Olyckor relaterade till elinstallationer ombord
Publicerad 24 jan 2025
Trots att elinstallationer ombord på fartyg är utförda i enlighet med gällande krav och standarder och har skötts av behörig fartygspersonal, kan det ändå hända att människor får livsfarlig ström igenom kroppen. I bästa fall blir det bara elchock och vill det sig illa kan det resultera i katastrofala följder.
Det som skiljer fartygens elinstallationer från landinstallationer är att på fartyg har man oftast inte jordfelsbrytare. Anledningen är att man inte vill äventyra driftsäkerheten på fartyget och det i sin tur kan riskera personsäkerheten om fel uppstår, därför är kontroll av slitage, intakt IP klassning och korrekt eftermontage avgörande för personsäkerheten.
Orsaken till de olyckshändelser som hittills rapporterats till Transportstyrelsen är oftast slitage av elektrisk utrustning. Det kan vara kablar, kabelanslutningar, elskåp, kopplingsboxar eller annan mät och övervakningsutrustning som har förlorat sin IP klassning. Med förlorad IP klassning menas att elektrisk utrustning som har skyddsklass, förlorar sina skyddande egenskaper mot till exempel inträngande vatten.
Det kan vara elektrisk utrustning som ligger i utsatta miljöer där vatten tränga in t.ex. maskinrum. Den typen av elektrisk utrustning öppnas exempelvis för felsökning eller reparationer och inte återställs med samma täthetsgrad som utrustningen ursprungligen hade. Detta kan ske t.ex. genom att tätningsringar/packningar inte placerad rätt, blivit föråldrade och inte byts ut eller att kåpan och kabelanslutningen är slarvig återställd. Om elektrisk utrustning som öppnats, inte återställs med samma ursprunglig IP klassning, kan det leda till att vatten lätt tränger igenom och bli ledande vid t.ex. spolning med risk för elchock.
Efter flera incidenter och enstaka dödsolyckor relaterad till el, vill Transportstyrelsen lyfta en varningsflagga och påpeka vikten av att fartygsägare ser över det som nämns ovan och säkerställer att elsäkerheten hålls på en acceptabel nivå. Det kan uppnås genom att rutinbeskrivningar för återkommande kontroll tas fram så att man säkerställer att alla flexibla kablar, kabelgenomföringar, elskåp och kopplingsboxar kontrolleras med jämna mellanrum. Genom att ha fastställda rutiner kan man säkerställa att slitna eller felaktig utrustning identifieras i tid och byts ut eller återställs så att framtida incidenter inte sker.
Genom de incidentrapporter som myndigheten hittills har fått, anses följande riskområden vara främsta anledningen till personskador:
1. Flexibla kablar.
- Landanslutningskablar som oftast dras på mark eller andra hårda ytor som kan orsaka skador på kablarnas ytterhölje och som sedan tar in vatten vid regn eller spolning och till sist leda till kortslutning, driftstörningar eller personskada genom elchock. Även anslutningspunkten vid elskåpet kan bli utsatt för belastning och efter en vis tid få slitageskador.
- Matningskablar till lastbilar, kylcontainrar, bilar etc. på ro-ro fartyg. Det är i princip samma risker som med landanslutningskablar som beskrivs ovan, fast med den skillnaden att även tunga fordon kan köra över dessa kablar och leda till kraftig förslitning av kabelns inre och yttre hållfasthet.
- Mobila eller rörliga maskiner, kylskåp, kylboxar eller annan liknande köksutrustning och särskild de som har hjul på undersidan och som flyttas ofta och i princip orsakar samma fenomen som ovan (mestadels på passagerarfartyg). I dessa fall kan jordledaren skadas och falla bort så att utrustningen blir ledande och därmed utökad risk för elchock för människor (även passagerare) som tar i dessa maskiner eller utrustning.
2. Elektrisk utrustning med krav på IP klassning.
- Det handlar om elektrisk utrustning som kan finnas i hela fartyget, men de som anses vara mest riskabla är utrustningar som besättning/passagerare har daglig kontakt med som rörlig köksutrustning eller maskiner på t.ex. passagerarfartyg. Den typen av utrustning kan på grund av ständig drag och förslitning skada stickproppen, kabeln eller kopplingsboxens integritet.
- Övrig utrustning som finns i fuktig miljö så som på däck, trånga utrymmen eller i maskinrum och är kopplad till spänning på över 50 volt. Den typen av utrustning bör särskilt observeras och bevakas så att IP klassningen alltid är intakt och att jordfel inte finns.
3. Utrustning monterad på höjder.
- Många elskador sker då yrkesmän jobbar på stege eller höjder och får elchock som i sig inte är livsfarliga, däremot fallet leder till livsfarliga skador. Fall från stege eller höga höjder är lika aktuell ombord på fartyg såsom på land, därför rekommenderar myndigheten att man alltid tänker på fallrisk och har skyddsutrustning eller skyddsåtgärder mot fall. Observera att det är befälhavarens ansvar att arbetsmiljön är tillfredsställande och besättningen följer fartygets arbetsmiljörelaterade rutiner.
Till sist vill Transportstyrelsen påpeka att, oavsett kompetensgraden, kan det hända att även yrkesmän faller offer för elskador som det kan förebyggas med enkla rutiner och återkommande kontroll, därför bör dessa tas fram och ingå i fartygets säkerhetsmanual (SMS) för att kunna höja elsäkerheten ombord samt förhindra framtida elskador.