Nya regler om körkort och syn

Från och med den 1 februari 2025 ändras reglerna för synfält. Det innebär bland annat att fler personer kan klara synfältskraven och att optiker kommer tillåtas att utfärda fler synintyg än tidigare.

För att underlätta tolkningen och tillämpningen av reglerna har Transportstyrelsen tagit fram kompletterande upplysningar till medicinföreskrifterna.

Synfält – vad är det som gäller?

Den 1 februari 2025 träder nya regler om synfält i kraft. Reglerna innebär att kraven för vilka synfältsnedsättningar som accepteras sänks. Reglerna påverkar dig som har en synfältsnedsättning och som vill skaffa körkort, traktorkort eller taxiförarlegitimation.

Reglerna kan också påverka dig som tidigare har fått ditt körkort återkallat på grund av synfältsnedsättningar. För att du ska få ditt ärende prövat utifrån de nya gränsvärdena behöver du ansöka om körkortstillstånd på nytt när de nya reglerna har börjat att gälla.

Från den 1 februari 2025 räcker det med synfältsundersökning i Estermanprogram för att svara på om synfältskraven uppfylls. Viss synfältsnedsättning är tillåten. I föreskrifterna finns i detalj reglerat vilken omfattning synfältsnedsättningen får ha. I de kompletterande upplysningarna finns förklaring till hur reglerna ska tolkas, där finns också bilder med exempel på vad som är tillåtet och inte. Se 2 kap. 6-9 §§ samt tillhörande kompletterande upplysningar. 

Finns möjlighet till körprov om man inte klara synfältskraven?

De regelförändringar som genomförs den 1 februari 2025 innebär att synfältskraven för körkortsinnehav sänks, både för lägre och högre behörigheter samt för traktorkort och taxiförarlegitimation.

Regelförändringarna innebär däremot inte någon möjlighet för den som inte uppfyller kraven att genom ett körprov visa att man kan kompensera för sina synfältsnedsättningar. Transportstyrelsen arbetar med ett regeringsuppdrag för att utreda förutsättningarna för körprov i trafik vid bedömning av undantag från de medicinska kraven för den som har synfältsbortfall. Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 15 juni 2025.

Sammanfattningsvis handlar de regelförändringar som träder i kraft den 1 februari 2025 om de synkrav som man måste uppfylla för att få ha ett körkort, medan regeringsuppdraget handlar om undantag från synkraven för körkort.

Fler synintyg får utfärdas av optiker

Från den 1 februari 2025 tillåts optiker att utfärda fler synintyg än i dag. Det rör sig till exempel om intyg kopplade till synfältsundersökningar och intyg som kan krävas då en fördjupad synutredning av någon anledning är nödvändig.

Det framgår av kap. 17 Medicinska intyg i medicinföreskrifterna vilka intyg som får utfärdas av optiker. Se särskilt 1, 2 och 5 §§ samt kompletterande upplysningar till paragraferna.

Vad gäller vid kontroll av synen inför ansökan om körkortstillstånd?

Du som ska ansöka om körkortstillstånd behöver skicka in ett intyg om din syn. Tidigare genomförde vissa trafikskolor synundersökning inför ansökan om körkortstillstånd. Från den 1 februari 2025 är det enbart optiker och läkare som får utfärda sådana intyg, men det behöver inte vara en optiker eller läkare som utför själva synundersökningen. Vid undersökningen kommer din synskärpa att mätas och du kommer få svara på frågor om din sjukdomshistorik.

Ta del av de nya reglerna

Du hittar de beslutade föreskrifterna på länken nedan.

Föreskrifter (TSFS 2024:65) om ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:125) om medicinska krav för innehavare av körkort m.m.

Kompletterande upplysningar

Transportstyrelsen har också tagit fram kompletterande upplysningar till föreskrifterna. Syftet med de kompletterande upplysningarna är att underlätta tolkningen och tillämpningen av synreglerna. Avsikten är också att förmedla vilken information Transportstyrelsen behöver i intyg i vissa fall. Vår förhoppning är att krav om komplettering på så sätt kan undvikas i ärendehandläggningen. Upplysningarna är tänkt som en hjälp till läkare, optiker, körkortshavare, innehavare av traktorkort eller taxiförarlegitimation samt de som ansöker om dessa behörigheter. Du hittar de kompletterande upplysningarna på länken nedan.

