De diskussioner som förts har lett fram till ett beslut att fjärrundervisning kommer att tillåtas för introduktionsutbildning men inte för riskutbildning. Den främsta anledningen till att fjärrundervisning bedömts som en lämplig åtgärd för introduktionsutbildningen men inte för riskutbildningarna, vare sig de teoretiska eller praktiska delarna, är att dessa utbildningar skiljer sig åt i vissa avgörande avseenden. Även om tanken är att introduktionsutbildningen leder till att övningskörningen genomförs på ett strukturerat och säkert sätt sker det huvudsakligen genom att förmedla fakta och råd. Målen i kursplanen uttrycks i termer av vad handledare och elev ska ha fått information om och känna till. Riskutbildningarna har en annan målsättning då man strävar efter att deltagarna inte bara ska få kunskaper utan också insikter. Det framhålls i kursplanerna att utbildningarna ska ge stort utrymme för reflektion och diskussion.

Riskutbildningen har alltså högt uppställda mål och är i hög grad inriktad mot riskmedvetande och insikt om egna begränsningar. Läraren ska på en mycket begränsad tid förmedla viktiga budskap och hinna påverka elevens attityder och värderingar. Detta innebär att läraren ställs inför en svår pedagogisk uppgift som kräver såväl god kunskap och förståelse som förtrogenhet med ämnesområdet. Det kräver också stor lyhördhet för elevernas reaktioner. Om man ska förmedla samma innehåll via ett annat medium kan man inte genomföra utbildningen på samma sätt. Den pedagogiska modellen måste vara anpassad för den digitala utbildningsformen. Såväl självvärdering som bedömning av måluppfyllnad förutsätter någon slags personlig återkoppling enskilt eller i grupp, vilket kan vara svårare vid fjärrundervisning, särskilt om det är många elever.

Transportstyrelsen anser därför inte fjärrutbildning som ett lämpligt format för riskutbildning B, del 1, utifrån hur den är utformad nu, men det finns planer på att inleda en mer omfattande översyn av riskutbildningen för behörighet B inom en snar framtid. I det sammanhanget kommer även möjligheter till alternativa pedagogiska upplägg att övervägas.