus,
- bibliotek,
- polishus,
- museum och annan liknande inrättning eller anläggning.
Transportstyrelsens bedömning
Transportstyrelsens delar länsstyrelsens bedömning att tingsrätten är en allmän inrättning. Tingsrätten kan således inte jämställas med ett företag.
Av handlingarna i ärendet framgår att tingsrätten ligger vid Lagmansgatan 1 i Hudiksvall. Det är inte möjligt att köra in på Lagmansgatan direkt från Kungsgatan. I det aktuella fallet och med hänsyn till platsförhållandena, bedömer Transportstyrelsen att det behövs vägledning av trafiken till målet.
Med hänsyn till ovanstående bedömer Transportstyrelsen att vägvisning behövs av särskilda skäl och att målet, som är av stort intresse för allmänheten, kan vara svårt att hitta till. Länsstyrelsens och kommunens beslut ska därför upphävas och ärendet återförvisas till kommunen för fortsatt handläggning enligt överklagandet. Transportstyrelsen förutsätter därvid att vägvisning sker med lokaliseringsmärken i föreskriven och lämplig storlek.