Nedanstående punkter kan vara nödvändiga att beakta i analysen och i befälhavarens säkerhetsbedömning.

Fartygets utformning och utrustning

  • Vilka konstruktiva begränsningar har fartyget?
  • Vilka begränsningar beror på fartygets utrustning och vilken utrustning är det som begränsar?
  • Vid vilken trafik och under vilka förhållanden kan en resa i ett större fartområde ske utan att säkerheten påverkas?

Möjligheter att inhämta säker information om de väderförhållanden som kan förväntas under resan och de säkerhetsmarginaler som behövs

  • Finns det tillgång till detaljerade väderprognoser och tillförlitlig väderinformation (ex. signifikant våghöjd, siktförhållanden och vindförhållanden)?
  • Vilka säkerhetsmarginaler mellan prognos och dimensioneringsvärde är lämpliga?

Möjligheter att nå nödhamn

  • Var finns nödhamnar och hur lång tid tar det att komma dit?

Möjligheter att få assistans

  • Vilka externa resurser finns tillgängliga i det område som ska trafikeras, t.ex. räddningstjänst eller annan trafik?
  • Vilka interna resurser (t.ex. egna fartyg) finns?
  • Har landorganisationen informerats om reseplaneringen?

Möjligheter att hantera plötsligt väderomslag

  • Vilka förutsättningar har fartyget vid plötsligt väderomslag?
  • Hur ska fartyget hanteras, t.ex. behöver hastigheten reduceras?
  • När behöver fartyget söka nödhamn?
  • Vad ska besättningen göra?
  • Vilken information behöver ges till passagerarna?
  • Vad ska passagerarna göra?