Elektrifiering av fartyg
Publicerad 14 dec 2023
Har man för avsikt att bygga om ett befintligt fartyg eller bygga ett nytt fartyg vars energiförsörjning för framdrivning, hjälpmaskineri eller nödkraft, består av batterier med hög energitäthet (t.ex. Li-Ion batterier), ska dessa batteriinstallationer planeras och byggas i enlighet med ett sammanhållet regelverk eller teknisk standard.
Oavsett vilken väg man tar ska dessa installationer anmälas till Transportstyrelsen för granskning inför en certifiering. Transportstyrelsen vill betona att redare eller den som representerar redaren ska kontakta myndigheten i god tid dvs. under planeringsfasen och skaffar sig kunskap om vad som gäller för att certifieringen av fartyget ska bli så smidig som möjligt.
Europeisk vägledning
EMSA (European Maritime Safety Agency) har tillsammans med medlemsländernas administrationer, klassningssällskap och övriga organisationer tagit fram nya gemensamma europeiska vägledningar, Ship Safety Standards - Battery Energy Storage Systems (BESS). Vägledningarna är ett svenskt initiativ och representanter från Transportstyrelsen samt Svensk sjöfart varit delaktiga i utvecklingen. Arbete pågår med att se om dessa kan ersätta den svenska vägledningen i sin helhet eller delvis.
Battery Energy Storage Systems (BESS), på EMSA's webbplats.
De svenska nationella riktlinjerna om elektrifiering av fartyg kommer att vara gällande tills myndigheten har beslutat något annat.
Mer information hittar du på sidan Elektrifiering av fartyg.