Slarv vid ompackning av flottar kan bli livsfara
Publicerad 9 jul 2009
Detta har aktualiserats för Transportstyrelsen, då det noterats att det tycks vara vanligt att den gummibussning som sitter i skarven mellan de två skaldelarna och genom vilken utlösningslinan ska löpa, kan vara uppskuren (se bild). Anledningen är att vid ompackning ska i stort sett hela linan föras igenom bussningen, vilket leder till en del arbete bland annat eftersom det sitter ett kaus i ytteränden av linan. Genom att skära upp ett snitt i bussningen och istället stoppa in linan i snittet så underlättas arbetet.
Detta blir en ökad säkerhetsrisk eftersom linan, då den dras ut, riskerar att löpa ut genom det uppskurna snittet istället för att föras genom bussningen. Bussningens funktion är just att förhindra att linan dras mellan skaldelarna, där den lätt kan fastna (se bild). Om bussningen är skadad eller sönderskuren så ökar risken för detta, och därmed kommer flotten inte att kunna blåsas upp, vare sig manuellt eller automatiskt.
Det finns ett ganska stort antal händelser där flottarna inte fungerat som tänkt, bland annat en i Sverige där tre personer dog. Fel på bussningen kan vara bidragande till dessa händelser.
Det
är ganska lätt att kontrollera sina flottar i detta
avseende. Upptäcker man att bussningar på flottarna
är uppskurna eller skadade på annat sätt bör
man ta kontakt med firman som packat dem och se till att felet
åtgärdas. (Se bild med exempel på hel bussning.)