Kompletterande upplysningarna (pdf, 1,4 mb)

Allmänna frågor

Medicinföreskrifternas krav om syn har funnits i många år och efter en översyn av kraven har Transportstyrelsen sett ett behov av att revidera reglerna.

En översyn har visat att föreskrifternas regler om syn på några ställen inte uppfyller körkortsdirektivets minimikrav, en ändring är därför nödvändig.

Översynen visade också att medicinföreskrifterna ställer högre krav på synfältet än vissa andra länder i Europa med hög trafiksäkerhet. Vi har därför sett behov av att revidera reglerna för synfältet.

Vi har också sett att vi behöver förändra reglerna för det grundläggande synintyget, det som alla som ansöker om körkortstillstånd behöver lämna.

De största skillnaderna rör regler för synfält, regler för vilka intyg som optiker får utfärda och regler för vad olika synintyg ska innehålla.

Förslaget innebär bland annat att:

  • Fler personer kommer att klara synfältskraven, eftersom vi ändrar kraven på synfältet, både för lägre och högre behörigheter.
  • Vid misstanke om synfältsnedsättningar ska både det centrala och det perifera synfältet kontrolleras med Estermanprogram (eller likvärdigt program). Tidigare har det krävts att det centrala synfältet kontrolleras med statisk tröskelperimetri.
  • Optiker får utfärda fler synintyg, de får till exempel utfärda de synintyg som krävs när en fördjupad synundersökning är nödvändig (ett så kallat utökat synintyg).
  • Det grundläggande synintyget ska innehålla uppgifter om synskärpa och personens sjukdomshistorik. Tidigare har reglerna angett att undersökningen ska bestå av mätning av synskärpa och screening av synfältet med en grov undersökningsmetod.
  • De som får utfärda det grundläggande synintyget är läkare och optiker. Tidigare har synintyget fått utfärdas av läkare, optiker, oftalmologassistent, ortoptist, optometritekniker, ögonsjuksköterska, den som är anställd hos optiker eller vid trafikskola och som har gått en utbildning för att bli synprövare.

Föreskriftsarbetet om syn omfattar många olika delar, vilket innebär att en omfattande utredning har varit nödvändig.

Det handlar om två skilda arbeten, ett föreskriftsarbete och ett regeringsuppdrag.

  • Föreskriftsarbetet handlar om vilka synkrav som ska gälla för alla för att man ska få ha körkort. De nya synkraven kommer att börja gälla den 1 februari 2025.
  • Regeringen har gett Transportstyrelsen i uppdrag att dessutom utreda förutsättningarna för körprov i trafik vid bedömning av undantag från de medicinska kraven för den som har synfältsbortfall. Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 15 juni 2025.

Sammanfattningsvis handlar alltså föreskriftsarbetet om de synkrav som man måste uppfylla för att få ha ett körkort, medan regeringsuppdraget handlar om undantag från synkraven för körkort.

Det finns flera anledningar till att vi fått lov att frångå vår ursprungliga tidsplan.

  • Arbetet visade sig bli än mer omfattande än vad vi hade kunnat förutse. Utredningen tog därför längre tid än beräknat.
  • Eftersom föreskriftsförslaget var så omfattande ansåg vi att remisstiden behövde vara längre än normalt så att alla som ville skulle ha möjlighet att lämna synpunkter.
  • Vi fick in många bra synpunkter efter externremissen. Som en följd av synpunkterna valde vi att göra vissa förändringar i föreskrifterna. Förändringarna krävde en omremiss vilket ytterligare påverkade den ursprungliga tidplanen.
  • Föreskrifterna behövde även anmälas till EU-kommissionen på grund av kraven på anmälan av tekniska föreskrifter. En sådan anmälan innebär alltid en frysperiod på minst 3 månader.
  • De ändrade reglerna innebär en omställning för landets optikbutiker och trafikskolor. Vi anser därför att det är viktigt att det finns en förberedelsetid från beslut till att föreskrifterna träder i kraft.

