Förändringar i tjänster 2 juni 2019
2019-03-01
Söndagen den 2 juni 2019 genomför vi en produktionssättning där vi inför åtta nya fordonsuppgifter i informationspaketen. Uppgifterna innebär ändring i våra tjänster Standardiserade informationspaket, Informationspaket fordonsbestånd och Informationspaket ny- och avregistrerade fordon.
Nya uppgifter
Nedan presenteras de nya uppgifterna som kommer att införas i våra tjänster den 2 juni 2019. Nya filbeskrivningar kommer att meddelas inom kort på respektive tjänstesida.
Effektuppgifter för fordon med elmotor
Ytterligare effektuppgifter ska registerföras i vägtrafikregistret. Vi inför tre nya uppgifter för fordon med elmotor, dvs för el- och vätgasfordon. De nya uppgifterna är:
- Max effekt för fordon med elmotor
- Effekt under 30 minuter för fordon med elmotor
- Effekt under 15 minuter för fordon med elmotor
Max effekt för fordon med elmotor
I nuläget ges effekten för en elmotor i samma fält som för en förbränningsmotor. Vi skapar nu upp ett nytt fält för att visa effekt för en elmotor. Om fordonet har flera elmotorer är det den sammanlagda effekten för alla elmotorer som kommer att visas. Att den sammanlagda effekten ska redovisas på fordonets CoC tydliggjordes genom EU förordning 2017/1151.
Effekten för fordon med förbränningsmotorer ska även fortsättningsvis visas per drivmedel i de nuvarande fälten.
Det nuvarande fältet för effekt kommer även att behöva användas för vissa elfordon, trots att detta fält endast bör vara avsett för förbränningsmotorer. Vi räknar med att det är så under en övergångsperiod. Vi kommer att återkomma med närmare information.
Information om uppgiften:
- Registreras för fordon med elmotor. Vi återkommer om avvikelser.
- CoC:
- 2007/46/EG: Nr 27.3 Maximal nettoeffekt (elektrisk motor)
- 168/2013/EU: Max effekt saknas för elmotor.
- 167/2013/EU: Ingen specifik uppgift för elmotor, för effekt finns nr 6.3.2.2.2 Maximal nettomotoreffekt.
- Enhet: kW
- Max antal heltal: 4
- Max antal decimaler: 1
Effekt under 30 minuter för fordon med elmotor
En ny effektuppgift införs för fordon med elmotor, effekt under 30 minuter. Om fordonet har flera elmotorer är det den sammanlagda effekten under 30 minuter för alla elmotorer som ska anges.
Information om uppgiften:
- Registreras för personbil, lastbil, buss, MC och Moped med elmotor.
- Enhet: kW
- Max antal heltal: 4
- Max antal decimaler: 1
Effekt under 15 minuter för fordon med elmotor
En ny effektuppgift införs för fordon med elmotor, effekt under 15 minuter. Om fordonet har flera elmotorer är det den sammanlagda effekten för alla elmotorer som ska anges. Effekt under 15 minuter redovisas för fordon som inte kan mäta effekt under 30 minuter.
Information om uppgiften:
- Registreras för MC och Moped med elmotor och som inte har uppmätt effekt under 30 minuter.
- Enhet: kW
- Max antal heltal: 4
- Max antal decimaler: 1
CO2 relaterade uppgifter för tunga fordon
Tunga fordon ska börja CO2 övervakas. Det innebär bl a att tillverkare av fordon ska sanktioneras om de inte uppnår ett uppsatt CO2 mål för sin fordonsflotta i Europa. Underlaget för övervakningen kommer bland annat att lämnas från respektive lands registreringsmyndighet till EU. Med anledning av CO2 övervakningen måste nya uppgifter börja registerföras.
EU lagstiftningen som berör detta område är 2017/2400/EU, 2018/956/EU och 2007/46/EG. 2017/2400/EU och 2007/46/EG har ändrats via 2019/318/EU. Från och med den 1 september 2019 måste uppgifterna om test av CO2 inkluderas i CoC-intyget för fordon som är berörda.
Tillverkare
Med tillverkare avses tillverkaren av det färdigbyggda fordonet. Om fordonet är byggt i flera steg är det alltså tillverkaren av det sista steget som ska registreras. Tillverkarens företagsnamn eller namn ska anges.
Information om uppgiften:
- Tillverkare ska endast registreras för fordonsslag personbil, lastbil, buss och släp.
- Antal tecken i fältet: 60
Tillverkare av grundfordonet
Med tillverkare av grundfordonet avses den tillverkare som har tillverkat det första steget i det fall fordonet är tillverkat i flera steg. Det är denna tillverkare som bär ansvaret att tester av CO2 utförs. Tillverkarens företagsnamn eller namn ska anges.
Information om uppgiften:
- Tillverkare av grundfordonet ska endast registreras för fordonsslag personbil, lastbil, buss och släp som är byggda i flera steg.
- Antal tecken i fältet: 60
Arbetsfordon enligt 2017/2400/EU
Ett arbetsfordon enligt 2017/2400/EU är ett tungt fordon med vissa konstruktionsegenskaper som inte är avsett för leverans av varor och därför i nuläget inte behöver testa och deklarera CO2. Arbetsfordon enligt 2017/2400/EU är grundfordonet om ett fordon är byggt i flera steg.
Information om uppgiften:
- Arbetsfordon enligt 2017/2400/EU ska registreras enligt följande:
- Ja: För fordon som omfattas 2017/2400/EU och är Arbetsfordon enligt den definition som ges i regelverket.
- Nej: För fordon som omfattas av 2017/2400/EU och inte är Arbetsfordon enligt den definition som ges i regelverket.
- Blank/ingen uppgift: För fordon som inte omfattas av 2017/2400/EU.
Specifikt CO2 utsläpp
Specifikt CO2 utsläpp är ett beräknat värde som ges vid test av tunga fordon som omfattas av kraven i 2017/2400/EU. Värdet fås via EU kommissionens verktyg VECTO och bygger på bland annat en genomsnittlig nyttolast. Det specifika CO2 utsläppet ska vara på grundfordonet om ett fordon är byggt i flera steg.
Information om uppgiften:
- Specifikt CO2 ska registreras för fordon som omfattas av sådant krav enligt 2017/2400/EU.
- Enhet: gCO2/tkm
- Max antal heltal: 5
- Max antal decimaler: 1
Genomsnittlig nyttolast
Genomsnitt nyttolast används bl a för beräkning av det specifika CO2 utsläppet. Den genomsnittliga nyttolasten ska vara på grundfordonet om ett fordon är byggt i flera steg.
Information om uppgiften:
- Den genomsnittliga nyttolasten ska registreras för fordon som omfattas av sådant krav enligt 2017/2400/EU.
- Enhet: ton
- Max antal heltal: 3
Max antal decimaler: 2
Vid eventuella frågor är ni välkomna att kontakta oss via fordonsintressent@transportstyrelsen.se.