Nationella regler och internationellt arbete

Eftersom lösningar på transportsystemets miljöproblem sällan går att åtgärda endast med nationell lagstiftning är en viktig del av Transportstyrelsens arbete att påverka i internationella forum.

På internationella nivå handlar det ofta om att i samarbete med andra länder driva på för att utvecklingen ska gå mot mer kraftfulla åtgärder inom miljöområdet.

De flesta bestämmelser med syfte att skydda miljön som gäller sjöfarten är i grunden internationella. Den mest omfattande internationella konventionen för miljöskydd är MARPOL (The International Convention for the Prevention of Pollution from Ships) som beslutas av IMO. Detaljerade bestämmelser för att förhindra förorening från fartyg finns också i andra resolutioner och koder från IMO, rekommendationer från HELCOM liksom i EG-direktiv och –förordningar. Bestämmelserna har införlivats i svenska lagar, förordningar eller föreskrifter så att de blir gällande i Sverige.

Internationellt arbete

Arbetet med sjöfartens miljöfrågor bedrivs inom ramen för flera internationella organisationer.

Främst sker arbetet inom International Maritime Organization (IMO). Miljöfrågor behandlas huvudsakligen i den kommitté som kallas MEPC, Marine Environment Protection Committee, och det är Transportstyrelsen som samordnar Sveriges deltagande där. Internationella regler för miljöskydd finns huvudsakligen i MARPOL, en konvention om förhindrande av förorening från fartyg.

Transportstyrelsen arbetar även aktivt inom HELCOM, Helsingforskommissionen. HELCOM arbetar för att skydda den marina miljön i Östersjön från alla typer av föroreningar. I HELCOM sluts regionala överenskommelser mellan Danmark, Estland, EU, Finland, Tyskland, Lettland, Litauen, Polen, Ryssland och Sverige.

Transportstyrelsen är också engagerad i OSPAR, för att skydda den marina miljön i Nordsjön.

EU reglerar än så länge inte så mycket när det gäller miljöskydd till sjöss. Orsaken är att IMO:s regler ska gälla även i Europa. Det finns dock några områden där EU infört strängare regler eller gått före IMO för att sätta press på länderna att ratificera en viss konvention som IMO gett ut.

Nationella regler

Internationella bestämmelser implementeras i svensk lag, bland annat genom Transportstyrelsens föreskrifter. MARPOL-konventionens regelverk finns införlivade i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd, TSFS 2010:96, om åtgärder mot förorening från fartyg.

Den lag och förordning som huvudsakligen ligger till grund för de föreskrifter som Transportstyrelsen utfärdar vad gäller miljöskydd är lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg och förordning (1980:789) om åtgärder mot förorening från fartyg. Föreskrifterna finns i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:96) om åtgärder mot vattenförorening från fartyg.

Andra exempel på föreskrifter som handlar om miljöskydd är Sjöfartsverkets föreskrifter och allmänna råd (2001:12) om mottagning av avfall från fartyg och Sjöfartsverkets föreskrifter (2002:13) om mottagning av avfall från fritidsbåtar.

På nationell nivå sker arbetet med sjöfartens miljöfrågor i samverkan med andra myndigheter, exempelvis Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten.