Avregistrering av skepp
Skepp som inte längre är svenskt måste avregistreras i Sverige. Den svenska ägaren anmäler detta till registret. På begäran utfärdas ett avregistreringsintyg när ärendet är avslutat.
Följande handlingar krävs när ett skepp avregistreras för att det inte längre är svenskt
- Blankett nr 5: anmälan av skepp för avregistrering till följd av att skeppet upphört att vara svenskt.
- Förvärvshandling (köpeavtal, Bill of Sale etc) i original och med en bestyrkt kopia.
- Bolagsverkets registreringsbevis, inte äldre än 1 år, för köpare och säljare (juridisk person).
- Bevis om köparens nationalitet, t ex genom bestyrkt kopia på pass (privatperson).
- Skeppets svenska nationalitetscertifikat i original.
- Uttagna pantbrev och skriftlig begäran från ägare att inteckning dödas.
Följande handlingar krävs när ett skepp avregistreras av annan orsak än att det inte längre är svenskt (t ex skrotning)
- Blankett nr 6: anmälan av skepp för avregistrering av annan orsak än att skeppet upphört att vara svenskt.
- Utredning om orsaken till avregistrering.
- Nationalitetscertifikat i original.
- Uttagna pantbrev och skriftlig begäran från ägare att inteckning dödas.
- Bolagsverkets registreringsbevis, inte äldre än 1 år, för juridisk person.
Anmälan om skepp för avregistrering ska göras senast en (1) månad efter att skeppet sålts till utlandet eller avyttrats på annat sätt.
Har du ett registrerat skepp som inte längre är registreringspliktigt som du vill avregistrera ska du ge in följande handlingar:
- Blankett nr 6: anmälan av skepp för avregistrering av annan orsak än att skeppet upphört att vara svenskt.
- Nationalitetscertifikat i original.
- Uttagna pantbrev och skriftlig begäran från ägare att inteckning dödas.
- Bolagsverkets registreringsbevis, inte äldre än 1 år, för juridisk person.
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!