2022 års ändring av Sjöarbetskonventionen
Redare, befälhavare, sjömän och andra intresserade uppmanas att ta del av denna information och notera hur 2022 års ändringar av sjöarbetskonventionen införlivats i svensk reglering samt, i förekommande fall, vidta nödvändiga åtgärder.
2022 års ändringar av MLC trädde i kraft internationellt den 23 december 2024. Sverige har, som en ratificerande medlem av 2006 års sjöarbetskonvention (MLC), accepterat ändringarna och är därför skyldig att införliva ändringar av konventionen i svensk lagstiftning.
Vissa av de nya eller ändrade kraven, såsom korrekt anpassad personlig skyddsutrustning, rätten till hemresa och rätten till sjukvård i land, täcks redan av gällande bestämmelser i svensk författning och ska därför redan vara uppfyllda.
Andra krav, såsom omfattningen av befälhavares inspektioner ombord, krav på balanserade måltider och möjligheter till sociala förbindelser, kommer att införlivas genom justeringar i Transportstyrelsens föreskrifter. De ändrade föreskrifterna träder i kraft den 1 februari 2025.
Se bilagan för en sammanfattande översikt av hur ändringarna i MLC är införlivade i, eller kommer att införlivas i, svensk författning.
Bilaga av hur ändringar i MLC är införlivade
Svenska fartyg
De nya kraven ska uppfyllas
MLC-ändringarna, såsom de införlivats i svensk författning, måste efterlevas från och med ikraftträdandet och efterlevnaden ska kunna styrkas. För vissa fartyg kan redaren komma att behöva göra kompletteringar till gällande DMLC del 2 och annan dokumentation ombord såsom till exempel rutiner eller manualer. Eventuella kompletteringar bör lämpligen kunna ske genom tillägg till fartygets befintliga dokumentation.
De fartyg som används i internationell trafik eller i inrikes fart i ett annat land, och som därför kan bli föremål för hamnstatskontroller, uppmanas att ha nödvändiga åtgärder på plats för att uppfylla kraven i den uppdaterade lydelsen av konventionen senast den 23 december 2024, även om Transportstyrelsens föreskriftsändringar träder i kraft först den 1 februari 2025.
Utfärdade certifikat och DMLC fortsatt giltiga
Giltigheten för sedan tidigare utfärdade certifikat och DMLC påverkas inte av konventionsändringarna. Transportstyrelsen, eller den erkända organisation som utfärdar sjöarbetscertifikat för Transporstyrelsens räkning, kommer inte att utfärda några nya sjöarbetscertifikat eller DMLC till fartyg enbart på grund av att konventionsändringarna träder i kraft internationellt den 23 december 2024 eller när Transporstyrelsens justerade föreskrifter träder i kraft den 1 februari 2025.
Uppdaterad DMLC del 1
Transportstyrelsen kommer att göra några mindre justeringar i DMLC del 1.
Den uppdaterade DMLC del 1 kommer att användas nästa gång Transportstyrelsen, eller den erkända organisation som utfärdar sjöarbetscertifikat för Transporstyrelsens räkning, ska utfärda ett nytt DMLC för fartyget, vilket vanligtvis sker då fartygets sjöarbetscertifikat ska förnyas.
Utländska fartyg
Fartyg flaggade i annat land än Sverige är i första hand bundna av kraven från sina flaggstater, men vissa av kraven i svensk författning gäller även utländska fartyg som används inom Sveriges sjöterritorium. Hamnstatskontroller som genomförs i svenska hamnar på utlandsflaggade fartyg kommer att omfatta kontroll av efterlevnaden av MLC i sin uppdaterade lydelse i den utsträckning konventionen gäller för utländska fartyg som används inom Sveriges sjöterritorium.