×

Tekniskt underhåll onsdag 27 november

Vissa störningar kan förekomma mellan kl. 08:00 - 09:00.

Fartyg bör alltid vara utrustade med livflottar eller livbåt/livbåtar i största möjliga utsträckning. Om alternativ lösning till flotte eller livflotte övervägs behöver detta följas av en noggrann jämförande analys eller riskanalys enligt 14 § punkt 2. Analysen ska biläggas fartygets dokumentation och ska kunna uppvisas för fartygsinspektör för bedömning.

Det är avgörande att en livflottes placering inte medför att den förhindras att frigöra sig och flyta upp av egen kraft från ett sjunkande fartyg och att den alltid finns omedelbart tillgänglig.

Nedan parametrar bör i största möjliga utsträckning beaktas och kommenteras vid utarbetande av jämförande analys eller riskanalys.

Allmänna förutsättningar:

  • Antal ombord.
  • Besättningens storlek, kunskap och erfarenhet.
  • Passagerare eller enbard ordinarie besättning.
  • Avståndet till närmaste säkra plats under samtliga operationella förutsättningar.
  • Alternativa operationella förutsättningar utöver ordinarie (exempelvis säsongsbetonade- eller andra tillfälliga resor som kan komma att bli aktuella efter fartygets förutsättningar. Tillfällig persontransporter eller tillfälliga rutter och hamnar).
  • Möjligheten till att medföra livflotte eller livbåt vid de tillfällen operationella förutsättningar tillfälligt ändras.

Förutsättning till att larma:

  • Tillgång till telefon.
  • Extra telefon utöver ordinarie.
  • Mobiltäckning i fartygets operationella område.
  • Radiokommunikation, antal och funktion.
  • Nödsignaler, antal, art och funktion.
  • Möjlighet att larma och kommunicera efter att fartyget har övergetts.
  • Kommunikationssystemets redundans.

Förutsättningar efter larm:

  • Förväntad tidsspann efter att larmning skett till att larm bekräftats (exempelvis vid användande av nödraket eller nödbloss).
  • Avstånd till förväntade räddningsresurser.
  • Förväntad tid innan räddningsresurser kan finnas på plats
  • Årstid- och säsongsförutsättningar.
  • Operationell tid på dygnet.

Alternativ utrustning:

  • Antal och funktion av alternativ utrustning, så som räddningsdräkter.
  • Förväntad tid innan alternativ utrustning för samtliga ombordvarande är funktionsduglig (funktion, träning, utrymme m.m.).