Zoner inlandssjöfart
Fartyg som byggs och utrustas för inlandssjöfart tillåts bara trafikera vattenområde som har definierats som inre vattenvägar. Av fartygets gemenskapscertifikat ska det framgå vilka zoner som fartyget får trafikera.
De inre vattenvägarna delas in i zoner. Zonindelningen motsvarar fartområdesindelningen.
Det finns fyra zoner, zon 1, 2, 3 och 4; vilka definieras av våghöjd och där zon 1 har de största vågorna och zon 4 de minsta.
Det är medlemsstaterna som bestämmer vilka vattenområden inom deras respektive territorium som klassificeras som inre vattenvägar och vilken zon respektive vattenområde ska tillhöra.
- Zon 1: Den signifikanta våghöjden uppgår till högst 2,0 meter.
- Zon 2: Den signifikanta våghöjden uppgår till högst 1,2 meter.
- Zon 3: Den signifikanta våghöjden uppgår till högst 0,6 meter.
- Zon 4: Vindvågor förekommer inte.
Med signifikant våghöjd avses här den genomsnittliga höjden, mätt från vågdal till vågkam, på de 10 % av vågorna som har störst höjd bland det totala antalet vågor i vattenområdet observerade under en kort period.
Zoner i Sverige
Sveriges zoner på karta, klicka på kartan för större bild (pdf, 1,5 mB)
I ett inledande skede har följande svenska vattenområden klassificerats som inre vattenvägar:
Zon 1
- Sjön Vänern, Sjön Vättern, Brofjorden–Donsö, Norra Öregrundsgrepen, Söderarm–Sandhamn, Jungfrufjärden, Mysingen–Landsort, Landsort–Arkö, Valdemarsviken och Gryts skärgård, Norra Kalmarsund–Västervik, Södra Kalmarsund
Zon 2
- Lysekil–Orust–Tjörn, Göteborgs södra skärgård, Öregrund–Norrtälje, Norrtälje–Nämdö, Dalarö–Torö, Torö–Oxelösund, Bråviken, Slätbaken och Östergötlands skärgård, Centrala Kalmarsund
Zon 3
- Sjön Mälaren, Saltsjön, Stockholms hamnar och Värmdölandet, Södertälje kanal och Södertälje hamnar, Trollhätte kanal, Göta älv och Nordre älv, Göta kanal
Det är alltså bara på dessa vattenområden det är möjligt att bedriva trafik med fartyg certifierade för inlandssjöfart. Se karta över zonerna i Sverige.
Hur beslutas vilken zon ett svenskt vattenområde hör till?
För att kunna bestämma vilka vattenområden som ska kunna klassificeras som inre vattenvägar, och vilken zon det ska tillhöra, krävs en analys av de sjötillstånd som förekommer i området.
Transportstyrelsen har i ett första skede valt att klassificera ovanstående områden då näring visat störst intresse för dessa. Det pågår nu en analys av vissa kustområden vilket kan resultera i att ytterligare vattenområden kommer att klassificeras som inre vattenvägar.
Zoner i Europa
Zonindelningen för övriga EU-länder framgår av bilaga 1 till direktiv 2006/87/EG.