Risker med el-bilar (batterier)
Det är tillåtet att ladda el-bilar ombord på Svenska ro-ro fartyg. Redaren har ansvaret för säkerheten. Transportstyrelsen har identifierat följande risker i samband med elbilar och laddning ombord.
Redare bör känna till och beakta de förekommande risker när laddningsstation installeras ombord på ett ro-ro fartyg.
Risker med el-bilar i jämförelse med bensin- dieseldrivna bilar vid en eventuell brand
el-bil | bensin-dieseldriven bil |
---|---|
hög batterispänning (upp till 600 volt) | 12 volt |
intensive brand (termisk rusning) | brand |
explosion (vid gasbildning-batterier) | explosion (vid gasbildning-bränsletank) |
utveckling av brandfarliga gaser från batteriet och övriga delar av bilen tex plast och gummidelar | utveckling av brandfarliga gaser från övriga delar av bilen tex plast och gummidelar |
utveckling av giftiga gaser framförallt från Li-ion batterier bland annat väteflorid (HF) | utveckling av giftiga gaser från övriga delar av bilen tex plastdelar |
svårighet med släckning pga batteriernas inkapsling |
Brand i litiumjonbatterier kan orsakas av:
- Okontrollerad kemisk reaktion i batteri.
- Skador eller deformation av batteri (t.ex. efter en kollision eller efter att bilens underrede skadats).
- Felaktig hantering av batteri, laddare eller kringutrustning.
- Överladdning av batteri (ej fungerande överladdningsskydd).
- Kortslutning (t.ex. skadad kabel eller fuktinträngning).
- Laddning av skadat batteri.
- En felaktig eller felinställd laddare.
- En laddare som drivs med felaktigt nätaggregat eller med felaktig spänning eller frekvens.
- Överhettning (risk för brand finns om fordonet överhettas t.ex om annan brand uppstår i närheten av fordonet)