Emissionsöverensstämmelse täcks inte bara av själva typgodkännandet utan fortsätter under produktens livslängd. Det finns flera typer av överensstämmelse-aktiviteter som utförs efter att ett fordon har släppts ut på marknaden.

Bestämmelser om överensstämmelse för lätta personbilar och lätta nyttofordon i drift

I KOMMISSIONENS FÖRORDNING (EU) 2023/443 fastställs metoden för (ISC) för kontroll av efterlevnaden av utsläppsgränserna för utsläpp från avgasrör och utsläpp genom avdunstning under fordonets normala livslängd upp till fem år eller 100 000 km, varvid det som uppnås först gäller. Tillämpas på fordon i kategorierna M och N1 klass I, II och III, typgodkände efter den 01 september 2019.

Överensstämmelse för motorer eller tunga fordon i drift

Överensstämmelsen i drift hos fordon eller motorer i en motorfamilj ska visas genom provning på väg av fordon enligt normala körningsmönster, förhållanden och nyttolaster. Provningen av överensstämmelse i drift ska vara representativ för fordon som körs på deras verkliga körsträckor, med normal nyttolast och med fordonets vanliga yrkesförare. Om fordonet körs av en annan förare än det enskilda fordonets vanliga yrkesförare ska denna alternativa förare vara kvalificerad och utbildad för att köra fordon i den kategori som ska undergå provning.

Kontroll i drift av värdena för koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning hos personbilar och lätta nyttofordon

I KOMMISSIONENS DELEGERADE FÖRORDNING (EU) 2023/2867 anges de vägledande principerna och kriterierna för att fastställa förfarandena för att kontrollera att de värden för koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning som registrerats i intygen om överensstämmelse motsvarar koldioxidutsläppen från och bränsleförbrukningen hos fordon i drift. Här anges även förfarandena för att kontrollera om det i eller för fordonen förekommer några strategier som på konstgjord väg förbättrar fordonens prestanda i de prov som genomförs för typgodkännande (kontroll i drift).

Övervakning av utsläpp av gasformiga föroreningar från förbränningsmotorer i drift monterade i mobila maskiner som inte är avsedda att användas för transporter på väg

I KOMMISSIONENS DELEGERADE FÖRORDNING (EU) 2022/2387 fastställs närmare bestämmelser för val av motorer, provningsmetoder och resultatrapportering vad gäller övervakning med hjälp av ombord system för utsläppsmätning av gasformiga föroreningar från förbränningsmotorer i drift monterade i icke-väggående mobila maskiner. Denna förordning ska tillämpas på övervakning av utsläpp av gasformiga föroreningar från följande kategorier av motorer i drift enligt utsläppssteg V som är monterade i icke-väggående mobila maskiner, oavsett när EU-typgodkännandet utfärdades för dessa motorer.

Denna förordning gäller motortillverkare.