Korrigering av tjänstevikt för MC och Moped

2016-06-07

Transportstyrelsen har
blivit uppmärksammade på att vi registerför en felaktig tjänstevikt för MC och
Mopeder godkända enligt 168/2013/EU och registrerade efter 2015-04-19.

Vi använde faktisk vikt som tjänstevikt (liksom vi gör för personbil, lastbil, buss och släp). Detta stämmer dock inte med den definition av tjänstevikt för MC och Moped som finns i nationell lagstiftning, eftersom föraren ingår i uppgiften faktisk vikt. Vi kommer därför nu att ändra så att vikt i körklart skick används som tjänstevikt.

Observera att även fordon som är registrerade utifrån 2002/24/EG kan vara registrerade med faktisk vikt som tjänstevikt om denna uppgift har framgått som tillägg på CoC-intyget.

Version för utskrift

Vad händer med befintliga fordon som har fel tjänstevikt?

Transportstyrelsen kommer att rätta befintliga fordon med felaktig tjänstevikt. Vi kommer även att rätta fordon som registreras felaktigt en tid framöver, men inte efter den 1 september 2016. Läs nedan om hanteringen för rättelse beroende på hur fordonen är registrerade.

Fordon som är registrerade med vikt i körklart skick och faktisk vikt

Transportstyrelsen kommer nu att söka fram samtliga MC och Mopeder som är registrerade med både uppgift om vikt i körklart skick och faktisk vikt. Vi kommer att rätta enligt följande:

- Ändra så att vikt i körklart skick blir tjänstevikt

- Makulera uppgiften faktisk vikt eftersom den inte längre ska registerföras för fordonen.

Därefter kommer vi fram till den 1 september 2016 att med jämna mellanrum söka ut de fordon som inkommer där både vikt i körklart skick och faktisk vikt är registrerad, och göra rättelser av dessa.

Fordon som är registrerade med endast en viktuppgift, där Transportstyrelsen inte kan avgöra vilken vikt som ligger till grund för tjänstevikten.

För fordon som är registrerade med endast tjänstevikt, och uppgift i nuvarande fält vikt i körklart saknas, kan inte Transportstyrelsen avgöra vilken av de båda vikterna som ligger till grund för tjänstevikten. Vi kan därför inte göra någon maskinell utsökning för att ta fram felaktiga fordon och rätta dessa. Istället måste tillverkarna själva göra denna rättning.

Konsekvenser efter rättelsen

I och med rättelsen kommer fordonsägaren att få ett nytt registreringsbevis med en ändrad tjänstevikt. Den nya vikten i fältet tjänstevikt kommer med automatiska rutiner att meddelas försäkringsbolag etc.