Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2009:44) om sjövägsregler innehåller tvingande krav på signalering för alla fartyg men dessa krav bedöms inte uppfylla funktionskraven i 1 § fullt ut för alla typer av fartyg.

För fartyg som bedriver trafik inom ett VTS eller SRS område ställer Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2009:56) om sjötrafikinformationstjänst (VTS) och sjötrafikrapporteirngsystem (SRS) tvingande krav för fartyg med en bruttodräktighet om 300 eller mer eller med en längd av 45 meter eller mer samt bogserande fartyg som tillsammans med släpet har en längd av 45 meter eller mer. Inte heller dessa krav bedöms fullt ut uppfylla funktionskraven i 1 § för alla typer av fartyg.

Därutöver har Transportstyrelsen inventerat en stor mängd svenska och utländska sammanhållna regelverk och konstaterat att inga av dessa fullt ut uppfyller funktionskravet i 1 §. Detta hänger samman med hur svensk lag i övrigt är utformad och primärt att lag (2003:778) om skydd mot olyckor endast innefattar användning av 112 samt att anmälan och rapportering till myndigheter i ökande utsträckning sker via e-tjänster. Sekundärt hänger det samman med att kommunikation via radio mellan fartyg eller med land generellt är oreglerat i svensk rätt (Internationella teleunionens radioreglemente (ITU-RR) är endast satt i kraft i svensk rätt fram till 1992 men en stor del av dessa regler har därefter ersatts och inte satts i krav av ansvarig myndighet).

Eftersom det bedömts att varken TSFS 2009:44 och TSFS 2009:59 eller andra sammanhållna regelverk fullt ut kan uppfylla funktionskraven i 9 kap. 1 § är det generellt nödvändigt att utföra en anayls för att verifiera överensstämmelse med tillämpliga krav enligt 1 kap. 14 §. Mer information finns under rubriken "Så här kan verifiering ske".