E-faktura för fordonsskatt
Du kan anmäla hos din internetbank att du i fortsättningen vill få den ordinarie avin för fordonsskatt elektroniskt via bankens tjänst e-faktura.
Transportstyrelsen skickar då avin direkt till din internetbank i stället för med vanlig post eller digital brevlåda.
Om du har e-faktura och ska byta bank så måste du själv avanmäla tjänsten e-faktura. Du gör en avanmälan i din internetbank. Vi sänder då framtida avier för fordonsskatt till dig med vanlig post. Vill du fortsätta med e-avi hos din nya bank? Gör då en ny anmälan om e-faktura hos din nya bank.
Vid tillfällig skattedebitering som till exempel fordonsskattehöjning eller vid påminnelse av fordonskatt, kommer en pappersavi att skickas hem till dig. Vid påställning skickas avin i första hand till den digitala brevlådan, om fordonsägaren har någon sådan, annars skickas en pappersavi ut via post. Om ett fordon ställs av i betalningsmånaden makuleras debiteringen. En ny avi på vägtrafikregisteravgiften skickas i första hand till den digitala brevlådan, om fordonsägaren har någon sådan, annars skickas en pappersavi ut via post.
För att tjänsten ska kunna användas krävs det att den som står som ägare till fordonet är samma person som står för internetbanken. (Samma personnummer eller organisationsnummer ska vara knutet till internetbanken.)
Kom ihåg att du som fordonsägare själv ansvarar för att betala fordonsskatten i tid, även om du inte har fått någon faktura.
Läs mer om vilka banker som erbjuder e-faktura.