När du ska konstruera dina frågor är det bra att tänka på följande

  • vilken kunskap vill du testa
  • finns stöd i föreskrift för att ställa frågan
  • om frågan är relevant
  • om frågan och svaret är baserat på fakta
  • använd ett naturligt vardagsspråk
  • ta bort onödig text som inte tillför något
  • försöka se dina frågor med elevens ögon

Så här kan frågeställning och svarsalternativ ställas upp

  • bättre med lång frågeställning och korta svarsalternativ än tvärtom
  • tydliga förutsättningar som leder till att endast ett svarsalternativ kan vara rätt
  • förutsättningar först och frågan sist
  • helst tre eller fyra svarsalternativ
  • använd "du" i frågan och "jag" i svarsalternativen
  • rätt svar ska endast vara ett attraktivt alternativ för den som har kunskap
  • svarsalternativen ska vara logiska och rimliga
  • undvik ord som, "inte", "alltid", "enbart" eller "aldrig" i formulering av fråga och svarsalternativ
  • låt någon annan läsa frågorna och komma med synpunkter.

Exempel på fråga

Du kör på en skoterled med din snöskoter och kommer först fram till en olycksplats. Vad bör du göra i första hand?

  • Jag ringer 112
  • Jag överblickar läget
  • Jag kör och hämtar hjälp