Föreskriftsförändringen innebär att det krävs en betydande systemutveckling för att få all hantering av synärenden att fungera. I samband med att föreskrifterna färdigställdes blev det uppenbart att den systemutveckling som krävs var mer omfattande än vad Transportstyrelsen hade utgått ifrån och datum för ikraftträdande behövde därför flyttas fram.

De medborgare som berörs av förändringarna är:

De som ansöker om körkortstillstånd för lägre och högre behörigheter. Uppskattningsvis handlar det om 320 000 personer årligen.

Körkortshavare som av någon anledning utreds av Transportstyrelsen för sin syn. Det kan till exempel handla om personer med progressiva ögonsjukdomar (sjukdomar som försämras över tid). Uppskattningsvis handlar det om 2 000 personer årligen.

Medborgare med synfältsnedsättningar som inte uppfyller dagens synfältskrav, men som uppfyller kraven enligt den föreslagna regleringen. Uppskattningsvis har omkring 1 000 personer per år fått avslag eller fått sitt körkort återkallat. Samtliga kommer inte uppfylla de nya kraven, men vi bedömer att många av dessa personer kommer att göra det.

Medborgare med nystagmus (ofrivilliga ögonrörelser), monokulärt seende, väsentligt nedsatt syn på ett öga eller dubbelseende som inte uppfyller dagens synkrav, men som uppfyller de nya kraven. Uppskattningsvis har färre än 50 personer per år fått avslag eller fått sitt körkort återkallat på grund av något av dessa tillstånd. Vi kan inte bedöma hur många av dessa personer som kommer uppfylla de nya kraven.

För att få ett synintyg utfärdat efter den 1 februari 2025 kommer du att behöva vända dig till en optiker eller läkare. I dag är det också möjligt att vända sig till en trafikskola. Synundersökningen behöver inte längre innehålla en screening av synfältet. Istället ska du svara på frågor om din sjukdomshistorik, till exempel om du har någon ögonsjukdom.

Du kommer kunna vända dig till en optiker eller en ögonläkare för att få din synfältsundersökning gjord. Idag behöver du vända dig till en ögonläkare.

Synundersökning

Vi har konstaterat att Transportstyrelsen inte har befogenhet att säkerställa kompetensen hos anställda vid trafikskolor på det sätt som görs idag. Reglerna måste därför ändras.

De nya reglerna bygger på att synfältet ska screenas med hjälp av frågor som personen får svara på om sin sjukdomshistorik. Detta behöver värderas av någon med god kunskap om ögat och de ögonsjukdomar och synnedsättningar som kan drabba ögat. Sådan kunskap har optiker och läkare, det är därför de som får utfärda synintyg framöver.

Nej, du behöver inte göra en ny synundersökning så länge som du har gjort synundersökningen före den 1 februari 2025. De regler som finns idag gäller tills detta datum. Det innebär att vi kan bedöma din syn utifrån den synundersökning som du har gjort på trafikskolan. Om vi behöver mer information i ditt ärende kommer du att få ett brev om det.

Tänk dock på att synintyget inte får vara mer än 2 månader gammalt när du gör din ansökan.

Ett synintyg från en trafikskola kommer att accepteras under en övergångsperiod under vissa förutsättningar. Av en övergångsregel i föreskriften följer att Transportstyrelsen, vid beslut som fattas från den 1 februari 2025, kan godta ett synintyg som har utfärdats enligt de gamla reglerna, om intyget utfärdades före den 1 februari 2025 då de äldre reglerna gällde. Det gäller under förutsättning att synintyget inte är äldre än 2 månader vid ansökan.

Vi har konstaterat att Transportstyrelsen inte har befogenhet att säkerställa kompetensen hos anställda vid trafikskolor på det sätt som görs idag. Reglerna måste därför ändras. De som får utfärda synintyg framöver är läkare och optiker.

