Beredskapsbåt föll
2010-01-19
Under en övning ombord på ett tankfartyg då fartyget låg till ankars skedde en olycka med en beredskapsbåt som är tillverkad av Schat-Harding. Tre besättningsmedlemmar, styrman, fartygsingenjör och en matros gick upp i båten och matrosen lossade surrningarna. Styrman skulle visa fartygsingenjören funktionen av utlösningsmekanismen och när han drog i handtaget (A) utlöste kroken och båten föll från sin position i däverten ner cirka 14 meter i vattnet, trots att det inte skall vara möjligt att utlösa kroken om inte båten är sjösatt.
Inspektion som utfördes efter olyckan av tillverkaren och klassificeringssällskapet visade att låsningstappen (D) från hydrostaten hade fastnat i ospärrat läge. Denna tapp ska åka tillbaka automatiskt till spärrad position med hjälp av en fjäder men denna funktion fungerade inte. Tappen hade fastnat i plastbussningen i hydrostaten, som är tillverkad i aluminium. Således kunde båten, trots den tänkta spärren, lösgöras från sin position i däverten.
Transportstyrelsens sjöfartsavdelning rekommenderar att
fartyg med samma eller liknande arrangemang av
utlösningsmekanism för beredskapsbåtar
försäkrar sig om att låsningstappen är i
spärrad position efter varje användande och innan man
lossar surrningarna varje gång man använder sig av
båten.