Enligt det allmänna rådet till 1 kap. 27 § 2 bör det finnas en manual för ett fartygs lastsäkring. En lastsäkringsmanual är ett verktyg för säker stuvning och säkring av lasten, anpassad för fartyget och dess verksamhet, och som möjlig-gör att lastsäkringen kan göras på ett effektivt och repeterbart sätt. Fartygets lastsäkringsmanual antas bland annat innehålla nödvändiga beräkningar för det aktuella lastsäkringssättet och fungera som bekräftelse på utförd lastsäkring.

Ett alternativ till lastsäkringsmanual är en direkt analys, som dokumenteras för respektive lastsäkringstillfälle.

För tank- och gastransportfartyg finns normalt inget behov av lastsäkrings-manual.
Fartyg som används i begränsade sjötillstånd (vanligen fartområde E) har oftast inte behov eller nytta av en lastsäkringsmanual.

Vid spannmålstransport är det lämpligt att ett spannmålsintyg tas fram innan fartyget lastas. Se MSC.23(59) för mer information.

För fartyg med brutto <500 som transporterar styckegods, containrar eller timmer innehåller lastsäkringsmanualen vanligen följande (så kallad förenklad manual):

  • en lista över den lastsäkringsutrustning som finns ombord inklusive antal, beskrivning, handhavandeinstruktioner och maximal tillåten belastning av lastsäkringsutrustningen (MSL)
  • exempel på hur lasten säkras, samt beräkningsgrunder och kriterier för dimensioneringen
  • en plan över surrningspunkter
  • rutiner för kontroll av utrustningens skick, och utsortering av utrustning som inte är funktionsduglig.

Lämpligt innehåll för en lastsäkringsmanual för fartyg med brutto ≥ 500 går att hitta i IMO-cirkulär MSC.1/Circ.1353/Rev.1. Det finns även i bilaga 2 i TSFS 2010:174.