Nya regler vid inmatning av trafikförsäkring från den 1 februari 2021

Publicerad 28 okt 2020

Vissa verksamheter som har tillstånd till direktanmälan har behörighet till en transaktion som används för att anmäla trafikförsäkringsbevis. När en försäkring anmäls via denna försäkringstransaktion finns idag möjlighet för de här verksamheterna att anmäla ett retroaktivt datum för ikraftträdandet av försäkringen.

Transportstyrelsen har nu tagit ett beslut att rätten att bakdatera försäkringsbevis via direktanmälan ska begränsas. Beslutet innebär att från och med den 1 februari 2021 får inga andra verksamheter än försäkringsbolag anmäla bakdaterade försäkringsbevis via direktanmälan, det vill säga anmäla att en försäkring ska gälla från ett retroaktivt datum. Bakgrunden till att vi har beslutat att införa den här begränsningen är försäkringsbolagens krav att försäkringsombud endast ska kunna teckna trafikförsäkring som börjar gälla tidigast i samband med köp av ett fordon.

Observera att i några av våra informationsförmedlares tjänster kan den här begränsningen redan ha införts.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta vår Helpdesk på tfn 010-495 54 08.