Kustfartstillstånd (cabotage)
Sjötrafik som bedrivs mellan svenska hamnar är genom svensk lagstiftning förbehållen svenskflaggade fartyg. Denna reglering kallas sjöcabotage.
Undantag kan dock medges i tre fall:
- Trafik med EU-registrerade fartyg och fartyg i godkända register
- Trafik med fartyg från länder där det finns bilateralt avtal om ömsesidigt tillträde till respektive lands sjötransportmarknad
- Trafik med fartyg som har fått kustfartstillstånd
EU-registrerade fartyg och godkända register
- Samtliga nationella register inom Europeiska Unionen
- Danmarks internationella sjöfartsregister (DIS)
- Tysklands internationella sjöfartsregister (ISR)
- Madeiras internationella sjöfartsregister (MAR)
- Kanarieöarnas internationella sjöfartsregister
- Gibraltar
Bilaterala avtal
Bilaterala avtal om ömsesidigt tillträde till respektive lands sjötransportmarknad finns för följande länder och register:
- Argentina
- Färöarna
- Island (fartyg med en nettodräktighet över 30 ton)
- Japan
- Nordirland
- Norge samt fartyg registrerade i Norges internationella sjöfartsregister (NIS)
Fartyg registrerade i USA och Sverige har medgivits rätt att inom det andra landet fritt transportera tomcontainrar och annat stuverimaterial. Ett fartyg registrerat i USA kan således utföra sådana transporter i svensk kustfart utan att ansöka om kustfartstillstånd.
Kustfartstillstånd
Transportstyrelsen kan enligt 1 § förordningen (1974:235) om tillstånd till sjöfart i inrikes trafik med utländskt fartyg m.m. medge undantag att transportera gods eller passagerare i svensk kustfart om svenskregistrerad och tillgänglig transportkapacitet saknas. Detta undantag benämns kustfartstillstånd. Ett kustfartstillstånd medges normalt endast för en enstaka resa.
Ansökan
Ansökan bör göras genom blanketten Ansökan om kustfartstillstånd.
Om ansökan görs på annat sätt så är det viktigt att relevanta uppgifter finns med. Om det finns behov av att redovisa ytterligare uppgifter så är rekommendationen att bifoga dessa i en bilaga till ansökan.
Ansökan via e-post ska skickas till: sjofart@transportstyrelsen.se
Bevis om offererad last
Till en ansökan om kustfartstillstånd ska bevis bifogas om att lasten offererats på aktuell sjötransportmarknad i minst 48 timmar innan ansökan skickats in till Transportstyrelsen och att tillåtet tonnage inte finns tillgängligt. Detta ska lämnas i form av kopia från den sjötransportmarknad som är relevant för lasten alternativt med intyg från aktuell mäklare.
Ett e-postmeddelande som inte innehåller styrkt information eller bifogat intyg för den aktuella lasten accepteras normalt inte som ett bevis. Det är rekommendabelt att bevis om offererad last även innehåller uppgift om tidpunkten när lasten först publicerades på aktuell sjötransportmarknad.
Sekretess
En ansökan om kustfartstillstånd med tillhörande dokumentation kan komma att omfattas av sekretess. En ansökan med tillhörande dokumentation bör därför inte innehålla känsliga uppgifter som exempelvis charterkontrakt och ekonomiska uppgifter såsom fraktrater.
Remissförfarande
Före det att ett beslut om kustfartstillstånd tas så skickas ansökan om kustfartstillstånd normalt på remiss till berörda intressenter såsom föreningen Svensk Sjöfart i syfte att undersöka om det finns annat lämpligt och tillgängligt tonnage för den aktuella transporten och tidsperioden. Normal tid för svar på en remiss är 48 timmar, dock exklusive helger och röda dagar. Den som ansöker om ett kustfartstillstånd måste således ta denna tid i beaktande.
Avgift och fakturering
Transportstyrelsen tar ut en avgift för prövning av ansökan om kustfartstillstånd (cabotage). Avgiften faktureras i efterskott och tas ut oavsett om ansökan godkänns eller avslås.
Avgifter om kustfartstillstånd
Kontaktuppgifter
Transportstyrelsen
Avdelning Sjö- och luftfart
601 73 Norrköping
Telefon: 0771 - 503 503