Transportstyrelsen har inte utrett frågan om återkommande synundersökningar för lägre behörigheter. Ett viktigt skäl till det är att det regleras i lag och förordning. Lag och förordning beslutas av riksdag och regering och det är därför inget som Transportstyrelsen kan hantera i ett föreskriftsarbete.

Synfält

När reglerna för synfält togs fram fanns det goda grunder för de krav som infördes. Samtidigt har vi kunnat se att vissa länder under flera års tid har haft lägre synfältskrav än Sverige. Dessa länders tillämpning tyder på att de lägre kraven inte har påverkat trafiksäkerheten negativt. Vi föreslår därför att kraven i Sverige justeras så att det mer liknar dessa länders krav.

Nej, du får inte tillbaka ditt körkort automatiskt. För att få ditt ärende prövat utifrån de nya gränsvärdena för synfält måste du ansöka om körkortstillstånd.

Transportstyrelsen tar i dag hänsyn till de nya kraven vid sin bedömning av om undantag kan medges.

Om du beviljas undantag innebär det inte att du per automatik får ett giltigt körkort. Efter ett beslut om undantag från de medicinska kraven om syn behöver du ansöka om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen. Då prövas din ansökan utifrån din personliga lämplighet och dina medicinska förhållanden i övrigt. För mer information om hur du söker körkortstillstånd se: Körkortstillstånd.

De regler som finns i dag gäller tills nya regler har trätt i kraft. Vi måste därför bedöma dig utifrån dagens regler. Det skulle kunna innebära att du får ditt körkort återkallat.

De nya gränsvärdena ligger på en liknande nivå som kraven i Norge och Storbritannien. Dessa länder har en hög trafiksäkerhet och vår bedömning är att risken för trafikolyckor inte ökar i Sverige med de nya reglerna.

Vi är medvetna om att föreskrifterna kan framstå som komplicerade, men det är viktigt att reglerna kan tillämpas så att lika fall behandlas lika. Därför behöver reglerna vara detaljerade. För att underlätta förståelsen av föreskrifterna har vi tagit fram kompletterande upplysningar som förklarar innebörden av reglerna.

Du hittar de kompletterande upplysningarna här:

Ja, de nya reglerna innebär att optiker får utfärda fler synintyg än i dag. Bland annat kommer optiker få utfärda synintyg kopplade till synfältsundersökningar.

Transportstyrelsen har fått ett regeringsuppdrag att utreda förutsättningarna för ett praktiskt körprov för personer med synfältsbortfall. Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 15 juni 2025. Transportstyrelsen har inte lagstöd för att bestämma om sådant körprov.

Transportstyrelsen bedömer att många, men inte alla, med mindre synfältsnedsättningar kan komma att uppfylla de nya synfältskraven. För att få ditt ärende prövat utifrån de nya gränsvärdena för synfält måste du ansöka om körkortstillstånd.

Kontrastkänslighet, bländningskänslighet och mörkerseende

Den bedömningen måste ögonläkaren, optikern och Transportstyrelsen göra i varje enskilt fall. Men av reglerna framgår att nedsättningen måste vara så pass allvarlig att den påverkar förmågan att köra bil på ett trafiksäkert sätt. Många får nedsatt kontrastkänslighet, nedsatt mörkerseende och ökad bländningskänslighet när de blir äldre, men sådan normal nedsättning påverkar oftast inte förmågan att köra bil.

Progressiv ögonsjukdom

En progressiv ögonsjukdom är en sjukdom som försämras över tid. Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv är det därför viktigt att följa upp tillståndet.

De nya reglerna innebär att majoriteten av de synintyg som vi efterfrågar under pågående körkortsinnehav kommer att kunna utfärdas av optiker. Det leder till att ögonsjukvården inte i lika stor omfattning som i dag behöver lägga tid på att utfärda dessa synintyg. Det borde också innebära att det blir lättare för personer med progressiva ögonsjukdomar att få tid synundersökningen.

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!