Beredskapsbåt föll

Publicerad 19 jan 2010

Vid övning ombord på ett tankfartyg föll en beredskapsbåt från dess position när funktionen av utlösningsmekanismen skulle demonstreras.

Under en övning ombord på ett tankfartyg då fartyget låg till ankars skedde en olycka med en beredskapsbåt som är tillverkad av Schat-Harding. Tre besättningsmedlemmar, styrman, fartygsingenjör och en matros gick upp i båten och matrosen lossade surrningarna. Styrman skulle visa fartygsingenjören funktionen av utlösningsmekanismen och när han drog i handtaget (A) utlöste kroken och båten föll från sin position i däverten ner cirka 14 meter i vattnet, trots att det inte skall vara möjligt att utlösa kroken om inte båten är sjösatt.

Bild på hydrostat

Bild på utlösningshandtag

Inspektion som utfördes efter olyckan av tillverkaren och klassificeringssällskapet visade att låsningstappen (D) från hydrostaten hade fastnat i ospärrat läge. Denna tapp ska åka tillbaka automatiskt till spärrad position med hjälp av en fjäder men denna funktion fungerade inte. Tappen hade fastnat i plastbussningen i hydrostaten, som är tillverkad i aluminium. Således kunde båten, trots den tänkta spärren, lösgöras från sin position i däverten.

Bild på låsningstapp

Transportstyrelsens sjöfartsavdelning rekommenderar att fartyg med samma eller liknande arrangemang av utlösningsmekanism för beredskapsbåtar försäkrar sig om att låsningstappen är i spärrad position efter varje användande och innan man lossar surrningarna varje gång man använder sig av båten.