Buller

I Sverige är bulleremissioner den påverkan på miljön som berör flest människor. Det påverkar människor olika beroende på vilken typ av buller det är, vilken styrka det har, vilka frekvenser det innehåller, och hur det varierar över tiden. Det har även betydelse i vilken situation vi utsätts för det.

Trafiken orsakar bulleremissioner, enkelt uttryckt är buller ett oönskat ljud, det vill säga ljud som vi känner oss störda av. Förutom att vi blir störda av buller kan det också påverka vår prestation, vår inlärning och sömn negativt. Under senare år har också flera studier pekat på att långvarig exponering för trafikbuller ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Uppskattningar visar att nästan 20 procent av Sveriges befolkning (motsvarande 2 miljoner människor), är utsatta för trafikbuller där den ekvivalenta ljudnivån (genomsnittlig ljudnivå för en given tidsperiod) utomhus vid en bostads fasad överstiger 55 dBA. Vägtrafik är den klart dominerande källan följt av spårtrafik och flygtrafik.

En högre andel elbilar i framtiden kan dock medföra att bullernivåerna i städer minskar. Elbilar är tystare jämfört med konventionella fordon i de lägre hastigheterna då motorljudet är det som dominerar ljudet. Vid högre hastigheter blir istället ljudet från interaktionen mellan däck och vägbana det dominerade.

Transportstyrelsen arbetar för att minska trafikbuller från källan. Vi arbetar på både global-, europeisk- och nationell nivå med krav för fordon, maskiner och däck samt med nationella krav vid byggande av ny infrastruktur. Vi deltar i samarbetsorgan inom UNECE och EU och på nationell nivå deltar vi bland annat i Nationell samordning för omgivningsbuller.

Krav på ljudnivå för vägfordon

Inom EU sker en skärpning av kraven på ljudnivåer från nya fordon. Detta innebär att bullret vid samma trafikmängd kommer att minska i takt med att fordonsflottan byts ut.

Krav på ljudnivå för EU-godkännande av nya fordon och utbytesljuddämpningssystem fastställs i förordning (EU) nr 540/2014. I bilaga III anges gränsvärden för maximala ljudnivåer för olika fordonskategorier. I förordningen anges även regler om märkning och konsumentinformation samt utvecklingen av akustiska varningssystem för eldrivna fordon (AVAS).

Krav på ljudnivå för däck

Nya däck som monteras på bilar och släpvagnar ska uppfylla krav på "rullningsbuller" för att begränsa ljudnivån från kontakten mellan däck och vägbana.

Kraven på rullningsbuller finns i förordning (EU) 2019/2144 eller ECE-reglemente 117. Däcken ska vara S-märkta (sound) tillsammans med en E-märkning som visar att däcket är typgodkänt. Exempelvis regummerade däck och vinterdäck med dubbar är dock undantagna från kraven.

Andelen dubbdäck påverkar bullret. Förutom det direkta "smattret", också genom behov av beläggningar som ger mer buller. 

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!