Long-Range Identification and Tracking (LRIT)

(LRIT) Long-Range Identification and Tracking (långväga identifiering och spårning) är ett globalt system för spårning av handelsfartyg, med syftet att minska risken för terrorism och illegal sjöfart samt förbättra miljöskydd och sjöräddning.

Vad är LRIT?

Som en del av det internationella sjöfartssamfundets omfattande svar på det växande hotet från terrorism världen över, beslutade Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) att inrätta ett nytt system för global identifiering och spårning av fartyg. Efter en omfattande insats för att identifiera lämplig teknik, fastställa nödvändiga globala rättsregler och uppnå politiskt samförstånd om insamling, distribution och användning av data, har IMO inrättat ett system för långdistansidentifiering och spårning av fartyg (LRIT). I närtid har LRIT även kommit att fylla en viktig funktion för att minska risken att fartyg används för att kringgå sanktioner.

LRIT-systemet består av fartygsburen utrustning för överföring av LRIT-information, leverantörer av kommunikationstjänster, leverantörer av tillämpningstjänster, LRIT-datacenter, LRIT Data Distribution Plan och International LRIT Data Exchange. Vissa aspekter av LRIT-systemets prestanda granskas eller revideras av LRIT-samordnaren som agerar på uppdrag av alla fördragsslutande regeringar till den internationella konventionen om säkerheten för människoliv till sjöss (SOLAS).

Enligt SOLAS regel V/19-1 ska fartyg rapportera sin position (LRIT-information) automatiskt till ett särskilt landbaserat system för insamling, lagring och distribution av data minst fyra gånger per dygn. I enlighet med rådets resolution av den 2 oktober 2007 beslutade EU:s medlemsstater att inrätta ett EU LRIT-datacenter (EU LRIT DC). Enligt rådets resolution ansvarar kommissionen för förvaltningen av EU LRIT DC, i samarbete med medlemsstaterna och genom Europeiska sjösäkerhetsbyrån (EMSA). Byrån ansvarar framför allt för den tekniska utvecklingen, driften och underhållet av EU LRIT DC.

Transportstyrelsens uppgift är att:

  • delta i internationella förhandlingar
  • sätta internationella krav i kraft i myndighetens författningssamling
  • övervaka att system samt utrustning på svenska fartyg är korrekt registrerad och fungerar
  • bedriva tillsyn och inspektion
  • tillhandahålla LRIT-information till svenska myndigheter och organisationer som har rätt till sådan information

Vilka fartyg omfattas av LRIT?

Enligt Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2011:2) om navigationssäkerhet och navigationsutrustning, ska fartyg och farkoster enligt nedan vara utrustade och sända LRIT information:

  • Alla passagerarfartyg (inkl. höghastighetsfartyg) i internationell trafik.
  • Alla lastfartyg (inkl. höghastighetsfartyg) i internationell trafik med en bruttodräktighet om 300 eller mer
  • Mobila borrplattformar.

Fartyg som omfattas av LRIT är skyldiga att automatiskt sända information om:

  • fartygets identitet i form av IMO nr och MMSI nr
  • fartygets position i latitud och longitud (WGS84)
  • datum samt tiden i UTC för positionen.

Flaggstaten kan på distans ändra fartygsutrustningens rapporteringsintervall. Det är därför av vikt att utrustningen är lämpligt installerad (med beaktande av tillverkarens anvisningar och de allmänna råden i senaste version av COMSAR/circ.32), samt att utrustningen är väl underhållen och alltid är i drift.

Genom befälhavaren ansvarar redaren för att LRIT utrustningen är funktionell för att kunna fullgöra förpliktelsen att sända LRIT-information. Om utrustningen inte fungerar kan den vid hamnstatskontroller leda till att fartyget utsätts för en utökad inspektion och eventuella brister.

Fartyg och farkoster enligt ovan, utrustat med AIS, som är certifierat enbart för sjöområde A1 behöver inte uppfylla kravet på LRIT utrustning.

LRIT på svenska fartyg

Nedan följer en beskrivning av en beskrivning för hur installation och vidmakthållande av LRIT utrustning bör ske på svenska fartyg:

  • Redaren låter installera utrustning i enlighet med kraven och tillverkarens anvisningar (med beaktande av relevanta delar i de allmänna råden i COMSAR/circ.32) samt kommissionerna utrustningen.
  • När utrustningen är funktionell och i god tid innan den ska tas i drift, kontaktas en sk. test ASP, för att utföra ett överensstämmelsetest (Conformance test), som efter fullgott test utfärdar en rapport om överensstämmelse (Conformance test report, CTR).
  • Redaren översänder överensstämmelserapporten (Conformance test report, CTR) till Transportstyrelsen tillsammans med uppgifter om när fartyget och utrustningen planeras att tas i drift och åtminstone en e-postadress samt telefonnummer (gärna två, varav den ena bör gå till fartyget och den andra till lämplig kontakt på rederiet). Informationen skickas till LRIT@transportstyrelsen.se
  • Transportstyrelsen registrerar nödvändiga data och övervakar så att fartyget integreras i EU LRIT CDC, och återkommer med information till redaren om resultatet.
  • Redaren ansvarar för att utrustningen ständigt hålls i drift, och ifall den inte fungerar normalt, behöver stängas av tillfälligt eller ifall fartyget ska tas ur drift eller flaggas ut, meddela detta till Transportstyrelsen.

Om EMSA inte tar emot information från fartyget på föreskrivet sätt, kommer EU LRIT CDC (med avsändare noreply@emsa.europa.se) att skicka ut en uppmaning till de adresser redaren angivit med närmare anvisningar.

Om uppmaningen från EMSA inte följs, underrättas Transportstyrelsen som ansvarar för att nödvändiga åtgärder vidtas.

Ifall hela eller vitala delar av utrustningen behöver repareras eller bytas ut krävs normalt ett nytt överensstämmelsetest (Conformance test).

Transportstyrelsen har kännedom om fartyg som stängt av LRIT utrustningen för att förhindra att obehöriga kan ta del av uppgifterna. Till skillnad mot AIS så är all LRIT kommunikation krypterad, vilket gör det till ett system med hög säkert och distributionen av rapporter sker i strikt överenskommelse med IMOs säkerhetsregler. 

Fartyg som stänger av sin utrustning kan inte följas och således inte skyddas av bland annat svenska myndigheter. Transportstyrelsen rekommenderar starkt att inte stänga av LRIT utrustningen, och ifall utrustningen inte fungerar normalt eller behöver stängas av (t.ex. vid varvsvistelser) kontakta Transportstyrelsen via LRIT@transportstyrelsen.se.

Mer information finns här:

IMO -  Information om LRIT

IMSO – Information om LRIT

EMSA – information om LRIT

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!