Omgivningsbuller

Med omgivningsbuller menas normalt trafikbuller samt industri- och annat verksamhetsbuller. I vårt samhälle utsätts vi dagligen för buller från en rad olika källor, både i bostaden, på arbetsplatsen och när vi rör oss ute i samhället.

Som medlemsland i EU omfattas Sverige av EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS DIREKTIV 2002/49/EG av den 25 juni 2002 om bedömning och hantering av omgivningsbuller, och ska genomföra strategiska kartläggningar av buller från större vägar, järnvägar, flygplatser och industrier samt kommuner (större än 100 000 invånare) vart femte år. Direktivet har implementerats i svensk lagstiftning genom förordningen (2004:675) om omgivningsbuller, vilket omfattar buller från vägar, järnvägar, flygplatser och industrier. Naturvårdsverket ansvarar för att rapportera kartläggningarna till EU-kommissionen, och Trafikverket tar fram åtgärdsprogram för landets mer trafikerade statliga vägar, järnvägar och flygplatser. 

Nationell bullersamordning

Omgivningsbuller berör flera myndigheter och Naturvårdsverket har i uppdrag att samordna arbetet. I Nationell samordning av omgivningsbuller medverkar Boverket, Folkhälsomyndigheten, Naturvårdsverket, Trafikverket, Transportstyrelsen, samt representanter för länsstyrelserna.

Bullersamordningen syftar till samsyn och enhetlig tillämpning och vägledning, effektivisera, stärka och tydliggöra myndigheternas gemensamma arbete.  

Det långsiktiga målet med bullersamordningen är att utpekade myndigheter och övriga aktörer bidrar till att skapa bättre ljudmiljöer i samhället.

Som stöd för myndigheterna inrättades 2017 Kunskapscentrum för buller. Kunskapscentrum, som drivs av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har främst i uppdrag att utveckla och vägleda mät- och beräkningsmetoder utomhus, samt på annat sätt stödja myndigheterna vad gäller metoder för mätning och beräkning av trafikbuller.

Nord2000 – ny beräkningsmetod för trafikbuller

Transportstyrelsen tillsammans med övriga myndigheter inom Nationell bullersamordning rekommenderar den nya beräkningsmetoden Nord2000 vid beräkning av buller från väg- och spårtrafik.

Beräkningsmetoden Nord2000 bör användas från 1 juni 2024 för vägtrafik och från 1 januari 2025 för spårtrafik vid beräkning av buller i samband med:

  • planering och byggande av trafikinfrastruktur och bullerskyddsåtgärder
  • vid planarbete och bygglovsärenden enligt plan- och bygglagen (2010:900)
  • vid tillsyn enligt miljöbalken (1998:808).

En övergång till Nord2000, istället för det tidigare rekommenderade Nord96-väg respektive -spår, ger förutsättningar för mer noggranna och rättvisande beräkningsresultat vilket bedöms ge ökad samhällsnytta och bättre hänsyn till ljudmiljön vid planering och utformning av bebyggelse, transportsystem och bullerminskande åtgärder. 

I vissa situationer som vid påbörjade utredningar, detaljplaner eller vid tillsyn av redan existerande förhållanden, kommer de tidigare rekommenderade beräkningsmetoderna behöva användas.

Kunskapscentrum om Buller har haft i uppdrag att stödja myndigheterna genom att utreda förutsättningar och ta fram underlag för att kunna rekommendera Nord2000 för beräkningar av buller från väg- och spårtrafik i Sverige. Det huvudsakliga resultatet av detta uppdrag är den användarhandledning som tagits fram.

I Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2024:41) om ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2021:122) om egenskapskrav för vägar, gator, spårvägar och tunnelbanor finns allmänna råd om Nord 2000 som lämplig beräkningsmodell vid beräkning av ljudnivåer från vägtrafik.

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!